• Sandra3

Fvp, kub eller inget utav det?!

Fick en dotter med ds, 07. Hon bara fick kromosomavvikelsen i magen, alltså inget ärftligt. Är gravid igen och vet inte hur jag ska göra. Vilket prov ger ett pålitlighet resultat? Om du nu alls är pålitliga? Hur känns proven? Nån som vet? Tack på förhand..

• Svar på tråden Fvp, kub eller inget utav det?!
  • E Maria

Fvp är ju tillförlitligt men innebär också en liten liten risk för missfall.. Har ingen erfarenhet av det själv dock.. Jag gjorde bara kub o fick så bra siffror att jag inte gick vidare med fvp..

• rockaroll

Ja det är ju det man kollar vid kub-testet. Det gör inte ont alls. Du tar ett blodprov en vecka innan. Sen är det som ett vanligt ultraljud. Prata med din barnmorska så du får gå på ett Freja-samtal.

• Sagapuh

Har gjort 2 fvp. Ville ha ett säkert svar. Själva provet var inte svårt, kändes men gjorde inte särskilt ont. Tiden att vänta på om jag orsakat ett missfall eller vad svaret skulle visa var det jobbiga.
    För mig gick det bra båda gångerna, skulle jag bli gravid igen skulle jag göra fvp en gång till 

• Honungssmulan
    rockaroll skrev 2013-01-30 14:15:10 följande:
    Fast fvp gör man ju endast om man får dåliga siffror vid kub.
    Nej, det kan göras helt utan kub.
  • Millan83

Själv skulle jag hoppa över kub och gå direkt på fvp eller mkp och det var läge för nåt. Siffrorna är en uppskattning och även om de är låga kan det ju vara mitt barn som är sjukt ändå. Det säger ju ingenting om mitt barn just mer än risken.

• rockaroll

Fast det tycker jag (tycker JAG) är väldigt konstigt. Vi fick 1 på 20.000 på kub. Då finns det ingen anledning att riskera missfall som fvp för med sig. Får man 1 på 10 så skulle jag kunna göra det..

• Love83

fick superbra siffror på kub med tvillingar men de utreds idag för funktionshinder.

Har tidigare gjort både mkp och fvp men pga tvilling gravididtet var det riskfyllt och tänkte att får jag dåliga siffror på kub då går jag vidare. fick 1:20000 på vardera tvilling. Hade såklart inte bytt ut dem mot något i hela världen idag. dock litar jag inte ett smack på kub.  

• curlysun

Hej Vi fick jan 2012 en liten kille med DS. Och nu är jag gravid igen i vecka 14. Vi ska göra fvp därför att kub kan man inte lita på tyvärr ,känner några som har fått bra siffror men ändå fått barn med ds. Jag tycker att det känns riktigt jobbigt att göra det men vi tycker att det är bättre för varan son som redan finns att ta reda på detta med fvp. I vilken vecka är du? Lycka till

• E Maria

Men med fvp kan man även kolla andra sjukdomar än ds.. O kub ska man nog ta med en nypa salt.. Vet man att man vill göra fvp så finns ju ingen anledning att göra kub också...

• Love83
    curlysun skrev 2013-01-31 21:33:08 följande:
    Hej Vi fick jan 2012 en liten kille med DS. Och nu är jag gravid igen i vecka 14. Vi ska göra fvp därför att kub kan man inte lita på tyvärr ,känner några som har fått bra siffror men ändå fått barn med ds. Jag tycker att det känns riktigt jobbigt att göra det men vi tycker att det är bättre för varan son som redan finns att ta reda på detta med fvp. I vilken vecka är du? Lycka till

men moderkaksprov kan man göra tidigare än fostervattensprov varför har ni inte blivit erbjudna det? tror jag gjorde runt vecka 14 mkp. fvp bör man ju vara runt vecka 18? tror de är lika pålitliga.
  • Floppan

Usch blev långt! Skrev från mobil! Förstår om Ni inte orkar läsa :( TS: Tyvärr kan jag inte råda dig! Är själv lika villrådig! KRAM

• curlysun
    Love83 skrev 2013-02-01 18:11:58 följande:
    men moderkaksprov kan man göra tidigare än fostervattensprov varför har ni inte blivit erbjudna det? tror jag gjorde runt vecka 14 mkp. fvp bör man ju vara runt vecka 18? tror de är lika pålitliga.

Fvp gör man efter fulla 15 veckor.mkp tyckte inte min barnmorska att jag skulle göra sen var jag ändå inte hemma i vecka 11 eller 12 när de hade gjort det.
  • Sandra3

Oj va många svar! Jag är i V8. Och är fortfarande osäker på hur jag vill, men som många säger kan man ju strunta i KUB och göra FVP istället låter det som.

• curlysun

Jag fick remiss till fvp direkt eftersom vi har redan ett barn med ds så jag behövde inte göra kub.det kändes verkligen bra men nu när det är snart dags blir jag jätte rädd

• Blgebo

Jag har gjort två FVP enbart pga oro för ev. kromosomavvikelse. Gick bra, och fick två friska flickor. 

• Sandra3

Och risken för missfall är mindre än 1% va? Känns kanske som att man ska göra detta ändå, men jag har alltid sån otur.. :S

• curlysun

Eftersom vår son var första barnet och han fick DS tror jag med att vi kommer inte att har tur denna gången. Svårt att förställa sig att får ett barn som födds med samma förutsättningar som de flesta barn

Svar på tråden Fvp, kub eller inget utav det?!