• Name

Varför ska just DU få jobbet?? Vad svarar ni?

Vad säger ni när ni är på intevjuv och får frågan? Man ska ju inte bara rabbla upp en massa ord som stresstålig noggrann strukturerad mm. Utan man ska relatera orden till nåt man har gjort....

ska på intevjuv och har alltid svårt att svara, har svårt att få fram det jag vill ordentligt
    så jag undrar vad brukar du säga och hur säger du det.

• Svar på tråden Varför ska just DU få jobbet?? Vad svarar ni?
  • Eisa

Har aldrig fått den frågan på en intervju. Ställs verkligen sådana frågor? Känns väldigt dokussåpa-aktigt, eller som Top Model.

• Whitetrash86

Har aldrig fått den frågan om jag ska vara ärlig.

Men om jag skulle få den frågan så kan man ju inte ha bara ett svar i fickan eftersom det beror på vilket yrke det gäller eller vilka krav dom har på personen.

• lillisen2

Amen suck, iPhone :)
    Du kan väl säga pga utbildning och arbetslivserfarenhet samt nämna dina positiva egenskaper igen?

• Jättekul

En mycket vanlig fråga, tyvärr. Den är integritetstänkande. Det står väl i CV:t samt under den personliga intervjun hur man är som människa.

Sen gillar jag inte när det är både 2-3 personer med i rummet när man ska intervjuas. Idioti. Företaget tjänar inget på det snarare tvärtom. Ju fler kockar desto sämre soppa. 

• Name

Vet inte om det är en fluga just nu att få den frågan, har aldrig fått den frågan förut men nu det senaste så kommer den upp.

Jag söker jobb som inköpare/order, har ingen direkt utbildning inom detta utan har jobbat med det innan och då fått lära mig det jag behövde på företaget jag var på.

Kan känna att intevjuvn går bra ända tills den frågan dyker upp.

Brukar säga att jag är stresstålig och det har lärt mig av och haft stor nytta av när jag jobbade inom restaurang, är lättlärd och har lätt för att ta till mig nya arbetsuppgifter, har jobbat med läkemedel och där är det jätteviktigt att vara noggrann. Lite så men man ser direkt att det var inte det här svaret de var ute efter.

Hur säger ni?         

• Whitetrash86
    Hitta detta:

"I nästan alla intervjuer får du frågan om varför just du ska få jobbet. En vanlig tankevurpa är att svara att du ska få jobbet för att du vill ha det. Du känner att detta är vad du vill göra. Det tar vi för givet och det intresset ska du ha signalerat igenom hela anställningsintervjun. Släpp ditt jag-fokus ett tag, frågan söker snarare svar på varför vi skall välja dig. Vad kan du tillföra? Förbered ett svar där du sammanfattar din utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper och varför/hur du tror att det är till nytta i den tjänst du söker."

Men se till att hålla dig borta från klyschorna "för att jag är stresstålig" "jag är noggrann" "självgående och lär mig snabbt"  
  • Lilia
    Eisa skrev 2013-01-30 10:35:54 följande:
    Har aldrig fått den frågan på en intervju. Ställs verkligen sådana frågor? Känns väldigt dokussåpa-aktigt, eller som Top Model.

Den frågan har jag fått på alla jobb jag någonsin har sökt.
  • Jättekul
    Name skrev 2013-01-30 10:45:13 följande:
    Vet inte om det är en fluga just nu att få den frågan, har aldrig fått den frågan förut men nu det senaste så kommer den upp.

Jag söker jobb som inköpare/order, har ingen direkt utbildning inom detta utan har jobbat med det innan och då fått lära mig det jag behövde på företaget jag var på.

Kan känna att intevjuvn går bra ända tills den frågan dyker upp.

Brukar säga att jag är stresstålig och det har lärt mig av och haft stor nytta av när jag jobbade inom restaurang, är lättlärd och har lätt för att ta till mig nya arbetsuppgifter, har jobbat med läkemedel och där är det jätteviktigt att vara noggrann. Lite så men man ser direkt att det var inte det här svaret de var ute efter.

Hur säger ni?         
    Fast jag tycker att du svarade bra. Om du såg på dem att det inte var det svaret. Ja, då kan jag bara säga att de är oproffessionella anställningsintervjure. Troligtvis menade de att du skulle ha gett dem ditt vackraste leende och sagt att jag är bäst, har världens bästa självförtroende och ställer upp jämt. Grejen är att du svarade bra men det förstår inte människor som inte tänker längre än näsan räcker. Det sitter så många oproffessionella intervjuare och som missar så många bra ev medarbetare.
  • Jättekul
    Whitetrash86 skrev 2013-01-30 10:55:22 följande:
    Hitta detta:

"I nästan alla intervjuer får du frågan om varför just du ska få jobbet. En vanlig tankevurpa är att svara att du ska få jobbet för att du vill ha det. Du känner att detta är vad du vill göra. Det tar vi för givet och det intresset ska du ha signalerat igenom hela anställningsintervjun. Släpp ditt jag-fokus ett tag, frågan söker snarare svar på varför vi skall välja dig. Vad kan du tillföra? Förbered ett svar där du sammanfattar din utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper och varför/hur du tror att det är till nytta i den tjänst du söker."

Men se till att hålla dig borta från klyschorna "för att jag är stresstålig" "jag är noggrann" "självgående och lär mig snabbt"  
    Var har du hittat detta? För så lär de inte ut på PA-linjen på universistetet.
Svar på tråden Varför ska just DU få jobbet?? Vad svarar ni?