• Miss Key

Ev mjölkallergi ändrad avföring

Hej!

Jag har en dotter på snart 4 mån. Vi ska påbörja "utredning" för om hon har mjölkproteinallergi. Det enda symptomet hon haft är ont i magen och väldigt gasig. Detta blev värre när hon blev 3 månader.

Jag har ammat och gett ersättning och fick som första steg mjölkfri ersättning. HOn gillade inte denna och har själv "fasat" ut ersättningen så sen en vecka tillbaka så ammar jag heltid. Jag har nu uteslutit ALLA mjölkprodukter i 11/2 vecka.  
    Vissa dagar har hon verkat bättre än tidigare, sovit upp till 9 h i sträck på natten. Och vissa dagar har varit sämre. Men det är ju för kort tid för att kunna avgöra.

HUR som haver. Sen hon blev 3 månader (och fick mer och mer ont i magen) så har hennes avföring ändrats successivt. Nu i 3 dagar har hon bajsat 1 gång per dag. Hon har inte några problem på den fronten. Bajset ser EXAKT ut som chokladsås. Helt slätt, glansigt och mörkbrunt. Idag var det även som ännu mörkare strimmor i. Detta bajs verkar vara väldigt frätande trots att jag haft inotyolsalva i rumpan så har det nu blivit som att huden försvunnit lite. Jag har smort till och från sen magen blev sämre vid 3 månader då hon blivit mkt rödare i rumpan.

Jag har fått remiss till barnläkare och ska väl ringa och tjata lite på dem imorgon så jag får tid snart. Men tänkte jag kunde slänga ut detta här redan nu. För jag blir ju lite orolig av att bajset ser ut som det gör. Fast det kanske inte är något konstigt?? Men jag helammar ju nu och då tänker jag mig att det borde se mer ut som senapsfärgen? 

• Svar på tråden Ev mjölkallergi ändrad avföring
  • Ripper500

Vår son med mjölkallergi bajsade endast var 10 dag och då var det hårt.
    Nu med rätt kost blir det var dag och varierar i hårdhet.

• KLAJSHUH

Min son är allergisk och hade som din bara symptom med ont i magen och gasig. När vi uteslöt mjölk helammade jag (hade kört lite ersättning och smakport innan) men hans bajs var normalt. Som en helammandes bebis. Så ring o va på sjukhuset! Måste ju göra jätte ont, stackars.

• sanlun

Min dotter som var mjölkallergiker när hon var spädbarn bajsade minst 10 ggr om dagen tills någon vecka efter att jag slutade med mjölkprodukter. Nu vid 19 mån ålder får hon bara lite utslag. Så det kan verkligen vara hur som...

• Mandelskorpan

Sonen är överkänslig o får mörkt frätande bajs när det är något han inte tål.

Man kan prova att utesluta fler saker ur sin kost. Ett tips är att skriva ned vad du äter och se om du ser något mönster.

• skogsvitter

Vad ersätter du mjölken med? Soyaprotein ger ofta samma reaktion som mjölkprotein och därför ska man undvika soyaprodukter tex.

• Miss Key

Tack för era svar. Jag äter inte några soyaprodukter alls. Det var det första läkaren sa till mig. Att jag ska ersätta med havre/ris produkter. Och kokosmjölk. Vilket jag gör. 

Men jag har konstaterat en sak. Sen jag uteslöt mjölk har hon haft ont i magen varje helg. Har funderat och funderat vad det kan ha varit. Börjar misstänka att det är den (mjölkfria) ersättningen hon får. Pepticate. Hon har fått en slurk varje helg när vi varit borta och hon vägrat ammas. Då har hon fått en slurk så hon klarat sig hem. Då har hon haft ont i 1-3 dgr efteråt.. Kan ju vara något annat men vet inte vad det skulle vara.

Ja. Vi fortsätter och ser vad som händer. Just nu försöker vi ta bort Minifomet! 

• Mandelskorpan
    Miss Key skrev 2013-02-05 11:22:35 följande:
    Tack för era svar. Jag äter inte några soyaprodukter alls. Det var det första läkaren sa till mig. Att jag ska ersätta med havre/ris produkter. Och kokosmjölk. Vilket jag gör. 

Men jag har konstaterat en sak. Sen jag uteslöt mjölk har hon haft ont i magen varje helg. Har funderat och funderat vad det kan ha varit. Börjar misstänka att det är den (mjölkfria) ersättningen hon får. Pepticate. Hon har fått en slurk varje helg när vi varit borta och hon vägrat ammas. Då har hon fått en slurk så hon klarat sig hem. Då har hon haft ont i 1-3 dgr efteråt.. Kan ju vara något annat men vet inte vad det skulle vara.

Ja. Vi fortsätter och ser vad som händer. Just nu försöker vi ta bort Minifomet! 

Pepticate är baserad på nedbruten mjölk, proteinet är nedbrutet till peptider. Inte alla som tål det, våran son blev jättedålig av Pepticate. Be att få Neocate utskrivet, den är helt mjölkfri.
  • skogsvitter

Håller med mandelskorpan.

