• Bjornekblom

Grannen planerar bygga hus men kommer skymma utsikten

Förra veckan kom grannen förbi och presenterade sina planer för ett nytt hus. Vi har ganska nyligen köpt vårt hus mycket pga en väldigt fin sjöutsikt. Om grannen bygger sitt hus så kommer ca 1/3 av utsikten att försvinna och skymmas av huset. Vad gör man, vill ju inte vara den griniga grannen som säger nej men samtidigt vill jag ju inte ha utsikten skymd. Kan man få/kräva någon form av ekonomisk kompensation? Någon som varit i liknande sits? Några råd?

• Svar på tråden Grannen planerar bygga hus men kommer skymma utsikten
  • Nyfikna72
    Tow2Mater skrev 2013-01-31 18:15:02 följande:
    Varfor skulle grannen behova delge er sina planer, kan han inte bara bygga?

Nä det fungerar inte riktigt så..........
  • viseversa

Jag har väldigt svårt att man som granne "bara får bygga" som man vill utan att behöva tänka på andra som drabbas. Då skulle man ju kunna bygga ett garage mitt framför grannens sjöutsikt och det tror jag inte man får.

• Butterscotch

Jag hade sagt nej om ni får en förfrågan från stadskontoret, får ni ingen förfrågan hade jag gått dit ändå och krånglat. Han kanske kan välja en annan design på huset som inte förstör utsikten så mycket.

• sahara

Är inte ett dugg insatt men jag hade nog kollat med kommunen vad som gäller.Man får i alla fall inte bygga för nära grannens hus utan tillåtelse vet jag.
    Sen är väl frågan om man köper ett hus, köper man sjöutsikten också ? Har grannen ett hus redan på sin tomt eller var det en obebyggd tomt ? 

• KaSaM

Ni kommer säkert få förfrågan om grannåhörande eftersom det planerade bygget påverkar er utsikt och säkerligen värdet på huset, där har ni då möjligheten att säga ifrån.

Är det detaljplanerat område? Då finns vissa regler kring hur och vad man får bygga.

• Seglaren1

Mina föräldrars granne byggde upp ett enormt stort hus framför deras. Skymmer ALL havsutsikt! Dom har överklagat ett flertal gånger, men huset blev byggt. Lycka till, säger jag bara!

Svar på tråden Grannen planerar bygga hus men kommer skymma utsikten