Skattebidrag för tygblöjor
Så trist att du fått dessa reaktioner på tygblöjor
Använder det själv (måste erkänna att jag är den enda i bekantskapskretsen) och tycker att det är väldigt enkelt. När det gäller subventionering så förekommer det i vissa länder redan tex i Storbritannien är de momsbefriade. När det gäller miljöpåverkan är det väldigt svårt att veta, kan vara värt att komma ihåg att en del av undersökningarna som gjort är betalda av tillverkare för engångsblöjor. Sedan finns en mängd olika tygblöjor i olika material. Någon nämnde bomull, men det finns även av bambu och hampa. Förutom polyester som är ett vanligt material också. Finns ekologiska blöjor, och även Oeko-Tex certifierade blöjor där mängden kemikalier är start begränsad i produktionen. Sedan hur man tvättar den påverkar ju också förstås, vad man har för tvättmaskin och om man torktumlar blöjorna.
Själv använder jag tygblöjor främst för att han aldrig blir röd i rumpan med det samt att jag vill undvika kemikalierna i engångsblöjor som går över till barnet och som man inte vet hur det påverkar på sikt.
Här finns lite tips på hur man använder tygblöjor:
www.babyrino.se/egensida/om-tygblojor/507