• Anonym (orkar inte mer)

vad gäller vid ensam vårdnad

hej alla, har en fråga om nån kan svara? jag kommer ansöka om ensam vårdnad på mina barn pappan är psykiskt sjuk och barnen vill inte vara hos han. om jag får ensam vårdnad får jag flytta då? ta med barnen 85 mil från pappan, behöver komma närmare min familj för att få stöd och hjälp..nån som vet vad som gäller, pappan har vart agressiv mot mig och jag har ringt polisen en gång

• Svar på tråden vad gäller vid ensam vårdnad
  • vetvadjagvill
    kaffeamanda skrev 2013-02-03 23:27:19 följande:
    Min väns pappa gick upp i tingsrätten och ifrånsade sig sin umgängesrätt. Min vän ville förtvivlat att deras son skulle träffa sin pappa och stred emot men han vann (han har allltså ingen umgängesrätt)

Han avsade sig umgänge inte sin umgängesrätt. man kan inte tvinga på någon umgänge om denna inte vill ha. Men rätten att ha umgänge finns kvar så länge domstolen inte funnit skäl till att barnet far extremt illa så föräldern inte längre har umgängesrätt.

Kan omöjligt tänka mig att rätten ansåg denna som totalt olämplig som förälder när mamman kämpat att hamn ska träffa sitt barn.

Då är det tvärtom.
  • kaffeamanda

Nej, han avsade sig faktiskt sin umgängesrätt, men det här var den tredje gången som de var uppe i tingsrätten ang vårdnaden.

• Anonym
    kaffeamanda skrev 2013-02-03 23:46:48 följande:
    Nej, han avsade sig faktiskt sin umgängesrätt, men det här var den tredje gången som de var uppe i tingsrätten ang vårdnaden.

Men varför orkar man tvista om att avsäga sig umgänget eller umgängesrätten när man bara kan skita i att ha umgänge om man känner för det?? Känns väldigt onödigt i onödan liksom...
  • kaffeamanda
    Anonym skrev 2013-02-03 23:50:01 följande:

Men varför orkar man tvista om att avsäga sig umgänget eller umgängesrätten när man bara kan skita i att ha umgänge om man känner för det?? Känns väldigt onödigt i onödan liksom...

Därför att mamman varit väldigt pådrivande om att han ska träffa sin son. Hon har varit nästan besatt av det.

• Anonym
    kaffeamanda skrev 2013-02-03 23:53:00 följande:

Därför att mamman varit väldigt pådrivande om att han ska träffa sin son. Hon har varit nästan besatt av det.

Menar du att han stämde henne eller tvärtom?
  • kaffeamanda

De två första gångerna gick hon upp i rätten mot honom. Första gången kom de överrens om att han skulle träffa sonen en dag/per vecka. Det gjorde han inte så hon gick upp i rätten igen och då ville han avsäga sig sitt umgänge, men rätten tyckte att han skulle följa det gamla beslutet och träffa sonen en gång i månaden.

Tredje gången processade han emot henne eftersom han inte vill träffa sin son och mamman har nog (hon erkänner inte så mycket) vad jag tror tjatat väldigt mycket på honom att ta sitt ansvar. Vad jag förstår så ville han avsäga sig föräldraskapet men det gick inte utan det står i domstolsbeslutet att han har avsagt sin umgängesrätt till sin son

• Anonym
    kaffeamanda skrev 2013-02-04 00:07:42 följande:
    De två första gångerna gick hon upp i rätten mot honom. Första gången kom de överrens om att han skulle träffa sonen en dag/per vecka. Det gjorde han inte så hon gick upp i rätten igen och då ville han avsäga sig sitt umgänge, men rätten tyckte att han skulle följa det gamla beslutet och träffa sonen en gång i månaden.

Tredje gången processade han emot henne eftersom han inte vill träffa sin son och mamman har nog (hon erkänner inte så mycket) vad jag tror tjatat väldigt mycket på honom att ta sitt ansvar. Vad jag förstår så ville han avsäga sig föräldraskapet men det gick inte utan det står i domstolsbeslutet att han har avsagt sin umgängesrätt till sin son
    Exakt. En mamma kan inte lyckas med att få bort umgänget mot pappans vilja om han inte är extremt farlig för barnet.
  • kaffeamanda
    Anonym skrev 2013-02-04 00:15:50 följande:
    Exakt. En mamma kan inte lyckas med att få bort umgänget mot pappans vilja om han inte är extremt farlig för barnet.

... eller om pappan frånsäger sig den, vilket kan hända om han är psykiskt instabil
  • Anonym
    kaffeamanda skrev 2013-02-04 00:18:40 följande:

... eller om pappan frånsäger sig den, vilket kan hända om han är psykiskt instabil
    Nej. En domstols beslut behövs. Och, det roliga är att han kan och får ändra sej när som helst och får umgänge igen!

Motsatsen till stabil heter labil.
  • kaffeamanda
    Anonym skrev 2013-02-04 00:25:35 följande:
    Nej. En domstols beslut behövs. Och, det roliga är att han kan och får ändra sej när som helst och får umgänge igen!
    Ja, det är ju domstolens beslut, och vill han ha umgänge igen så är det ju domstol som ska besluta även det.
Svar på tråden vad gäller vid ensam vårdnad