• Freja

Hur ofta tar era 6 åringar hem kompisar efter skola/fritids?

Min dotter tjatar hela hela tiden om att hon vill ta hem kompis efter fritids eller på helgen.
    Jag har ingen lust till detta då vi kommer hem vid 5 tiden och då är det ju två timmar kvar till sovdags. På helgen vill vi gärna ta det lugnt och bara vara vi. Jag fattar inte vart tiden finns till sånt. När dom blir äldre är det ju annorlunda. Då klarar dom sig själva.

• Svar på tråden Hur ofta tar era 6 åringar hem kompisar efter skola/fritids?
  • Höghus

Mitt barn har kompisar hemma nästan varje dag. Alltid på helgen och nästan varje veckodag. Slutar jag tidigare någon dag brukar någon kompis hänga med oss hem annars knackar de på eller ringer varann och bestämmer. Nu är han 7 men det var likadant förra året.

• Knappamamma

Dottern 5 år, inte vardagar den tiden är för kort och annat som ska hända innan läggdags. Vill gärna leka på helgerna men det beror på vad vi har för planer ibland blir det en dag ibland två men rätt ofta inte alls

• Vinterankan

Min dotter är bara 4 men har haft med sig kompisar hem efter dagis minst en gång i veckan sedan hon fyllde 3. Då har de följt med vid hämtning kl 17 (eller blivit lämnade då om det andra barnet hämtats tidigare) och sedan har kompisen ätit middag här och hämtats ca 18.30. I vanliga fall äter vi middag vid den tiden men när hon haft kompisar med så har vi anpassat oss efter deras middagstider.

• glassen

Min son vill emellanåt leka med kompisar, även om han inte har så stort behov av ytterligare social kontakt. Efter fritids är både han och vi jättetrötta och då är det inte aktuellt att leka med en kompis.
    En dag i veckan hämtar jag tidigare, men oftast har vi andra planer då. Kan inte heller ta med något extra barn hem eftersom vi inte har bältesstol för det.
    På helgerna har han lekt med kompis enstaka gånger, men även då är det ofta annat planerat för oss eller den kompis han vill leka med. Hans bästis från dagistiden bor själv med sin mamma och ibland träffas vi mammor och sönerna och gör något ihop, eller också träffas vi på en lekplats och jag tar med båda barnen dit.

• Mayen

Min dotter är 6 (snart 7) och det brukar följa med nån kompis kanske 1 gång under mån-fre,
    hon går själv på judo tis och tors. På helgen brukar hon åka till nån kompis eller nån kommer till oss lör alt sön.
    Det beror lite på - ofta är det jag som mamma som tycker hon ska leka med nån kompis. Hon har inga syskon, så utan kompis blir det vi vuxna som måste leka - det är rätt jobbigt i längden.

• Viberg

Jag hämtar halv två eller tre och det brukar bli så att det följer med en kompis hem två gånger åtminstone, sen brukar han gå över till grannpojken en eller två gånger i veckan och på helgerna är det väldigt sällan det inte leks med kompisar både lördag och söndag. Vi brukar dock begränsa det till två, tre timmar per helgdag eftersom vi vill hinna umgås som familj också. Hade jag hämtat sent hade jag nog sagt nej till att kompisar följer med hem på vardagarna dock, med tanke på att barnet i sådana fall redan lekt med kompisar en hel lång dag på fritids och det mest blir tid att äta, duscha och natta när man väl är hemma.

• Ankissen

Förstår dig ts. Vi slutar sent, runt halv fem varje dag och är hemma strax efter fem när vi hämtat lillasyster på dagis med. Då finns det inte mycket tid, eller plats i bilen, att ta hem kompisar heller. Dessutom vill Elliot alltid se TV klockan sex och blir då helt okontaktbar för eventuella kompisar. Han verkar inte heller ha så stort lekbehov på eftermiddagarna när han kommit hem efter en lekfylld eftermiddag på fritids. Han är sju år btw. 

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Mrs Green

Nu är hon 7 och min man är arbetslös sedan några veckor så han hämtar henne tidigare och då passar vi på att ta hem kompisar ett par gånger i veckan. Men normalt när båda jobbar hämtar vi framåt 17 och då tycker jag det är för sent att ha med kompisar hem, så får hon ta hem kompisar på helgerna istället. Dessutom brukar hon tycka att det är skönt att var själv då efter att ha haft kompisar omkring sig i drygt 8 timmar.

Alla kompisarna bor dessutom en bit bort (1-2 km) så föräldrarna måste hämta dem, hade de bott i grannhuset hade det väl varit annorlunda). 

• Ellikapellika

Nästan aldrig. De får leka på helger/lov, men det blir kanske en gång/månad.
    oftare på vår/sommar dock.
    Vi bor på landet och det krävs skjuts så det gör det något krångligare även om vi gärna hämtar och lämnar.
    Nu har jag tre som är rätt nära varandra i ålder och leker bra tillsammans så behovet är inte jättestort.
    De efterfrågar lekkompis kanske 3-4 gånger per månad, men man ska ju få ihopdet också.

Ett alternativ är förstås att låta barnet följa med någon kompis som inte går på fritids hem någon gång per vecka.
    Så funderar vi på att göra eftersom våra inte har fritids efter skolan. Än har jag inte orkat mer än nån enstaka gång dock med bebis i huset, men snart kanske.

• Gladskit

En gång i veckan kanske i snitt. Det brukar bli att han går hem med någon ena dagen och så tar vi hem kompisen en annan dag.

Svar på tråden Hur ofta tar era 6 åringar hem kompisar efter skola/fritids?