Inlägg från: fågelungarna |Visa alla inlägg
  • fågelungarna

Skattebidrag för tygblöjor

Elderblossoms! Håller helt med dig. Tygblöjor är inte så knepigt som många tror, åtminstone inte om man har egen tvättmaskin. Är man ute på stan stoppar man bara den använda tygblöjan i en påse och tar med sig hem, inga bekymmer. Hemma förvarar man dem i någon hink. Går utmärkt att tvätta ihop med vanlig tvätt på 40-60 grader. Inte tvättar väl folk pottränande ungars nerkissade byxor i nittio grader, eller? Lite överdrivet i mitt tycke.

Men ännu mer miljövänligt än tygblöjor, är EC! Så om du tänker använda tygblöjor till bebisen, komplettera med att låta barnet kissa över vask/toa/potta. Miljövänligt, ekonomiskt, och så utvecklar man en väldigt nära och fin kommunikation med sitt barn när man är lyhörd för dess signaler om sina eliminationsbehov likväl som när det signalerar efter mat, sömn, värme, trygghet, etc. Barnet får även chansen att från början ta kontroll över tarm och blåsa, en naturlig utveckling på samma sätt som den motoriska.

blojfribebis.se

Håll utkik efter Blöjupproret under året som kommer, du lär nog dela värdegrunden, och kanske vilja bli medlem i föreningen...

• fågelungarna

Själv avfärdade jag EC när jag första gången hörde talas om det, för det lät ju alldeles för jobbigt. Valde tygblöjor som "nödvändigt ont" pga mitt miljösamvete, men upptäckte att det inte var krångligt alls. Bara plus, för engångsblöjor stinker så jäkla illa så fort det kommit minsta kissdroppe i dem. Sen råkade någon nämna EC igen när ettan var kring 7 mån, och då körde jag igång. Visst, jobbigt ibland, men inte alls så illa som man kan tro, och man väljer ju själv vilken nivå på EC:andet man orkar med. Vinsten är ju som sagt både ekonomisk och utvecklingsmässig. Ettan var dag- och nattorr vid 18-19 mån utan bekymmer. Tvåan är 18 mån nu och inte riktigt i mål, men inte långt ifrån.

• fågelungarna

elderblossoms. Jag vet bara en ec-förälder som kört på till 100 %, med bebis blöjfri på heltid hemma från 17 dagar, och på heltid utanför hemmet från 4 mån. Kixan här på fl. Resten brukar komplettera med tygisar eller engångsblöjor beroende på tycke och smak. Miniminivå kan väl vara att bara försöka fånga bajset och ha engångsblöja för övrigt. Många börjar inte ens förrän efter några månader. Man hittar sin egen nivå på det hela. Jag började inte förrän vid 7-8 mån med min stora, och hade henne blöjfri på heltid dagtid från 12 mån med 3-4 missar i veckan fram tills att hon blev problemfritt dag- och nattorr vid 18-19 mån. Rutinpottade lillebror från födseln vid blöjbyten och någon gång utöver det. Ökade den blöjfria tiden successivt fram tills tio mån då jag började ha honom helt blöjfri om dagarna. Många fler missar jämfört med storasyster, och han verkar inte bli tillförlitligt torr av sig själv nu vid 18 mån, utan jag får nog ta till någon aktiv potträning som Oh Crap Potty Training nu för att avsluta EC-tiden. Alla barn är olika!

Men det har tveklöst stora fördelar. Har man väl börjat är det svårt att lägga ner. Glad Det finns även en livaktig grupp på facebook, EC-toakommunikation-blöjfritt. Och är din man äckelmagad/bekväm av sig gällande tygblöjorna så lär även han inse hur mycket lättare det är att få bajset i toa/potta i stället för utsmetat i blöjan. Fast matbajs brukar vara lättare att fånga än amningsbajs som kan komma lite när som helst dygnet runt...

Lycka till!

Svar på tråden Skattebidrag för tygblöjor