• Aileen Allannah

HJÄLP! Bromspedalen sjunker!

Hjälp hjälp hjälp! Jag skulle idag köra till affären, bilen har stått ett par dagar, men det är ingenting ovanligt. Redan i första korsningen så kände jag att bromsarna inte tog riktigt hundra, jag körde visserligen sakta, men man känner ju sin bil. Dock brukar den vara lite "knäpp" om den stått några dagar, det går över efter en bromsning. När jag närmade mig affären (alltså ett par kilometer, högst!) så märkte jag att när jag bromsade så tog det inte stopp i pedalen, den gick i botten, lite sakta, men bilen bromsade acceptabelt.

När jag skulle åka hem så testade jag att pumpa upp ett tryck med motorn avstängd, inga problem, startade, pedalen sjönk som den brukar, och sen fortsatte den ner i botten. Vad fan?! Vad har hänt? Snälla, säg att det bara är en bromsslang som gått sönder!

Bilen är en VW Passat -98, den ska till verkstad på fredag för att byta en länkarm, men kan jag köra den dit?

Hjälp!

• Svar på tråden HJÄLP! Bromspedalen sjunker!
  • Eleonor01

Något är bevisligen fel på bromssystemet å jag hade definitivt inte kört den överhuvudtaget. Hoppas att det inte är någon dyr historia. Lycka till

• Aileen Allannah
    Eleonor01 skrev 2013-01-30 18:46:36 följande:
    Något är bevisligen fel på bromssystemet å jag hade definitivt inte kört den överhuvudtaget. Hoppas att det inte är någon dyr historia. Lycka till
    Ja, jo, så långt har jag ju också fattat, men jag undrar ju om någon vet VAD i bromssystemet som felar... Om det är en huvudbromscylinder, luft i systemet eller bara en läckande slang/rör. I våras fick vi fylla på bromsvätska ett par gånger, under servicen byttes en slangklämma(?) ut eftersom det gick åt så mycket, och sen har det varit bra. Tills det här plötsligt hände då.
  • emmaahlm

Jag hade exakt samma problem med min gamla bil...det var huvudbromscylindern som gått sönder...så tror starkt på att det är det!!

• Aileen Allannah
    emmaahlm skrev 2013-01-30 19:15:24 följande:
    Jag hade exakt samma problem med min gamla bil...det var huvudbromscylindern som gått sönder...så tror starkt på att det är det!!
    Neeej... Det har jag hört ska vara dyrt..? Vad fick du betala? Vad hade du för bil? Hände det också bara plötsligt?
  • emmaahlm

Fick betala 700 så det var inte farligt! Nja det började inte så direkt bara, körde med det ett tag innan jag visste vad det var! För den tar ju ändå men jättedåligt...precis som att den slirar liksom!
    Jag hade en ganska gammal bil, Renault 19!

• Rabarbapuppa

Passatmodellen du har heter "3B" och jag tror VW's original artikelnummer på huvudbromscylinder är 4D0611021B. 

VW tar nog en slant för den, men det finns nya eller i princip nya från skroten för kanske en 500'ing.

Kolla t.ex. på allabildelar.se

/Puppa 

• Aileen Allannah

Puppa, du kan väl inte sånt i huvudet?! Förvånad Tack! Bilen är inlämnad på verkstad, när jag skulle köra dit den i morse så pep det om varningslampan för bromsarna, bromsvätskan var långt under minimumnivån, och det var kladdigt vid vänster bakhjul. Fyllde på bromsvätska och provbromsade, utan att det sjönk dramatiskt i behållaren, så jag körde väldigt försiktigt till verkstan (ett par kilometer hemifrån) utan att använda bromsen. Verkstadskillen trodde att det var en bricka av aluminium som ärgat sönder, det var tydligen standard på passat, så de skulle byta den på en gång. Fick nyss sms om att bilen är klar att hämta, så jag hoppas att det bara var det felet!

emmaahlm skrev 2013-01-31 19:44:41 följande:
    Fick betala 700 så det var inte farligt! Nja det började inte så direkt bara, körde med det ett tag innan jag visste vad det var! För den tar ju ändå men jättedåligt...precis som att den slirar liksom!
    Jag hade en ganska gammal bil, Renault 19!
    700 är okej för en bilreparation tycker jag, så länge det inte handlar om att byta en glödlampa...
  • Rabarbapuppa

Jag har VÄLDIGT mycket konstiga VW-fakta i huvudet.... men okej, inte artikelnumret på en sån, jag lovar.

