• paul01

Första världskriget (bakomliggande orsaker)

Hej skulle någon kunna hjälpa mig med att skriva ner alla bakomliggande orsaker till första världskriget?
    Behövs inte skrivas som en väldigt lång text. Men att allt finns med och så man förstår.
    Tacksam för hjälp!! 

• Svar på tråden Första världskriget (bakomliggande orsaker)
  • Madam Dani
    paul01 skrev 2013-01-31 09:58:33 följande:
    Hej skulle någon kunna hjälpa mig med att skriva ner alla bakomliggande orsaker till första världskriget? Behövs inte skrivas som en väldigt lång text. Men att allt finns med och så man förstår. Tacksam för hjälp!! 

Nu ska du få snart. Men på vilket nivå läser du? Behöver du källor till det också?
  • paul01

Nej behövs inga källor, går 1:an i gymnasiet. Vi ska ha ett förhör imorgon skriftligt. Bakomliggande orsaker till krigsutbrottet. Få med alla punkter och förklara dom, så att du får med allt och du behöver inte göra det då långt, bara så att läraren förstår att du har fått med allt.

• Madam Dani
    paul01 skrev 2013-01-31 10:22:09 följande:
    Skriv med ett enkelt språk.

Allianssystemet växer fram som en följd av kolonialpolitiken. Centralmakterna består av en allians mellan Tyskland, Österrike/ungern och Ottomanska riket. Mot dessa står Trippelententen, en allians bestående av England, Frankrike och Ryssland (senare också av Italien och USA). Kontrallationerna är icke-traditionella, Franrike och England är gamla arvsfiender men är nu på samma sida. Ryssland är en nödvändig allianspartner för att kunna ringa in Tyskland. Wienkongressens maktstrukturer och ballanser från 1815 har välts omkull under 1800-talets gång. Kolonialism, imperialsm och framför allt industrialiseringen har målat om den politiska kartan. Mycket av upptakten till kriget handlar om att man vill stabilisera maktballanserna. Kapprustningen är ett faktum. Tyskland är att betrakta som en uppstickare. Nationalismen når nya höjder och tar sig allt aggresivare och extremare uttryck. Små ostabila stater på balkan blir grogrund för nationalism och aggresivitet. Skotten i Sarajevo blir gnistan som tänder bålet. Alliansernas strukturer gör att hela Europa snabbt dras in i ett krig som kan benämnas som de upplevda gemenskapernas krig. Det här är mina anteckningar. Jag studerar på universtet, hoppas den hjälper. Lycka till
  • gosegrisen

Det är inte lite det. Hur mycket vet du om hur Europa såg ut innan första världskriget...? Behöver du en förklaring till förklaringen för att kunna lösa uppgifterna?

• Mentat
    Hihi2 skrev 2013-01-31 11:23:47 följande:
    Ett tips är att öppna din lärobok ;)
    Ett annat är att läsa romanen "Augusti 1914", av Barbara Tuchman. Lättsam läsning....
  • ThePointOfItAll

Hur kan du begära att någon annan ska göra dina läxor? Vilken fräckhet att dessutom berätta hur det ska skrivas. Nä, gör dina egna läxor så kanske du lär dig något.

• Mentat
    Madam Dani skrev 2013-01-31 10:24:34 följande:

Allianssystemet växer fram som en följd av kolonialpolitiken. ll
    Det där kan du gärna utveckla. Allianser mellan stormakter i Europa skulle jag snarare säga handlade om maktbalans på kontinenten. Jag ser inte att kolonierna har ett dugg med den saken att göra. Det låter mer som om läraren ogillar det faktum att länderna hade kolonier över huvud taget.
  • LinneaJosie

Kan inte folk bara göra sina egna läxor? Och så undrar vi var alla stolpskott på fl kommer ifrån; this is where!

• Tuffen

Tyskland växer sig starkare p g a järnindustrin. Folkmängden ökar markant i Tyskland, också. Det rubbar maktbalansen (från Wienkongressen). Kapprustningen är en annan faktor, liksom den koloniala tävlan som finns mellan stormakterna i Europa. Även nationalismen är en faktor. Balkanhalvön, t ex, är en krutdurk. Serberna vill skapa ett storserbiskt rike. 

• mrsStatham
    Tuffen skrev 2013-01-31 12:49:01 följande:
    Tyskland växer sig starkare p g a järnindustrin. Folkmängden ökar markant i Tyskland, också. Det rubbar maktbalansen (från Wienkongressen). Kapprustningen är en annan faktor, liksom den koloniala tävlan som finns mellan stormakterna i Europa. Även nationalismen är en faktor. Balkanhalvön, t ex, är en krutdurk. Serberna vill skapa ett storserbiskt rike. 
    Balkanhalvön är en "krutdurk".
    Det där är ju inte alls klippt och klistrat direkt från en historiabok. Åååh nej. 
    Bara två saker är oändliga
  • Mentat
    mrsStatham skrev 2013-01-31 12:51:38 följande:
    Det där är ju inte alls klippt och klistrat direkt från en historiabok. Åååh nej. 
    Säkert inte...

Fast å andra sidan stämmer det ju att man krigade för fullt på Balkan både 1912 och 1913 och att både serber, greker och bulgarer gjorde stora territoriella vinster i de krigen.
  • Tuffen
    mrsStatham skrev 2013-01-31 12:51:38 följande:
    Jag är ju hi-lärare. Det sitter som klistrat, vet du. 
  • Murgul1

Hej min kära vän om du behöver hjälp med det kom till strandängsskolan vi har lärare som var med i första världskriget. Om du behöv hjälp med följ asfalten jag kan på dig jälp.

Hej
Svar på tråden Första världskriget (bakomliggande orsaker)