• Anonym (Lena)

Kan jag åka utomlands om jag har ensam vårdnad om ett barn?

Jag kommer förmodligen att få ensam vårdnad om min dotter. Idag bor hon 50-50 hos både mig och pappa, men i framtiden kommer han troligen bli helgpappa. Jag och min släkt planerar att åka på charterresa (utan barnet, finns inte alternativet att hon ska med) och det är då tänkt att dottern ska bo hos sin pappa, men får jag göra så när han inte är vårdnadshavare? Som jag förstått det är det ingen skillnad på pappan och att jag anlitar en barnvakt i det här läget, men är det tillåtet att resa utomlands UTAN barnet när man är den enda vårdnadshavaren? Någon som vet?

• Svar på tråden Kan jag åka utomlands om jag har ensam vårdnad om ett barn?
  • Philippa

Klart det är tillåtet... åk o ha kul

• Anonym

Det är tillåtet men vem bestämmer om något akut inträffar? Varför har inte pappa vårdnad?

• Anonym (Undrar)

Vad kommer det sig att du antagligen kommer få ensam vårdnad?

• Anonym

Varför ska han bli av med vårdnad o boende o hur kan du lämna barnet hos han om han inte är en omsorgsfull förälder?

• Anonym (insatt)
    Anonym (Lena) skrev 2013-01-30 19:13:14 följande:
    Jag kommer förmodligen att få ensam vårdnad om min dotter. Idag bor hon 50-50 hos både mig och pappa, men i framtiden kommer han troligen bli helgpappa. Jag och min släkt planerar att åka på charterresa (utan barnet, finns inte alternativet att hon ska med) och det är då tänkt att dottern ska bo hos sin pappa, men får jag göra så när han inte är vårdnadshavare? Som jag förstått det är det ingen skillnad på pappan och att jag anlitar en barnvakt i det här läget, men är det tillåtet att resa utomlands UTAN barnet när man är den enda vårdnadshavaren? Någon som vet?
    Du kan lämna barnet till pappa, till din mamma, syster eller granne om du reser bort och har ensam vårdnad. Den du överlåter vården åt tillfälligt kan självklart agera i en ev akut situation och var i världen skall du vara där det saknas telefon, skype etc? Åk du!
  • Anonym (mm)

I Sverige är det ju som så att läkare inte behöver ha tillstånd av vårdnadshavare om ett barn behöver akut sjukvård. Läkarna bestämmer över operationer, behandlingar etc om det är akut.

Något annat scenario än akut olycka/sjukdom kan vi kanske inte tänka oss under den/de veckor ts är borta? 

• Kjell2

Så länge ni är överrens kan du göra nästan vad som helst.

Problemet som kan uppstå, är om det bli en akut situation för barnet, sjukdom, olycka, skolproblem, myndighetstrassel t ex, är att pappan inte har rätt att få information vad som händer eller kan företräda barnet. Att göra det på distans för dig kan vara svårt.

En variant, kolla med familjerätten om det är möjligt, är att du för tiden som gäller skriver en fullmakt till pappan att han har rätt att företräda dig som vårdnadshavare under resan.

• Anonym (Mamma M)

Det är bara att resa, ha det så kul!

• Anonym

bara för han blir helgpappa förlorar han inte vårdnaden. det hat inget att göra med hur mkt man hart barnet, man kan vårdnaden men nästan aldrig träffa sitt barn också

Svar på tråden Kan jag åka utomlands om jag har ensam vårdnad om ett barn?