Och bra att ni tänker sluta med minifom, ibland kan minifom faktiskt orsaka magont istället för tvärtom. Dessutom innehåller minifom parabener som är skadliga i höga doser så därför avråder läkemedelsverket från långvarigt bruk av minifom i synnerhet till bebisar, och givetvis även överdosering (trots detta råder vissa BVC att öka dosen rejält om det inte fungerar).

• Miss Key

Oj! Tack för tips. Då ska jag fråga efter neocate..

Och då är nu frågan detta. Har ju varit helt utan minifom nu och bebisen är ledsen heeela tiden. Vad gör man istället? Inatt har jag sovit ungefär 1 1/2 timme osammanhängande totalt eftersom hon börjar gråta varje gång hon pruttar.. Magmassage gör jag redan o har gjort sen start. Hon har gråtit nästan ett dygn nu och kan inte sova middag annat än kortare stunder för det gör ont i magen.. Snacka om att minifom hjälper.

• skogsvitter
    Miss Key skrev 2013-02-06 09:03:58 följande:
    Oj! Tack för tips. Då ska jag fråga efter neocate..

Och då är nu frågan detta. Har ju varit helt utan minifom nu och bebisen är ledsen heeela tiden. Vad gör man istället? Inatt har jag sovit ungefär 1 1/2 timme osammanhängande totalt eftersom hon börjar gråta varje gång hon pruttar.. Magmassage gör jag redan o har gjort sen start. Hon har gråtit nästan ett dygn nu och kan inte sova middag annat än kortare stunder för det gör ont i magen.. Snacka om att minifom hjälper.
    Men ger ni inte sempers magdroppar då?
    Minifom har faktiskt ingen kliniskt bevisad effekt, endast placebo-effekt har visat sig i studier. Så om hon är mer ledsen nu än tidigare så beror det på något helt annat. Hur gammal är hon exakt? Det är ju en väldigt jobbig utvecklingsfas som brukar börja runt vecka 14-16 och denna fas brukar vara extra jobbig för många bebisar. Förutom separationsfasen har just den här fasen varit allra jobbigast för båda mina och tom yngsta som inte hade kolik kunde skrika otröstligt och få som "attacker" just när det var som värst under den här fasen.
  • Miss Key

Sempers magdroppar tycker jag hon alltid får ännu mer ont av, gav det i ca 1 mån och när vi sluta tyckte jag hon blev mkt lugnare. Men kanske ska prova igen.

Hon blev 4 mån den 1 feb. De dagar hon inte har ont i magen har hon sovit 7-9 h i sträck på natten. Sen kommer dessa nätter. Men det svåra är att det verkligen känns dom att det är magen. För när hon fått ut luften som ska ut blir hon lugn igen, tills nästa gång vill säga.

Detta är ju sååå svårt!! Vill egentligen bara veta varför hon har ont i magen. Varför blir hon så gasig. Förstår att ingen kan svara åt mig, men känner mig så oerhört frustrerad. Känns som denna dam fick kolik efter 3 månader!

• skogsvitter

Låter underligt att hon reagerar på dropparna... men hon verkar ha en väldigt känslig mage så kanske är något ämne i dem? Aldrig hört om någon som reagerat mot semperdropparna vad jag kan minnas.

Men prova du att byta ersättningen först, och fundera på det du äter så att du inte råkar få i dig något av misstag. Ät så rena livsmedel som möjligt.

Här finns en lista på livsmedel som du kan försöka hålla dig till och det ska fungera väldigt bra!
    www.aqpunktur.se/

------

Det verkar som om ”rena” maträtter fungerar bäst som kött, fisk, fågel och ägg, potatis, ris, pasta, morötter, gurka, squash, aubergine, sallat (inte ruccola), rödbetor, palsternacka och fänkål. Havregrynsgröt, risgrynsgröt, bananer, mango och melon fungerar också bra för de flesta barn. Man kan dricka alla slags te, försiktigt med kaffe och som måltidsdryck kan man dricka isvatten, melonvatten, gurkvatten, lättöl, läsk (inte coca-cola) samt mineralvatten. Man kan även göra smoothie på bananer eller meloner.

Om barnet är mjölkproteinintolerant (ca 20 %) så påverkas det av om den ammande mamman äter eller dricker t ex mjölk, ost, yoghurt, filmjölk, glass, grädde, smör eller keso. Även dolt mjölkprotein kan finnas i t ex korv, leverpastej, margarin och bröd som laktos, torrmjölk eller vassle och påverkar barn med denna intolerans som oftast växer bort när barnet blir äldre. Man kan då ersätta mjölken med havremjölk med calcium, rismjölk eller kokosmjölk. Det finns även yoghurt gjort av havre liksom gräddersättning, vaniljsås och glass. Margarin som är fritt från både mjölk, soja och linfrö är t ex Carlshamns bords- bak och flytande margarin. Är barnet inte allergiskt mot mjölkprotein så kan deras mödrar dricka och äta detta utan att barnet blir påverkat. Olja som kan användas i matlagning är t ex rapsolja. Enstaka barn har visat sig vara intoleranta mot äggprotein.