Okej, vet inte vad det är för bricka, men skulle rent generellt säga att någon form av läckage på bromsledning eller koppling mellan bromsledning/bromsslang och bromsok, det är definitivt vad din bil verkar ha spökat med.

Jättebra att det löst sig.
    Moderna bilar har ju tvåkretssystem, det betyder att går en slang sönder, som förser höger fram och vänster bak med tryck, så har man bromskraft kvar på vänster fram och höger bak. Det är en säkerhetsfunktion. Men i ditt fall visste vi ju inte om det var själva huvudenheten (bromscylindern) som var paj. Läckaget bak tydde ju på att en broms var kass, och det känns i pedalen, absolut.

/Puppa 

• Aileen Allannah
    Rabarbapuppa skrev 2013-02-01 13:46:19 följande:
    Jag har VÄLDIGT mycket konstiga VW-fakta i huvudet.... men okej, inte artikelnumret på en sån, jag lovar.

Okej, vet inte vad det är för bricka, men skulle rent generellt säga att någon form av läckage på bromsledning eller koppling mellan bromsledning/bromsslang och bromsok, det är definitivt vad din bil verkar ha spökat med.

Jättebra att det löst sig.
    Moderna bilar har ju tvåkretssystem, det betyder att går en slang sönder, som förser höger fram och vänster bak med tryck, så har man bromskraft kvar på vänster fram och höger bak. Det är en säkerhetsfunktion. Men i ditt fall visste vi ju inte om det var själva huvudenheten (bromscylindern) som var paj. Läckaget bak tydde ju på att en broms var kass, och det känns i pedalen, absolut.

/Puppa 
    Den där brickan ska tydligen sitta i någon skarv, på andra sidan byttes den i somras vid en service, men ja, jag lämnar in bilen och ser glad ut. Det lustiga var att när jag upptäckte det här så hade inte nivån av bromsvätska sjunkit nämnvärt, den var ungefär mitt emellan min-max-markeringen, så jag trodde inte det var läckage någonstans. Men i morse hade den sjunkit rejält, antagligen för att jag provbromsade stillastående då.

Om det skulle vara huvudbromscylindern, hur funkar det med bromsverkan då? Är det bärgning som gäller, eller går det att bromsa?
  • Topps

Det är kopparpackningen mellan bromsoket och bromsslangen. Det är ett vanligt fel på Vw bilar. Det är blandade metaller som ställer till det. Koppar och aluminium. Man brukar byta hela slangen. 

• Aileen Allannah
    Topps skrev 2013-02-03 12:08:48 följande:
    Det är kopparpackningen mellan bromsoket och bromsslangen. Det är ett vanligt fel på Vw bilar. Det är blandade metaller som ställer till det. Koppar och aluminium. Man brukar byta hela slangen. 

Aha, tack! Nu kanske jag kan komma ihåg det till nästa gång.
  • Nyfikna72

Nä det är nog fel.......det sitter en skarv på länkarmen mellan slang och rör. Den ärgar bort och funktion okänd, har bara tagit bort den på flera bilar. Slangen räcker ändå. Materialkostnad noll. (Förutom bromsvätska då)

• Aileen Allannah
    Nyfikna72 skrev 2013-02-03 18:05:43 följande:
    Nä det är nog fel.......det sitter en skarv på länkarmen mellan slang och rör. Den ärgar bort och funktion okänd, har bara tagit bort den på flera bilar. Slangen räcker ändå. Materialkostnad noll. (Förutom bromsvätska då)
    Dum fråga, men sitter det länkarmar i bak också?
  • Topps
    Aileen Allannah skrev 2013-02-03 18:50:02 följande:
    Dum fråga, men sitter det länkarmar i bak också?
    Finns inga dumma frågor. ja det finns länkarmar bak med. 
    Nyfikna72 skrev 2013-02-03 18:05:43 följande:
    Hur tar du bort skarven? 
Svar på tråden HJÄLP! Bromspedalen sjunker!