• DenNamnbitne

Vilket gossenamn är FINAST av dessa fortfarande förhållandevis mossiga namn

Hej! Vilket namn är finast av dessa pojknamn? Det som namnen har gemensamt är att de är/har varit vanliga namn i Sverige och de flesta är välkända för gemene man. Dock verkar de aldrig florera på föräldrars namnlistor och inget av namnen har givits till 10 eller fler spädbarn 2012.  Många av de är dock mycket vackra!

Jag är själv ganska oförstående inför trender.  Vad gjorde Göran så fint på 40-talet? Vad gör det mindre fint idag? Se gärna denna tråd som propaganda (man gör så gott man kan Flört). det kommer en töslista också. Sedan har vi namn som tillhör min/er generation som också dykt (Rikard, Niklas, Per, Johan, Fredrik osv) men de kommer på en annan lista!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket gossenamn är FINAST av dessa fortfarande förhållandevis mossiga namn
  • Cogito ergo sum
    Vulpecula skrev 2013-01-31 11:59:47 följande:
    Adolf. Det är dags för det att komma fram ur skamvrån snart.
    Håller med.
  • Pimpinellan

Släktingar och bekanta från drygt 80 år ner till ca 40-en Adolf faktiskt som är så ung! Inget av namnen är ens i närheten av att vara fint,men Håkan stör mig minst.

• DenNamnbitne

Av alla dessa underbara namn valde jag Göran. Det var det som kändes finast just nu. Annars är det svårt att välja mellan alla dessa underbara namn: Håkan, Valfrid, Adolf, Rune och Erland för att inte nämna alla.

• sina

Jag är svag för Lennart, så svag att det faktiskt fanns med på pojknamnslistan båda gångerna.

Resten... Ja, jag hade ju hellre valt Ingvar eller Erland över de andra om jag var tvungen, men jag hade ju helst sluppit.

• DenNamnbitne

Det enda namnet jag väl har en viss förståelse för att folk undviker här är väl Reinhold, det är ju mest bökigt.

Svar på tråden Vilket gossenamn är FINAST av dessa fortfarande förhållandevis mossiga namn