• CTMT

Finns här någon som har haft ett brutet skenben och kan dela med sig av erfarenheter gällande smärta?

Vår 4-åriga dotter bröt skenbenet i pulkabacken för 2 veckor sedan. Var på röntgenåterbesök för 1 vecka sedan och läkningen går fint samt att hon inte behöver ha sitt (helgipsade) ben i högläge längre. Hon sover numera gott om nätterna och kan ligga kors och tvärs.

På dagarna sitter hon mest i soffan med benet på en kudde, hon vill inte alls sitta på soffkanten med benet hängandes neråt, påstår att det gör ont.

Min fråga: är det en fix idé hon har? (eftersom det inte gör ont annars och då hon kan ligga och "stampa" med den friska foten på gipset etc) -
    - eller GÖR det ont när benet hänger neråt? 

Någon som haft ett brutet ben som kan dela med sig av erfareheter? Om 1 vecka ska hon byta till gipsstövel och ha den i 3 veckor, därefter ska det vara läkt och bra igen. Så jag vill gärna få henne ur soffläge och se om hon kan börja sitta som vanligt (i mjuk soffa. Vid matbordet sitter hon i rullstol med benet upphöjt). Det kommer bli lättare med gippsstövel då hon kommer kunna böja benet såklart, men jag är rädd att hennes rädsla kommer ta över så hon inte då heller vågar göra något. Och det är den "bubblan" jag vill få henne ut ur och ta små steg åt att våga mer.

Men som sagt, frågan är: gör det ont efter 2 veckor att sitta med benet neråt?        

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden Finns här någon som har haft ett brutet skenben och kan dela med sig av erfarenheter gällande smärta?
  • AWG

Hej. Jag bröt mitt skenben i mitten av november, har haft helbensgips och gipsstövel... Har nu, i slutskedet av behandlingen då benbrottet är så pass stabilt att det fungerar, en aircaststövel (som jag bad om att få, då man kan ta av den när man duschar och sover). Mitt ben blir förhoppningsvis "befriat" nu till den 19:e februari.... Jo, man får ont i benet när man låter det hänga neråt. Det är väl troligtvis blodcirkulationen som inte "fungerar" riktigt som den brukar. Man får (eller i alla fall jag får) en känsla av trötthet och att benet stasar. Det kan jag fortfarande få... Jag satt också helst med benet i högläge, eftersom det helt enkelt kändes bäst (även när jag hade gipsstövel). Och även nu, dryga två månader efter benbrottet, känns det absolut skönast att ha benet i högläge. Även om det går lättare att ha benet hängande, och jag klarar av att åka bil längre sträckor (med benet hängande som vanligt) utan att det börjar stasa, så kan känslan av trötthet i benet fortfarande infinna sig. Att hon "stampar" på gipset med sin friska fot, kan kanske bero på att det kliar under gipset. Jag hade en fruktansvärd klåda till och från...

• CTMT
    Glad Tack för svaret! Skrattande
    Sedan jag skrev så har det hänt mycket, nu gör min dotter i princip ALLT som man kan med ett helgipsat ben, och att ha det hängande eller hoppa fram på ett ben med vår stöttning är inga problem!
    Om ett par dagar ska hon få gipsstövel dessutom så blir lättare att röra sig.

Men tack för att du delade med dig av hur det känns med ett brutet ben, man vet ju inte själv då man aldrig haft det, så nu kan jag lättare sätta mig in i min dotters situation och förstå varför, när och om hon har extra ont. Tack!   
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
Svar på tråden Finns här någon som har haft ett brutet skenben och kan dela med sig av erfarenheter gällande smärta?