• Berg1984

Hur klär jag min 1 åring på stranden?

Vi ska åka utomlands i sommar och vår son kommer vara 14 månader när vi åker. Jag undrar hur ni klär era barn på stranden. Vi kommer ha UV-dräkt på honom, men behöver han ha den när han badar? Och hur gör ni med blöjor? Det blir väldans dyrt om han ska ha badblöja i UV-dräkten och känns inte som att hans hud kommer att må så bra av det.

Så min undran är då hur gör ni eller skulle ni gjort? Det finns tillgång till toalett på stranden.

• Svar på tråden Hur klär jag min 1 åring på stranden?
  • hannis

Vi har använt badblöja vid bajstider, alltså vid tider när det brukar komma bajs och sen utan blöja resterande tid, samt uv-dräkt eller t-shirt på kroppen. Skönt för de små att få lufta rumpan lite också. (Ta med bajspåsar för ev olyckor)

Vi har uv-dräkten/t-shirt på även vid bad. Har flera så att man kan byta efter varje bad och ta på en torr.

• Mellanmjölkens land

Kan inte svara på hur man gör med blöja eftersom jag tror att vi badade ca 2ggr med dottern innan vi kunde lita på att det i alla fall inte skulle bli några bajsolyckor (morgonbajsare). De gångerna tror jag vi använde badbyxor av typen som håller inne allt spännande.

Solskyddskläder hade vi 3 uppsättningar av när vi var till Thailand och i kombination med ett par badbyxor/badshorts kunde vi byta kläder på henne när de blev blöta. Jag var tveksam till hel dräkt men blev helt förälskad i den vi köpte där.

• Mandelskorpan

Vi har kört UV dress samt UV keps med ett sånt där tygsjok som går ned i nacken. Inga blöjor.Solkräm på kinderna. Våra har varit lite större, ca 18mån, men de har varit jättenöjda långa stunder med att plaska i strandkanten med hink/spade. Om de badat hela sig har dress o keps varit på. Sen har de sovit mitt på dagen när solen är som starkast.

• Alexi

Badbyxor av tex märket imse vimse är ju tom tillåtna på babysim osv så sådana kör vi bara med, badblöjor känns ju mycket krångligare.

• Krusbär A

Intressant tråd! Ska åka utomlands i sommar med en nyss fyllda ettåring samt en snart 4-åring. Har tittat lite på uv-kläder men har några frågor! (Lånar tråden lite...)

Storlekar - hur ska man tänka där? Badkläder anges ibland både i längd, ålder eller vikt. Minstingen är ganska liten, väger knappt kg och är 74 cm lång. Är en uv-dräkt stl. 68-80 lagom tror ni? För 86-92 känns gigantiskt på henne! Och badblöja stl. 6-12 mån (7-11 kg) alternativt 12-18 mån (10-13 kg)? Solhatt 1-2 år eller 0-1 år?

Har ni även uv-kläder på större barn? Tänker på 4-åringen som är ganska bestämd vad det gäller kläder och undrar om han går med på uv-kläder, eller om man ska satsa på tröja och uv-keps bara?

• sina

Vi hade babysimgodkända badbyxor och uv-dräkt. Hade på blöja vid bajstid och när vi inte var på stranden/vid poolen, och lätt-ec:ade.

• NollÅtta

Åkte till rhodos med sonen vid samma ålder. Ha UV-dräkt, även vid bad eftersom solen tar väldigt mycket när den reflekteras av vattnet! Vi körde utan blöja när han badade men annars hade han blöja under dräkten. Sen viktigt med solhatt. Smörj in ansikte, händer och fötter med skydd 50

Svar på tråden Hur klär jag min 1 åring på stranden?