• oktoberbebben

Min dotters kompisar är alltid uttråkade hos oss!

Hej, ett litet problem men andå påfrestande.

Jag är föräldraledig med 3 mån bebis o min dotter är 8år. Vi bor nära skolan så min dotter tar med sig kompisar hem nästan varje dag. Så hem vill de komma men så fort de kommer vill de bara spela på datorn eller titta på film.

Jag försökt att att få dem att göra något annat men då gnäller de vara att de är utråkade. Vad gör era barn med sina kompisar egentligen?

• Svar på tråden Min dotters kompisar är alltid uttråkade hos oss!
  • Dixie

Jag försöker undvika tv och spel innan middag, när sonen har kompisar här leker de nästan alltid med playmobil. När de är uttråkade brukar pyssellådan funka, pärlor, kritor mm.

• mrsStatham

Såklart att de vill spela på datorn eller titta på film. Sådant är ju kul ju.
    Hur kan du se att de är uttråkade av det?
    Varför är det så farligt att spela på datorn? 

Bara två saker är oändliga
  • oktoberbebben
    Dixie skrev 2013-01-30 14:14:23 följande:
    Jag försöker undvika tv och spel innan middag, när sonen har kompisar här leker de nästan alltid med playmobil. När de är uttråkade brukar pyssellådan funka, pärlor, kritor mm.
    Okej, får väl skaffa lite pärlor! :)
  • Kotthare

Kanske kan du köpa hem nåt spännande? Ngn lera, gör din egen studsboll, bokmärken, kulbana...

• tahira

Vår son får alltid spela dator när han har kompisar här, han säger själv att det är så mycket roligare att spela tillsammans. Det är ju det de vill göra och då är det de de får göra. 

Så länge ingen är utanför eller tvingas till något så lägger jag mig inte i vad min son och hans kompisar leker.

Sedan har han några kompisar som han hellre klär ut sig med och leker riddare/ spion / pirat med, och ytterligare några kompisar som han hellre ritar eller lägger pärlplattor med. Det beror ju på deras personligheter och kemin mellan dem.

Men med skolkompisarna är det mest datorspel som gäller.

Han är sju år. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • oktoberbebben
    mrsStatham skrev 2013-01-30 14:17:40 följande:
    Såklart att de vill spela på datorn eller titta på film. Sådant är ju kul ju.
    Hur kan du se att de är uttråkade av det?
    Varför är det så farligt att spela på datorn? 
    Nej farligt är det inte men tänker att det inte är så utvcklande. Sen blir det en slags prestige bland föräldrar vem som är bäst att passa barn och vem som har roligast leksaker. Men ska väl lugna mig lite o låta dem göra vad de vill.
  • oktoberbebben
    tahira skrev 2013-01-30 14:21:46 följande:
    Vår son får alltid spela dator när han har kompisar här, han säger själv att det är så mycket roligare att spela tillsammans. Det är ju det de vill göra och då är det de de får göra. 

Så länge ingen är utanför eller tvingas till något så lägger jag mig inte i vad min son och hans kompisar leker.

Sedan har han några kompisar som han hellre klär ut sig med och leker riddare/ spion / pirat med, och ytterligare några kompisar som han hellre ritar eller lägger pärlplattor med. Det beror ju på deras personligheter och kemin mellan dem.

Men med skolkompisarna är det mest datorspel som gäller.

Han är sju år. 
    Tack för tipsen! Och skönt att höra också :)
  • Jojjanna
    oktoberbebben skrev 2013-01-30 14:22:03 följande:
    Nej farligt är det inte men tänker att det inte är så utvcklande. Sen blir det en slags prestige bland föräldrar vem som är bäst att passa barn och vem som har roligast leksaker. Men ska väl lugna mig lite o låta dem göra vad de vill.

Om spelen är utvecklande eller inte beror på spelen. Min son och hans kompisar är 6-7 år och de spelar Minecraft. Det har gjort att kreativiteten flödar, de läser utan att de tänker på det och de har massor att bygga och prata om.
  • oktoberbebben
    Jojjanna skrev 2013-01-30 14:42:18 följande:

Om spelen är utvecklande eller inte beror på spelen. Min son och hans kompisar är 6-7 år och de spelar Minecraft. Det har gjort att kreativiteten flödar, de läser utan att de tänker på det och de har massor att bygga och prata om.
    Okej, är det ett spel på internet eller ngt man köper?
  • mrsStatham
    oktoberbebben skrev 2013-01-30 14:22:03 följande:
    Utvecklande och utvecklande. ALLA spel är utvecklande på sitt sätt. Allt från PacMan, Donkey Kong till Matteraketen, Pettsons grönsaksland, Linus Kunskap och vad nu alla de där spelen heter.
    Bara två saker är oändliga
Svar på tråden Min dotters kompisar är alltid uttråkade hos oss!