• susannapanna

Blir inte hungrig (gravid). Frustrerande! Tips?

Jag känner mig aldrig hungrig längre. Är snart i vecka 17 och har inte gått upp ett gram. Jag försöker ABSOLUT INTE gå ner i vikt, förstås, men det är svårt att motivera sig till att äta när man inte känner normal hunger.

Oftast är jag törstig, inte hungrig. Så jag dricker mjölk och färskpressade juicer för att försöka få i mig lite näring på köpet i samband med drickandet. Är i övrigt oftast bara sugen på "något lätt" eftersom hungern inte infinner sig; mjölk och nyttiga flingor, rostat bröd, ett kokt ägg + lite rökt skinka, nyponsoppa eller liknande. Vill inte alls ha riktig mat. 

Till lunch köper jag mat på jobbets personalrestaurang så på dagen "tvingar" jag mig att äta lagad mat med kött och fisk eller kyckling. Men vad gör man med dygnets andra mål och mellanmål??!?!?

HJÄLP.

• Svar på tråden Blir inte hungrig (gravid). Frustrerande! Tips?
  • Jodyanna

försök ät lite och ofta istället..
    så länge du inte är underviktig och svälter dig så är det ingen fara :)

• Tessss

Var EXAKT likadant för mig kring den veckan, sen helt plötsligt vände det från den ena dagen till den andra. Så länge du får i dig lite grann tror jag inte du behöver oroa dig :)

• susannapanna
    Jodyanna skrev 2013-01-30 17:12:00 följande:
    försök ät lite och ofta istället..
    så länge du inte är underviktig och svälter dig så är det ingen fara :)

Jag hoppas du har rätt... vill ju inte att bebis ska få dåligt med mat för att jag själv inte blir hungrig... 
  • susannapanna
    Tessss skrev 2013-01-30 18:12:10 följande:
    Var EXAKT likadant för mig kring den veckan, sen helt plötsligt vände det från den ena dagen till den andra. Så länge du får i dig lite grann tror jag inte du behöver oroa dig :)
    Skönt att höra att fler har upplevt samma sak. Hoppas det vänder för mig som för dig!

Jag ska på RUL om ett par veckor, hoppas få höra samma lugnande ord från BM då. 
  • Violett11

Bortsett från vad jag personligen tycker så är det ju vetenskapligt bevisat att det är betydelsefullt att fostret får all näring den behöver, dvs att modern får i sig all näring via kosten som fostret behöver. Det är även bevisat att olika vitamintillskott inte tas upp lika bra som riktig kost,

Du får väll göra det som känns rätt för dig. Antingen så "tvingar" du i dig mat på alla dygnets måltider pga. detta gangnar fostrets utveckling. Eller så äter du det du är sugen på (mjölk och flingor etc).

Konsekvenserna av ditt beteendet, den kost du intar, är ju något du lär märka under barnets första levnadsår. Det är bara du som kan ge ditt barn den näringen som den behöver.

• susannapanna
    Violett11 skrev 2013-02-14 20:58:04 följande:
    Bortsett från vad jag personligen tycker så är det ju vetenskapligt bevisat att det är betydelsefullt att fostret får all näring den behöver, dvs att modern får i sig all näring via kosten som fostret behöver. Det är även bevisat att olika vitamintillskott inte tas upp lika bra som riktig kost,

Du får väll göra det som känns rätt för dig. Antingen så "tvingar" du i dig mat på alla dygnets måltider pga. detta gangnar fostrets utveckling. Eller så äter du det du är sugen på (mjölk och flingor etc).

Konsekvenserna av ditt beteendet, den kost du intar, är ju något du lär märka under barnets första levnadsår. Det är bara du som kan ge ditt barn den näringen som den behöver.
    MMMmmm... så är det kanske. Hur menar du att näringsbristen skulle märkas (vilka bristsjukdomar tror du vore mest troliga)? Kan tillägga att jag äter folsyra, men annars är jag emot vitaminer i tablettform. 

Problemet är just nu att nedtvingad mat kommer upp lika snabbt igen, så det är ju ett nollsummespel. Alternativet är ju att lägga in mig på sjukan, då eller?

• susannapanna
    Aileen Allannah skrev 2013-02-14 21:03:38 följande:
    Testa näringsdrycker från apoteket kanske?
    Bra idé!
  • Aileen Allannah
    susannapanna skrev 2013-02-14 21:02:52 följande:
    MMMmmm... så är det kanske. Hur menar du att näringsbristen skulle märkas (vilka bristsjukdomar tror du vore mest troliga)? Kan tillägga att jag äter folsyra, men annars är jag emot vitaminer i tablettform. 

Problemet är just nu att nedtvingad mat kommer upp lika snabbt igen, så det är ju ett nollsummespel. Alternativet är ju att lägga in mig på sjukan, då eller?

Ta det lugnt, bebisen tar vad den behöver. Det som händer är att DU möjligen mår dåligt, det är inte förrän du bokstavligt talat svälter som bebisen möjligen kan ta skada. Lyssna inte på olyckskorpar som vill skrämma dig.

Svar på tråden Blir inte hungrig (gravid). Frustrerande! Tips?