Violett11 skrev 2013-02-16 21:25:46 följande:
Jag har läst väldigt många vetenskapliga artiklar om orsaken till diverse diagnoser via mina studier (läser psykologprogrammet) och om moderns näringsintag privat (i och med att jag själv är gravid och är mån om att ge mitt barn de bästa möjliga förutsättningarna jag kan). Jag har dock inte namnet på dessa studier i huvudet men om du är intresserad av diverse riskfaktorer för utvecklandet av olika "npf diagnoser" så kan du gå in på närmsta universitetsbibliotek och söka i deras databas över internationella vetenskapliga artiklar ang detta ämne; du kommer att få upp ett hundratusentals artiklar.
Jag besvarade heller inte denna tråd för att "bevisa" något utan för att råda frågeställaren att äta hälsosamt.
I och med att en annan riskfaktor för olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är stress hos modern under graviditeten så är det betydelsefullt att exempelvis barnmorskan lugnar en oroande moder varför hen inte utbrister "du måste äta hälsosamt annars finns risk för det och det och det och det...."
Men "bara för att" ge dig EN källa så googlade jag på detta ämne och exempelvis går det att utläsa på attention-
riks.se/ NPF att en riskfaktor till Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är "...påfrestningar under graviditeten...såsom näringsbrist...". Nöjd?
Absolut. Tack. Men näringsbrist får man inte hux flux, om man äter som ts gör. Så det finns ingen som helst anledning för dig att gå in här och börja tjoa om npf på grund av näringsbrist och därmed göra någon orolig i onödan.