Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

Blir inte hungrig (gravid). Frustrerande! Tips?

Testa näringsdrycker från apoteket kanske?

• Aileen Allannah
    susannapanna skrev 2013-02-14 21:02:52 följande:
    MMMmmm... så är det kanske. Hur menar du att näringsbristen skulle märkas (vilka bristsjukdomar tror du vore mest troliga)? Kan tillägga att jag äter folsyra, men annars är jag emot vitaminer i tablettform. 

Problemet är just nu att nedtvingad mat kommer upp lika snabbt igen, så det är ju ett nollsummespel. Alternativet är ju att lägga in mig på sjukan, då eller?

Ta det lugnt, bebisen tar vad den behöver. Det som händer är att DU möjligen mår dåligt, det är inte förrän du bokstavligt talat svälter som bebisen möjligen kan ta skada. Lyssna inte på olyckskorpar som vill skrämma dig.

• Aileen Allannah
    susannapanna skrev 2013-02-14 21:12:13 följande:
    Tack. Blir lugnare av dina ord.

Kan meddela att vågen dessutom visar +1.5 kg nu.
    Jamen dåså, då behöver du inte oroa dig. Om du är väldigt orolig så be om en extra kontroll hos barnmorskan, man kan kolla med ett blodprov om du börjar få näringsbrist. Men om du testar med näringsdrycker och berikade livsmedel (typ yoghurt med extra protein) så kan jag inte tänka mig att det kommer bli några problem.
  • Aileen Allannah
    Violett11 skrev 2013-02-14 22:47:28 följande:
    Det är bevisat att bl.a moderns kost påverkar fostrets utveckling.

Att barnet "tar det barnet behöver" kräver att moderna har det barnet behöver (vilket inte alltid är fallet, varför somliga barn utvecklar exempelvis autism, adhd, utvecklingsstörning etc vilket man tänker har med bla bristande näring under fostertiden att göra).

Bara för att jag inte har samma åsikt som dig betyder inte detta att jag är en olycksskorp.

Jag antar att du skriver till mig? Det är ovanligt att friska kvinnor i Sverige lider av så svåra brister på grund av fel kost att fostret skadas av det. Det som händer är som sagt att mamman mår dåligt först, men om alla värden är bra så är det ingen större risk heller.
  • Aileen Allannah
    Violett11 skrev 2013-02-16 17:46:21 följande:
    Jaså det säger du. Och vad är din förklaring till varför så många barn i Sverige har diverse funktionsnedsättningar såsom autism, asberger, adhd och utvecklingsstörning för att bara nämna några av alla "funktionshonder" vars man bland annat sett en signifikant koppling till moderns näringsintag under fostertiden?
    Jag vill hemskt gärna se några källor på dina påståenden kring att npf-diagnoser beror på vad mamman äter under graviditeten. Och gärna lite länkar till sidor där jag kan läsa om vilka npf-diagnoser barn som föds i länder där svälten härjar lider av.
  • Aileen Allannah
    Violett11 skrev 2013-02-16 21:25:46 följande:
    Jag har läst väldigt många vetenskapliga artiklar om orsaken till diverse diagnoser via mina studier (läser psykologprogrammet) och om moderns näringsintag privat (i och med att jag själv är gravid och är mån om att ge mitt barn de bästa möjliga förutsättningarna jag kan). Jag har dock inte namnet på dessa studier i huvudet men om du är intresserad av diverse riskfaktorer för utvecklandet av olika "npf diagnoser" så kan du gå in på närmsta universitetsbibliotek och söka i deras databas över internationella vetenskapliga artiklar ang detta ämne; du kommer att få upp ett hundratusentals artiklar.

Jag besvarade heller inte denna tråd för att "bevisa" något utan för att råda frågeställaren att äta hälsosamt.

I och med att en annan riskfaktor för olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är stress hos modern under graviditeten så är det betydelsefullt att exempelvis barnmorskan lugnar en oroande moder varför hen inte utbrister "du måste äta hälsosamt annars finns risk för det och det och det och det...."

Men "bara för att" ge dig EN källa så googlade jag på detta ämne och exempelvis går det att utläsa på attention- riks.se/ NPF att en riskfaktor till Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är "...påfrestningar under graviditeten...såsom näringsbrist...". Nöjd?

Absolut. Tack. Men näringsbrist får man inte hux flux, om man äter som ts gör. Så det finns ingen som helst anledning för dig att gå in här och börja tjoa om npf på grund av näringsbrist och därmed göra någon orolig i onödan.
Svar på tråden Blir inte hungrig (gravid). Frustrerande! Tips?