Var hittar jag min ip-adress?
Ja, som jag skriver i rubriken.
Jag vill hitta min ip-adress i min dator. Var hittar jag den? Jag vet att jag sett den många gånger när jag trasslat mig runt i datorn. Men har glömt. Nån som vet?
Ja, som jag skriver i rubriken.
Jag vill hitta min ip-adress i min dator. Var hittar jag den? Jag vet att jag sett den många gånger när jag trasslat mig runt i datorn. Men har glömt. Nån som vet?
googla ip trace
Men tack! Hur enkelt som helst ju. Och så mycket information man fick .
Fast jag förenklade rejält. Googlade "vad är min ip-adress" - och allt kom upp omedelbart!
Klicka på startknappen. Gå in på kontrollpanelen. Gå in på nätverk och internet.
Klicka sedan på "visa nätverksstatus och -åtgärder. Där ser du vilka anslutningar du har för närvarande.
Klicka på den du vill veta adressen till, klicka sedan på "information". DÄR hittar du adressen
I Win7 så klickar du på startknappen, skriver cmd i sökfältet och trycker Enter så att kommando prompten öppnas. Skriv ipconfig
Beror på vilken IP?
ipconfig visar din dators IP i nätverket du befinner dig i, alltså innanför routen. Den IP-adressen behöver du ibland om du ska dela filer eller skrivare med en annan dator i samma nätverk. Nätverksansluten skrivare, switch (Som en grenkontakt för nätverkskablar), NAS (Nätverksansluten hårddisk) mm har också IP-adresser.
Sidorna på nätet visar ditt nätverks IP-adress och är samma för alla datorer i samma nätverk och den som loggas på hemsidor du besöker och syns i dina mail (Inte Gmail).
Har du datorn direkt till ett modem och ut på nätet utan router kan det nog variera om IP-adress används mellan datorn och modemet.
Det Isfjord säger är att det finns publika IP-adresser som används ute på internet och privata IP-adresser som används i lokala nätverk och det bör man skilja på.
Oj, var det såååå krångligt. Ja, jag får väl leta mig fram
www.whatismyip.com/
visar ditt publika ip om det är det som åsyftas.
Är det IPnummer som du har innanför routern så är det bara att ta upp kommandotolken och skriva "ipconfig"
Allt hänger på vad du ska göra med ditt ipnummer.
Om jag går in på symbolen för uppkoppling och högerklickar på routern kommer IPnumret upp direkt.
Man mejlar från ett publikt nätverk, tex på biblioteket. Då är ip en återvändsgränd.