• Anonym (Undrar)

Får man sälja bröstmjölk privat??

Folk säljer ju använda trosor och annat helt befängt och det verkar ju inte som det är problem att få det sålt heller. Jag undrar bara om man får sälja bröstmjölk till folks privata bruk också? Det är ju känt att ha en läkande effekt och för något år sedan var det ju nån resturang i USA som hade det i mat. Har bara aldrig hört att någon sålt det privat, bara till bb, och funderar på om det är reglerat på nåt sätt och därför man inte ser sånt?

• Svar på tråden Får man sälja bröstmjölk privat??
  • Anonym

Läkande effekt är ju till att ta i, däremot finns det en del av de antikroppar som den ammande kvinnan har i bröstmjölken. Det är också mycket näring i mjölken. Angående att sälja privat så beror det ju på vad man menar med privat. T.ex. restauranger har ju en del krav på livsmedelshygien och hur de ska hantera sina råvaror. Finns ju även krav på leverantörer av matvaror, vad de ska ha koll på och leva upp till. Och jag tror att man måste leva upp till vissa hygienkrav för att överhuvudtaget ha rätt att ta betalt (vitt). Det är ju t.ex. omöjligt att göra tårtor till försäljning i eget kök, om man har företag... Det är väl möjligtvis de reglerna som sätter käppar i hjulet för sådan försäljning...

• Anonym (Undrar)

Fast jag menar inte så storskaligt, utan snarare några dl på blocket eller liknande. Till andra privatpersoner.

• Anonym

Det finns väl inga hinder för det. Men jag tvivlar på att du kommer att få så många köpare. De flesta av oss är väl inte supersugna på att äta bröstmjölk och de som behöver (föräldrar med för tidigt födda barn) skulle nog inte köpa mjölk på blocket.

• Anonym

Nu ammar jag inte min bebis..Men skulle jag se en annons ute på t.ex blocket hade jag aldrig någonsin köpt det. Jag vet ju inte om det är bröstmjölk, åsnemjölk,hästmjölk eller annat.. Hade då givit ersättning (som jag givit bägge mina barn), eller om mitt barn varit för tidigt född hade jag bett att få från sjukhuset, men hade ändå inte velat ge någon annans mjölk till mitt barn, känns inte rätt. Kan jag inte själv ge så finns det ersättning för det. Mina barn har fått det från början och den äldsta är aldrig sjuk (MAX 1 ggr per år och började förskolan på precis dagen efter 1-årsdagen), han är över medellängd för 3 åringar och väger mer än jämnåriga. Har alltid vuxit över alla kurvor..Blev liiite ot.

• Anonym (Undrar)

Jag tänk mig inte småbarnmammor som köpare, hade själv inte köpt om frun inte kunnat amma barnen då hade det blivit ersättning, utan nån som vill prova mot exem eller kanske något pervo (i stil med någon som köper använda trosor, det är inte heller så nice men det finns ju fetisher för allt.)

Svar på tråden Får man sälja bröstmjölk privat??