• Anonym (var är harmonin?)

Älskar sambon, men hans barn gillar inte mitt barn

Var finns harmonin i vårat hem? den är som bortblåst.

Jag borde ha vetat vad jag gav mig in i, eftersom jag levt i bonusfamilj tidigare.
     Jag vet att det är ingen dans på rosor.

Jag trodde att jag var beredd, men hur beredd kan man bli? kan man någonsinn bli tillräckligt beredd?

Vad vill jag med detta inlägg egentligen?
     Kanske mest bara skriva av mig. Jag begär ingen förståelse eller sympati. Jag vet att jag måste göra ett val, att acceptera situationen eller göra en förändring själv. Jag kan inte förvänta mig att andra ska förändra sig.
     Men hur mitt val kommer att bli och vilken förändring jag måste göra det har jag inte kommit fram till ännu, och det känns som jag hamnat i ett mörkt hål och inte tar mig ur.

Jag älskar min sambo. Jag tycker om hans 3 barn som är 18, 15 och 10 år.

10-åringen  avskyr min 6-åriga pojke. Hon visar det inte bara i handling utan hon även skriker det till honom. Jag känner att jag ger och ger, ställer upp. Ska jag och min son åka och handla så vill hon gärna följa med, men redan innan vi kommit till bilen så börjar hon tjafsa. Skriker och bråkar på min son att han inte får bestämma att han ska sitta fram med mig, trots att hans bilstol är där framme. Så sonen får backa....och jag ser hans sorgsna blick. På affären så ska hon bestämma vilken typ av vara som skall köpas, allt som sonen pekar på är fel!!  Hon ska ha sin vilja igenom. Jag brukar vara helt slut då jag kommer hem att behöva höra på dessa strider.

Hon sitter vid köksbordet och gör miner och grimaserar åt min son.
     Hon hånar honom för att han inte kan uttala vissa ord rätt. Hon hånar honom för att han inte kan stava. Hon förbjuder honom att vara på nedre plan i huset, där hon bla har sitt rum, medans hon gladeligen gärna går till min sons rum, eller sitter utanför hans dörr för att provocera. Råkar han gå nedanför trappen så sprayar hon hårspray i hans ögon, eller skriker STICK!!! eller vrålar ÅÅÅÅÅ vad jag hatar den där ungen!!! han är så jävla jobbig.
     Jag tycker inte att man skriker så till någon i hemmet. Ingen skriker eller säger så till henne, och jag tror inte hon själv skulle vilja att någon betedde sig så mot henne. Vad är det då som ger henne rätt att uppträda så dag efter dag?
     Min son är ledsen. Han har börjat vakna om nätterna, drömmer mardrömmar så de gångerna måste jag ligga bredvid honom i hans säng.
     Han frågar mig varför hon inte tycker om honom?
     I morse bestämde hon sig för att åka till sin mamma.
     Då jag lämnar sonen på skolan så blir han ledsen så att läraren ser det. Läraren frågar vad det är och min son svarar att bonusdottern inte tycker om honom så därför åker hon hem till sin mamma.

Jag håller på att gå sönder.

Om sambon försöker krama eller pussa mig så tränger sig hans dotter emellan, och kramar om sin pappa så att han inte kan närma sig mig. Det är så utstuderat av henne vad hon är ute efter.... Hon vill inte att han ska  krama mig. Jag förstår att det handlar om avundsjuka från hennes sida. Helst skulle hon vilja ha pappa för sig själv.

Jag väljer att backa.
     Jag vet uppriktigt sagt inte hur mycket jag ska orka, då hon avskyr min son, knuffar undan mig från hennes pappa och glädjen och harmonin i vårat hem är som bortblåst.....

Ville bara skriva av mig, någonstanns.

Nån fler som har det som mig?
     Men vi ska väl bara svälja, backa, kliva av, annars anses vi väl besvärliga vi bonusmammor.
     Kanske är det enda lösningen, för att min 6-åring ska få må bra. Men det är inget lätt val att göra. Inte då man älskar sin sambo men hans dotter avskyr min son och kanske även mig.

