• isolande

När börjar Movicol junior funka? Gör vi fel?

startade en annan tråd om förstoppad 2 åring för nån vecka sedan. Har sedan dess fått Movicol Junior utskrivet och min dotter har tagit en påse/dag (uppdelat på 2-3 ggr) sedan i tisdags kväll. Det har inte kommit bajs en enda gång sedan dess, trots att hon gnäller emellanåt som att det är dags.

Ngn med erfarenhet? Läkaren sa att det skulle funka på en gång men det verkar inte som det... ÅH, vad jag är trött på denna oro hela tiden.... 

• Svar på tråden När börjar Movicol junior funka? Gör vi fel?
  • Anonym (GI)

Jag har som vuxen fått det medlet och det är väldigt milt och långsamverkande, så ring läkaren eller sjukvårdsrådgivning och hör om ni kanske ska öka dosen?

• barn02och10

Varför delar ni upp en påse på 2-3 ggr om dagen?

Vi ger våran två-åring en hel påse åt gången minst en gång om dagen(i ett kvarts glas vatten). På honom började det verka efter en 3-4 dagar!
    Vi fick ett schema att följa av läkaren med 3 st microlax dag 1 och sedan börja med en påse movicol dag 2 och framåt när han var förstoppad. Tar ca ett halvår att bli bra från förstoppning så det är en bit kvar på vägen här med 4 månader kvar.

• un poco

Om det inte kommer något så ger ni förmodligen för lite.

Min 3 åring fick vanlig Movicol och då skulle jag ge en halv påse. Redan senare på dagen så satte ofta magen igång

• isolande

Ok, ja vi delar upp det för att det blir så mycket att få i dottern på en gång med ett halvt glas av ngt som smakar illa. Det enda som funkar är "tvångsmatning" med dos-sked och det känns så brutalt att köra i henne ett halvt dricksglas på en gång. Hon dricker sällan så mycket på en gång  ens vid t.ex måltid...

Kanske ska höra med läkaren igen om det går ett par dagar till utan resultat.  

• un poco

Jag fick med sluta med Movicolen, den smakar ju pyton, även om jag blandade med saft/juice. Och fick istället flytande parafin att ge. Det smakar inget och ger nästan lika bra effekt. Vet inte om det finns i Sverige ( bor i Norge) men det kanske finns något alternativ.
    Inte roligt att tvinga i dom något som smakar illa.

• Lisaa87

Om barnet äter till exempel fil, youghurt eller gröt kan du hälla över det istället =)

• barn02och10

Har du fått movicol med smak till din dotter? Vi har naturell till sonen och den smakar ingenting. Har hans glas framme på bordet så går han och dricker ur det lite då och då. Som sagt vi fyller bara glaset med en fjärdedel, enligt doktorn räcker det.

• isolande

Hm, vi har utan smak, men jag tycker den smakar illa faktiskt! Tydligen gör dottern det oxå... Ska prova att hälla i saft istället, kanske funkar :)

• MeandHim

Har samma problem med vår 5-åring ända Sen han varit liten har han haft trög mage.
    Vi gav honom movicol och lactulos i två veckor innan han bajsade. Stackarn var alltså förstoppad i två veckor och hade jätteont i magen.

• Muffins i magen

Det låter för lite. Vi gav en påse/morgon i frukostjuicen. Det smakade inte så mycket då och eftersom hon inte hade druckit Juice regelbundet innan visste hon inte annat.

Svar på tråden När börjar Movicol junior funka? Gör vi fel?