• Isfjord

Var hittar jag min ip-adress?

Beror på vilken IP? 
    ipconfig visar din dators IP i nätverket du befinner dig i, alltså innanför routen. Den IP-adressen behöver du ibland om du ska dela filer eller skrivare med en annan dator i samma nätverk. Nätverksansluten skrivare, switch (Som en grenkontakt för nätverkskablar), NAS (Nätverksansluten hårddisk) mm har också IP-adresser.

Sidorna på nätet visar ditt nätverks IP-adress och är samma för alla datorer i samma nätverk och den som loggas på hemsidor du besöker och syns i dina mail (Inte Gmail).

Har du datorn direkt till ett modem och ut på nätet utan router kan det nog variera om IP-adress används mellan datorn och modemet.

• Isfjord
    Birgitta2 skrev 2013-02-01 11:00:06 följande:
    Oj, var det såååå krångligt. Ja, jag får väl leta mig fram

Varför behöver du veta ditt IP-nummer? Talar du om varför kan vi hjälpa dig med vilket av dem det är du behöver. 
  • Isfjord
    Birgitta2 skrev 2013-02-15 15:57:54 följande:
    Nja, det handlade om nån tråd här i forumet. Om man kunde spåra ett ip-nummer. Tror hon skulle skicka något till någon. Men minns inte vad men ville absolut inte bli spårad.

Mobil uppkoppling (Mobiltelefon eller GSM-modem) med oreggat kontantkort, offentlig dator på bibliotek, internetcafé. Offentligt WLAN finns på många affärsgallerior, resecentrum, hotell och restauranger.
    Bara några exempel på anonyma IP-adresser som inte kräver stora IT-kunskaper för att utnyttja. 
Svar på tråden Var hittar jag min ip-adress?