• lina822

Har du andningslarm eller inte? Hur tänker du?

Min dotter är en månad och jag har ångest. Kan knappt sova på nätter. Har de flesta andningslarm idag eller inte? Vill veta hur ni tänker? Risker? Anledningen varför ni har den? Tror jag skulle bli mer stressad om den tex fellarmar. Hoppas många vill svara.

• Svar på tråden Har du andningslarm eller inte? Hur tänker du?
  • Dixie

Jag har inte haft andningslarm för någon av mina 3 barn, om det inte finns någon sjukdom eller liknande hos barnet ser jag ingen anledning att ha det.

• lina822
    Dixie skrev 2013-01-29 22:52:39 följande:
    Jag har inte haft andningslarm för någon av mina 3 barn, om det inte finns någon sjukdom eller liknande hos barnet ser jag ingen anledning att ha det.
    Tack! Min dotter är frisk.
  • Echo

Vårt larm har aldrig fellarmat (sänglarmet då, samsovningslarmet har larmat någon gång när det hamnat på sniskan).

Hur jag tänkte? Att händer det något kommer jag sannolikt inte kunna förhindra det. Men jag behöver inte kolla upp att barnet andas och om det händer något kommer jag i alla fall veta att jag gjord allt jag kunnat. 

Framförallt kunde jag sova utan att kolla barnens andning stup i kvarten. 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Natulcien

Vi hade aldrig andningslarm. Vår son var en frisk och stark liten bebis och vi samsov den första tiden så det fanns ingen anledning att ha andningslarm.
    Hade han varit prematur eller sjuk så kanske jag hade resonerat annorlunda.

• Lufsan

Oj, det låter lite som att du kanske skulle må bättre av att ha ett larm. Min dotter är två veckor och jag sover som en stock när hon sover. Var orolig första dagarna efter förlossningen och vaknade varje timme för att kolla om hon andades men sen släppte det. Jag kan ju fortfarande bli lite orolig ibland men inte så ofta som innan. 

Vi har inget larm och ser inget syfte i det om barnet inte är sjukt på något sätt.  

En dag i sänder.
  • Aileen Allannah

Jag har inte haft, trots att de sovit på mage. Pratade med en läkare som sa att om man ska skaffa något så ska man köpa ett med platta, inte ett sånt som man sätter i blöjan. Och man ska vara noga med att verkligen lära sig hur det fungerar.

• lina822
    Lufsan skrev 2013-01-29 22:56:53 följande:
    Oj, det låter lite som att du kanske skulle må bättre av att ha ett larm. Min dotter är två veckor och jag sover som en stock när hon sover. Var orolig första dagarna efter förlossningen och vaknade varje timme för att kolla om hon andades men sen släppte det. Jag kan ju fortfarande bli lite orolig ibland men inte så ofta som innan. 

Vi har inget larm och ser inget syfte i det om barnet inte är sjukt på något sätt.  
    Önskar jag kunde tänka som dig:) Du har nog rätt. 
  • Lufsan
    lina822 skrev 2013-01-29 22:59:34 följande:
    Önskar jag kunde tänka som dig:) Du har nog rätt. 
    Äh! Jag kanske börjar oroa mig igen snart det vet man ju inte. Det är ju helt nytt att vara förälder. Men tänker bara att det måste vara jobbigt för dig att inte sova ordentligt så om du kanske ska pröva ett larm för att se om du kan slappna av mer. Sen kan du ju bara sluta använda det om du blir mer stressad eller inte känner dig lika orolig. Glad
    En dag i sänder.
  • Echo
    Aileen Allannah skrev 2013-01-29 22:59:32 följande:
    Jag har inte haft, trots att de sovit på mage. Pratade med en läkare som sa att om man ska skaffa något så ska man köpa ett med platta, inte ett sånt som man sätter i blöjan. Och man ska vara noga med att verkligen lära sig hur det fungerar.
    Hur de fungerar? Finns en knapp- av eller på

Det enda jag vet som är viktigt att tänka på är att larmet registrerar ytterst små rörelser så det är viktigt att sängen står helt fritt och att om man har en mobil hängande på måste den vara helt stilla. Vårt larm registrerade t ex rörelser när vi hade en fläkt i sovrummet som fick mobilen att vaja (inte så det syntes, men larmet plockade upp rörelsen). 
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Aileen Allannah
    Echo skrev 2013-01-29 23:03:50 följande:
    Hur de fungerar? Finns en knapp- av eller på

Det enda jag vet som är viktigt att tänka på är att larmet registrerar ytterst små rörelser så det är viktigt att sängen står helt fritt och att om man har en mobil hängande på måste den vara helt stilla. Vårt larm registrerade t ex rörelser när vi hade en fläkt i sovrummet som fick mobilen att vaja (inte så det syntes, men larmet plockade upp rörelsen). 
    Haha, ja, det var det du beskrev som han syftade på, att verkligen kontrollera vad den reagerar på, hur sängen står, hur barnet ligger, ja, såna grejer. Annars kunde den fellarma och oroa en.
Svar på tråden Har du andningslarm eller inte? Hur tänker du?