Inlägg från: mikroE |Visa alla inlägg
  • mikroE

Pojknamn från 20-talet - vilket gillar du MEST?

Jag röstade på Gunnar för jag ville att vårt barn skulle heta Per Gunnar om det var en pojke. Mannen tyckte Stig Vidar vilket jag vägrade. Vi bestämde till sist Gösta som favoritpojknamn. Vi fick dock en flicka. Sven och Arne föreslog min man också men jag dissade även dessa. Sven för att vi i alla fall just nu bor i ett invandrartätt område och jag ville inte att svennen i klassen skulle heta Sven och Arne för att jag jag tänker att när man försöker skriva bröd med T9 blir det Arne och det kändes som man försökt döpa barnet till bröd men råkat skriva Arne (ja jag är knäpp).

• mikroE
    spöke skrev 2013-01-31 10:29:36 följande:
    Haha, bröd blir Arne? Ja, man kan ju haka upp sig på allt möjligt...
    Ja och Vidar dissade jag eftersom jag växte upp i en stad som hade en elektronikaffär som var döpt efter grundaren som hette Vidar och det kändes som om vi skulle ha döpt barnet efter butiken och inte efter min mans släkting som jag inte kände eller hade någon relation till... Dessutom vet jag att min yngsta bror som är en retsticka inte kunnat hålla sig från att reta barnet om det hetat Vidar. Men namnet är egentligen rätt fint. Mannen dissade min favorit Efrahim då han gick i samma klass som en sådan och han tyckte han var bonnig... Min farfar hette Efrahim i andranamn och jag har alltid tyckt det var häftigt. 
  • mikroE
    spöke skrev 2013-01-31 13:37:26 följande:
    Låter som lite av ett mirakel att ni till sist kunde enas om ett namn...
    Man skulle kunna tro det ja, men det var bara pojknamnen som var problematiska. När det gäller flicknamn så gillade jag Iris och det hade mannen inget emot och mannen gillade Ottilia och det hade jag inget emot och i och med att vi tyckte att Iris Ottilia lät fint tillsammans så var den saken klar. Vi tjafsade lite om vad som skulle vara tilltalsnamn och det blev Iris för att det var lättast att stava...

Men får vi ett barn till så kommer jag nog ändå lobba om Per Gunnar en gång till även om jag kan leva med att det blir en Stig Gösta som då var vårt slutgiltiga förslag för dottern om hon varit en pojke. 
Svar på tråden Pojknamn från 20-talet - vilket gillar du MEST?