• Birgitta2

Var hittar jag min ip-adress?

Ja, som jag skriver i rubriken.

Jag vill hitta min ip-adress i min dator. Var hittar jag den? Jag vet att jag sett den många gånger när jag trasslat mig runt i datorn. Men har glömt. Nån som vet?

• Svar på tråden Var hittar jag min ip-adress?
  • Birgitta2

Men tack! Hur enkelt som helst ju. Och så mycket information man fick .

Fast jag förenklade rejält. Googlade "vad är min ip-adress" - och allt kom upp omedelbart!

• mrsStatham

Klicka på startknappen. Gå in på kontrollpanelen. Gå in på nätverk och internet.
    Klicka sedan på "visa nätverksstatus och -åtgärder. Där ser du vilka anslutningar du har för närvarande. 
    Klicka på den du vill veta adressen till, klicka sedan på "information". DÄR hittar du adressen

Bara två saker är oändliga
  • Birgitta2
    mrsStatham skrev 2013-01-29 15:54:22 följande:
    Klicka på startknappen. Gå in på kontrollpanelen. Gå in på nätverk och internet.
    Klicka sedan på "visa nätverksstatus och -åtgärder. Där ser du vilka anslutningar du har för närvarande. 
    Klicka på den du vill veta adressen till, klicka sedan på "information". DÄR hittar du adressen
    Tack
  • mrsStatham
    Birgitta2 skrev 2013-01-29 15:57:21 följande:
    Tack
    Alltid redo att hjälpa den som inte orkar googla själv Flört
    Det är ju precis det som forum är till för
  • Birgitta2
    mrsStatham skrev 2013-01-29 15:58:35 följande:
    Alltid redo att hjälpa den som inte orkar googla själv Flört
    Det är ju precis det som forum är till för
    Visste inte ens att det GICK att googla på sånt :-S
  • mrsStatham
    Birgitta2 skrev 2013-01-29 16:03:10 följande:
    Visste inte ens att det GICK att googla på sånt :-S
    Precis ALLT går att googla. Och går det inte att googla då går det att googla på hur man kan googla på det 
  • Birgitta2
    mrsStatham skrev 2013-01-29 16:06:55 följande:
    Precis ALLT går att googla. Och går det inte att googla då går det att googla på hur man kan googla på det 
    Ha ha. Så kan man ju också uttrycka det

• kristaav

I Win7 så klickar du på startknappen, skriver cmd i sökfältet och trycker Enter så att kommando prompten öppnas. Skriv ipconfig

• Isfjord

Beror på vilken IP? 
    ipconfig visar din dators IP i nätverket du befinner dig i, alltså innanför routen. Den IP-adressen behöver du ibland om du ska dela filer eller skrivare med en annan dator i samma nätverk. Nätverksansluten skrivare, switch (Som en grenkontakt för nätverkskablar), NAS (Nätverksansluten hårddisk) mm har också IP-adresser.

Sidorna på nätet visar ditt nätverks IP-adress och är samma för alla datorer i samma nätverk och den som loggas på hemsidor du besöker och syns i dina mail (Inte Gmail).

Har du datorn direkt till ett modem och ut på nätet utan router kan det nog variera om IP-adress används mellan datorn och modemet.

• slazh

Det Isfjord säger är att det finns publika IP-adresser som används ute på internet och privata IP-adresser som används i lokala nätverk och det bör man skilja på.

• Birgitta2

Oj, var det såååå krångligt. Ja, jag får väl leta mig fram

• Isfjord
    Birgitta2 skrev 2013-02-01 11:00:06 följande:
    Oj, var det såååå krångligt. Ja, jag får väl leta mig fram

Varför behöver du veta ditt IP-nummer? Talar du om varför kan vi hjälpa dig med vilket av dem det är du behöver. 
  • Binary

www.whatismyip.com/

visar ditt publika ip om det är det som åsyftas.
    Är det IPnummer som du har innanför routern så är det bara att ta upp kommandotolken och skriva "ipconfig"

Allt hänger på vad du ska göra med ditt ipnummer.

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Birgitta2
    Isfjord skrev 2013-02-01 21:53:05 följande:

Varför behöver du veta ditt IP-nummer? Talar du om varför kan vi hjälpa dig med vilket av dem det är du behöver. 
    Nja, det handlade om nån tråd här i forumet. Om man kunde spåra ett ip-nummer. Tror hon skulle skicka något till någon. Men minns inte vad men ville absolut inte bli spårad.
  • Isfjord
    Birgitta2 skrev 2013-02-15 15:57:54 följande:
    Nja, det handlade om nån tråd här i forumet. Om man kunde spåra ett ip-nummer. Tror hon skulle skicka något till någon. Men minns inte vad men ville absolut inte bli spårad.

Mobil uppkoppling (Mobiltelefon eller GSM-modem) med oreggat kontantkort, offentlig dator på bibliotek, internetcafé. Offentligt WLAN finns på många affärsgallerior, resecentrum, hotell och restauranger.
    Bara några exempel på anonyma IP-adresser som inte kräver stora IT-kunskaper för att utnyttja. 
  • M C

Om jag går in på symbolen för uppkoppling och högerklickar på routern kommer IPnumret upp direkt.

Man mejlar från ett publikt nätverk, tex på biblioteket. Då är ip en återvändsgränd. 

Undo these cuffs and I'll show you
  • M C
    Isfjord skrev 2013-02-21 10:10:54 följande:

Mobil uppkoppling (Mobiltelefon eller GSM-modem) med oreggat kontantkort, offentlig dator på bibliotek, internetcafé. Offentligt WLAN finns på många affärsgallerior, resecentrum, hotell och restauranger.
    Bara några exempel på anonyma IP-adresser som inte kräver stora IT-kunskaper för att utnyttja. 

Ah. Förlåt. Du skrev så mycket bättre.
    Undo these cuffs and I'll show you
Svar på tråden Var hittar jag min ip-adress?