Förälder med psykisk ohälsa
Har ett barn på 2,5 år med en man som verkar må mycket dåligt psykiskt. Vi är separerade sedan över ett år tillbaka.
Han har ingen egen bostad utan bor inneboende i en lägenhet som inte är lämplig att ha barn på. Jag har ensam vårdnad och har inga planer på att dela den innan jag ser att pappan är stabil och samarbetsvillig.
Tidigare har pappan varit hemma hos oss när han träffat barnet. Det fungerar inte längre. Han mår som sagt dåligt och bråkar och skriker för det mesta. hans tålamod med barnet är inte bra. Han är oberäknelig; glad lek-pappa ena stunden och arg och vresig nästa stund. Barnet har vid ett par tillfällen blivit rädd av hans tvära och aggressiva hantering (han har aldrig skadat barnet fysiskt, men jag är rädd att detta kan ske).
Jag kan som sagt inte ta emot honom i vårt hem lägre, för det äter upp oss. Han kan inte ta med barnet hem till sig heller. Och det är lika bra.
Om jag vänder mig till soc, hur tar jag upp min oro om hans psykiska hälsa? Han har just etablerat en kontakt hos psykiatrin, men jag har ju inget konkret bevis på hans tillstånd. Jag är orolig för att de ska hjälpa honom med lägenhet och att umgänget kommer ske utan min tillsyn. Samtidigt som jag inte orkar vara i hans närhet längre.