• annonyym88

Köper du kläder på H&M?

www.svt.se/nyheter/sverige/kritik-mot-h-och-m-s-laga-loner

Som de flesta borde veta tillverkas merparten av H&Ms kläder i östra Asien, bland annat i Bangladesh. Det finns en anledning att H&M har så billiga kläder - lönerna som betalas ut år arbetarna är skamligt låga - 300 kr/mån. Denna låga lön gör att du kan köpa dina kläder billigt. Det finns andra klädhandlare som tillverkar sina kläder i Europa, och då blir också prislappen till dig som konsument betydligt högre - vilket gör att många väljer bort dom dyra butikerna för att handla på H&M - den egna girigheten styr som vanligt främst.

Det finns väldigt mycket hyckleri i denna fråga. Man vill gärna ha billiga kläder, sedan tycker man synd om arbetarna som nästan inte får något betalt. Som sagt:

våra billiga kläder=låg lön för arbetare i någon annan del av världen

När vi köper billiga kläder bidrar vi direkt till att arbetare i Bangladesh får låg lön. Köper vi dyrare kläder bidrar vi till att arbetare i Europa får bättre betalt och att fabrikerna i Asien inser att låg lön inte är OK. Det är inte svårare än så. Vill vi hjälpa till måste vi vara beredda på att öppna våra egna plånböcker, och där tar det stopp för de flesta. Man kan skänka några tusen om året i bistånd som inte gör någon långsiktig nytta, eller vänja sig vid att köpa färre och dyrare kläder.

Men det sätter vår girighet stopp för.

• Svar på tråden Köper du kläder på H&M?
  • Zayco
    Rocket Mania skrev 2013-01-30 17:33:01 följande:
    Vem är du att bestämma det? Jag köper inga kläder från HM, äter enbart ekologiskt kött och väljer gärna veg alternativ. Köper inte ny mobil för att en ny modell kommit utan byter när den gamla är slut, tänker över min konsumtion i det stora hela.

Andra äter bara ekologiskt. Ytterligare andra äter veg.

Varför skulle det vara sämre att bry sig över det man kan och förmår än att sitta och skita i allt? Det om något är väl fult och jävligt illa. 
    Bestämma vad? Min åsikt? 

Även om du äter ekologiskt kött, inte köper kläder på H&M finns det fortfarande människor som dömer dig för att du just - äter kött - 

Bry sig? Då skulle jag gärna vilja veta vad du gör för att stoppa dessa fabriker och köttproduceringen. Snälla du, hellre att man är ärlig och säger högt ut att man skiter i än att man ska vara fejk och låtsas att man bryr sig, fast än man inte gör något åt saken. Man är lika dum om man tittar på utan att göra något.
  • Rocket Mania
    Zayco skrev 2013-01-30 17:39:55 följande:
    Bestämma vad? Min åsikt? 

Även om du äter ekologiskt kött, inte köper kläder på H&M finns det fortfarande människor som dömer dig för att du just - äter kött - 

Bry sig? Då skulle jag gärna vilja veta vad du gör för att stoppa dessa fabriker och köttproduceringen. Snälla du, hellre att man är ärlig och säger högt ut att man skiter i än att man ska vara fejk och låtsas att man bryr sig, fast än man inte gör något åt saken. Man är lika dum om man tittar på utan att göra något.
    Vaddå "fejk" och "låssas"? Vad är det som är örligt med ditt sätt att resonera? Att skita i att göra något om man inte kan åka dit och göra något på plats?
  • Rocket Mania
    Rocket Mania skrev 2013-01-30 17:41:56 följande:
    Vaddå "fejk" och "låssas"? Vad är det som är örligt med ditt sätt att resonera? Att skita i att göra något om man inte kan åka dit och göra något på plats?
    örligt = ärligt
  • Zayco
    Rocket Mania skrev 2013-01-30 17:41:56 följande:
    Hur vet du om vad som sker på fabrikerna? vad gör du för att stoppa det? 

Eller är du en av de naiva personerna att du bara ignorerar det och inte handlar därifrån, och tror att du är moraliskt ren??  
  • Rocket Mania
    Zayco skrev 2013-01-30 17:42:50 följande:
    Hur vet du om vad som sker på fabrikerna? vad gör du för att stoppa det? 

Eller är du en av de naiva personerna att du bara ignorerar det och inte handlar därifrån, och tror att du är moraliskt ren??  
    Jag gör det lilla jag kan, jag handlar inte därifrån. Lika lite som jag stödjer annan handel eller verksamhet som jag tycker är dålig.

Du menar alltså att du inte tror man kan göra något om man inte står på barrikaden i Bangladesh? Bra där. 
  • tjockobbe
    Handlar på H&M.
    Inte bara för att det är billigt (vilket det faktiskt inte är längre direkt), utan för att kläderna faktiskt är bra!

Vet att många kedjor har sina fabriker i öst, men vet också att jag inte kan göra någonting åt det. För att det ska kunna göra någon skillnad måste man göra någonting DÄR, eller få hela världen att gå samman och bojkotta kedjorna.

Lycka till!
    BF 6 oktober <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • Zayco
    Rocket Mania skrev 2013-01-30 17:44:28 följande:
    Jag gör det lilla jag kan, jag handlar inte därifrån. Lika lite som jag stödjer annan handel eller verksamhet som jag tycker är dålig.

Du menar alltså att du inte tror man kan göra något om man inte står på barrikaden i Bangladesh? Bra där. 
    Det finns så himla mycket dålig skit i världen, folk låtsas bry sig när dom blir ''berörda'' av att se bilder på afrikanska barn t.ex men inte fan gör folk något åt saken? Ja faktiskt, skulle jag bry mig så himla mycket så skulle jag givetvis försöka göra något åt saken, men det gör jag inte. 
  • power

Slår ni era barn också? För nån annan kommer antagligen att slå dom förr eller senare? Spela roll då liksom.

• Rocket Mania
    Zayco skrev 2013-01-30 17:49:16 följande:
    Det finns så himla mycket dålig skit i världen, folk låtsas bry sig när dom blir ''berörda'' av att se bilder på afrikanska barn t.ex men inte fan gör folk något åt saken? Ja faktiskt, skulle jag bry mig så himla mycket så skulle jag givetvis försöka göra något åt saken, men det gör jag inte. 
    Så i stället för att göra en liten sak som du klarar av struntar du i att göra något alls? 

För din information finns det en hel del du kan göra på hemmaplan. Låta bli att handla på HM är ett exempel, dra ner på sin konsumtion är en annan. Handla ekologiskt, begagnat och rättvisemärkt. Man kan använda pengarna man inte gör av med på strunt till vettiga projekt på plats eller skaffa sig fadderbarn.

Det innebär fortfarande inte att man går genom livet och tror att man är värsta miljö- och människohjälten men nog fan kan man gå mer rakryggad än de som inte gör ett skit utan bara kör sitt eget ego-race. 
Svar på tråden Köper du kläder på H&M?