• tvillingarpågång

Salt i hemmagjord havregrynsgröt?

Ni som gör egen gröt till barn över 1år, brukar ni tillsätta salt eller inte?

Tänkte testa göra egen gröt till mina tvillinggrabbar, men då jag surfade runt lite såg jag att många skrev att de bara tog havregryn och vatten, men blir det inte hemskt smaklöst då? 
    Hur mycket havregryn skulle ni säga motsvarar en barnportion? En halv deciliter? 

• Svar på tråden Salt i hemmagjord havregrynsgröt?
  • straw2008

jo vi har alltid haft salt i, annars äter de ju inget alls.

I kinamockaskogen.....
  • La Lola

Javisst tillsätter jag salt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • skogsvitter

Nej vi saltar aldrig gröten. De brukar få kanel på. Jag har inte ens salt på min egen gröt om jag gör havregrynsgröt eller något. Jag tycker bara det är en dum och onödig vana med tanke på att vi i Sverige äter på tok för mycket salt. Det är inte hälsosamt. Smak får man ju av så mycket annat, en klick smör och lite kanel är mycket godare tycker jag

• skogsvitter
    Toppen9 skrev 2013-01-29 09:51:06 följande:
    Blanda i lite mosad frukt eller bär så blir det lite smak på
    Det brukade äldsta dottern få när hon var liten, då åt hon (hon var väldigt svår med maten men detta gick hem då).
  • tilj75

När de har varit lill-liten så har jag gjort utan salt, men vid över ett år så har jag gjort med salt i för då äter de med resten av familjen och ingen annan äter om det är osaltat.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • tvillingarpågång

Ja det är kanske värt att testa utan salt först då. De äter alltid sin "köpegröt" med päronmos, så med moset så kanske det inte behövs nån salt. 
    De är 16 månader och ganska kinkiga med maten i övrigt ibland. Men deras gröt älskar de!  Hoppas de även älskar hemlagat :) Tycker det blir dyrt med pulvergröten då de äter den både morgon och kväll.

• tilj75

Värt att testa iaf. Tänk på att det kan ta några gånger innan de vänjer sig med nya smaken, blanda med mycket päronmos i början och trappa ned sen.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
Svar på tråden Salt i hemmagjord havregrynsgröt?