• Svar på tråden Älskar sambon, men hans barn gillar inte mitt barn
  • Mariohn

Hon är för stor för att komma undan med det beteendet och jag förstår inte problemet egentligen. Hon är elak. Är man elak får man inte följa med till affären. Hånar man folk vid middagsbordet kan man bara precis gå därifrån utan mat. Sprayar man hårspray i någons ögon kan man räkna med att bli av med den sprayen för tid och evighet. Herregud hon är TIO år. Uppfostra ungjäveln. 

• Anonym

Hur länge har ni varit tillsammans? Hur länge har ni bott ihop? Har ni barnen på heltid?

• fläta

Vad då svälja och backa? Jag tycker tvärtom att du/ni ska kliva fram och göra plats också för din son. Det är väl självklart att han ska sitta i sin stol i bilen och det är för mig lika självklart att han inte ska behöva få glåpord kastade efter sig eller hårsprej i ögonen. Varför är ni så undfallande? Och skilj på saker dottern gör som handlar om er och den svartsjuka hon känner gentemot dig/er (det bör förstås också hanteras och adresseras men är i det här läget inte alls lika viktigt som att komma tillrätta med situationen mellan henne och det mindre barnet) och det hur hon tillåts behandla din son. 

Nej, vet du vad. Hela ditt inägg andas av en tillplattad känsla, som om du är maktlös och värnlös i umgänget med en tioåring. Det är du förstås inte. Här gäller det att göra mer och inte mindre. Förstås.  

• Zayco

Men vad hade du gjort om bonusbarnet som är 10 år var ditt barns helsyskon? Och bonusen bråkade med syskonet och inte tyckte om sitt syskon? Det är ju så för många kärnfamiljer också. 

• Cookiesandcream

Men fy vad hemskt för din son Mina två döttrar på 5 och 10 år bråkar också jävulskt mycket i perioder, med de älskar ju ändå varandra någonstans. Även om de kan säga att de hatar varandra så är de ändå familjemedlemmar och kan ty sig till varandra. Det där med hårsprayen låter helt fruktansvärt, det är ju misshandel! Jag skulle inte se någon annan utväg än att flytta, din son måste ju få känna sig trygg i sitt eget hem.

• Anonym (var är harmonin?)

Jag försöker så gott jag kan....
    Men hon vägrar lyssna.
     Enligt hennes pappa så säger han bara att det är hennes sätt att vara. Han säger till.
    Jag har sagt att bråka det måste man få göra ibland, för bråka det gör alla någon gång, men det ska absolut inte behöva vara så att det är bråk 20 gånger per dag, vilket det oftast är då hon är i farten.

Vi har inte bott ihop länge.

Vi köpte hus i höstas.

Min son och sambons 18 åring bor hos oss på heltid. 10-åringen och 15-åringen bor varannan vecka.     

• Duckan

Vad väljer pappan att göra åt situationen? Tycker att det låter helt ohållbart.

• FemmeM
    Mariohn skrev 2013-01-29 15:36:22 följande:
    Hon är för stor för att komma undan med det beteendet och jag förstår inte problemet egentligen. Hon är elak. Är man elak får man inte följa med till affären. Hånar man folk vid middagsbordet kan man bara precis gå därifrån utan mat. Sprayar man hårspray i någons ögon kan man räkna med att bli av med den sprayen för tid och evighet. Herregud hon är TIO år. Uppfostra ungjäveln. 
    Precis!

TS, vad gör din sambo åt det hela? 
  • bubblish

ursäkta,men vad gör ni för att få stopp på hennes beteende? Står du upp för din son?! Ska han, en 6-åring, behöva tampas med detta själv?!

Börja uppfostra tösen! Både du och fraförallt sambon!!!

Svar på tråden Älskar sambon, men hans barn gillar inte mitt barn