• EmmieK

Pelletsuppvärmning och hushållsel. Varför blir elen dyrare i hus?

Vi bor i ett hus på 73 kvm boyta + källare som inte värms upp. 

Till första frågan så undrar jag om två säckar pellets inte är på tok för mycket per dygn? Det är vad våran pelletsbrännare drar och då har vi absolut inte mer än 20 grader i huset.

Och sen undrar jag varför elen ligger på över 1000 kr / mån när vi betalade ca 700 kr / varannan månad när vi bodde i lägenhet som dessutom var större? Vad är det som drar mer i hus? Det borde ju bli ungefär samma hushållskostnad som lägenhet eftersom att uppvärmningen sker via pellets? 

Någon som är hajj på sånt här ? :) 

• Svar på tråden Pelletsuppvärmning och hushållsel. Varför blir elen dyrare i hus?
  • Frontline

2 säckar pellets låter lite mycket tycker jag, så mycket hade inte ens jag och då bor jag i ett hus där ca 200 kvadrat.
    Låg väl kanske på 12 säck i veckan när det var kallt och hade kanske 22 grader i huset...
    Be nån ställa in den åt dig..

Elen kan jag inte svara på...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Fia 28

Kanske ni har en varmvattenberedare som värms upp med el?

• Studentpappa

Varför skulle den bli lika? Är förutsättningarna lika för huset och lägenheten? Tvättmaskin, kyl/frys etc.

• Nyfiken gul

två säckar pellets låter helt normalt anser jag. det är vad vår brännare drar .

Det går mer pellets när det är kallt ute för att den ska orka ha en jämn och varm temperatur i hela huset.   Därför är två säckar mer ett genomsnitt, är det kallt ute så brännaren måste jobba för att termostaten ska driva +20 i huset så går det kanske mer än så i verkligheten.

är termostaten ställd så att den verkligen alltid driver ut samma typ av värme? vår termostat styrs av utetemperaturen och ger en något högre innetemp när det är riktigt griskallt ute och drar automatiskt ner värmen om det som nu är töväder ute och kring nollan.  

drivs varmvattnet med el eller pellets?  i så fall har du genast en säck pellets mer i snittet om vattnet också drivs av pellets.

drivs varmvattnet av el så har du förklaringen där på varför elen blir både mer kw och högre pris. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Linda5

Vintertid går det mer pellets 2säckar låter inte konstigt. Om du hur pannan ställd så den fyller på med elpatron om det är riktigt kallt eller brännaren stannar så drar det mer el.

• Lindsey Egot the only one

Oj!
    Vi drar 3 säckar/dygn vid extrem kyla -15 för att hålla 22 grader. Vårt hus är 400kvm men vi värmer bara 340 kvm

• Lindsey Egot the only one

Har du kollat tändrören och den lilla spjället man lägger ovanför. Det är förbrukningsvaror och ungefär vartannat år måste de bytas. Vi har en biomax och det kostade 1200kr och min man kunde byta det själv. Sedan ska man sota den ofta.

Svar på tråden Pelletsuppvärmning och hushållsel. Varför blir elen dyrare i hus?