• skogsvitter

Håller tummarna för att det blir bättre snart, det blir garanterat åtminstone lite lugnare efter att fasen är över och det brukar vara kring 17-19 veckors ålder så håll ut

• Mandelskorpan

>>Hon blev 4 mån den 1 feb. De dagar hon inte har ont i magen har hon sovit 7-9 h i sträck på natten. Sen kommer dessa nätter. Men det svåra är att det verkligen känns dom att det är magen. För när hon fått ut luften som ska ut blir hon lugn igen, tills nästa gång vill säga. >>

Det kan vara något du äter i och med att det är bra ibland. Vanligt vid överkänslighet/allergi är mjölk (+soja, baljväxter som har liknande protein) ägg fisk vete. Sonen (överkänslig, inte allergisk) reagerade även på morot äpple paprika citrusfrukter. Plus gasbildande som kål lök o liknande. Testa att skriva upp när du äter något av dessa.

• Miss Key

Tack återigen för svar.. Det jag känner är att jag redan utesluter det mesta. Eftersom hon alltid haft en del problem så har ju jag uteslutit livsmedel innan jag började utesluta mjölk. Nu äter jag så rent jag bara kan. Så därför har jag så svårt att se samband till vad hon skulle fått ont av. Men något är det. Det enda jag inte har uteslutit är ägg och vete. Men så tänker jag att jag åt kokt ägg till frukost flera ggr förra veckan, och den veckan var hennes mage relativt i form! Ang grönsaker så har jag de senaste veckorna ätit bara gurka. Pallar inte prova något "nytt" eftersom det jag redan tagit bort ändå inte räcker.

Vad gäller Semperdropparna är jag inte alls säker. Det kan ju ha varit ett sammanträffande bara, att det berodde på något annat. Har köpt hem nya idag, så tänkte prova igen. 

Det jag vill komma till är ju att hon är bra i några dagar, så jag kan prova äta lite mjölk och se om hon reagerar på det. Ingen idé att krångla med mjölkfritt om det inte ens är det som är bekymret.

Men man blir ju orolig och det känns som att jag står på ruta  1 utan någon som helst aning om vad som är hennes bekymmer. Men något är det. När hela dagarna handlar om att hon har ont i magen och hon ligger och kvider och pruttar hela nätterna och blir ledsen.

• Mandelskorpan
    Miss Key skrev 2013-02-06 15:56:18 följande:
    Tack återigen för svar.. Det jag känner är att jag redan utesluter det mesta. Eftersom hon alltid haft en del problem så har ju jag uteslutit livsmedel innan jag började utesluta mjölk. Nu äter jag så rent jag bara kan. Så därför har jag så svårt att se samband till vad hon skulle fått ont av. Men något är det. Det enda jag inte har uteslutit är ägg och vete. Men så tänker jag att jag åt kokt ägg till frukost flera ggr förra veckan, och den veckan var hennes mage relativt i form! Ang grönsaker så har jag de senaste veckorna ätit bara gurka. Pallar inte prova något "nytt" eftersom det jag redan tagit bort ändå inte räcker.

Vad gäller Semperdropparna är jag inte alls säker. Det kan ju ha varit ett sammanträffande bara, att det berodde på något annat. Har köpt hem nya idag, så tänkte prova igen. 

Det jag vill komma till är ju att hon är bra i några dagar, så jag kan prova äta lite mjölk och se om hon reagerar på det. Ingen idé att krångla med mjölkfritt om det inte ens är det som är bekymret.

Men man blir ju orolig och det känns som att jag står på ruta  1 utan någon som helst aning om vad som är hennes bekymmer. Men något är det. När hela dagarna handlar om att hon har ont i magen och hon ligger och kvider och pruttar hela nätterna och blir ledsen.
    Har det blivit bättre? Vet hur tufft det är att utesluta "allt" men jag skulle testa att köra på vetefritt.
  • Miss Key

Det har blivit bättre! Det var pepticaten som var boven. Testade att äta vanligt smör på mackan igår och kan konstatera att jo, hon måste vara allergisk. Hon har haft panikont hela kvällen igår o natten nu :( känns nästan deppigt men det är som det är. Och alla dessa ersättningsprodukter, havre o ris blä!! Men vad gör man inte för sin bebbe..!

• Mandelskorpan
    Miss Key skrev 2013-02-12 06:12:14 följande:
    Det har blivit bättre! Det var pepticaten som var boven. Testade att äta vanligt smör på mackan igår och kan konstatera att jo, hon måste vara allergisk. Hon har haft panikont hela kvällen igår o natten nu :( känns nästan deppigt men det är som det är. Och alla dessa ersättningsprodukter, havre o ris blä!! Men vad gör man inte för sin bebbe..!
    Vad bra! Vår unge tålde inte heller Pepticate. Tyvärr fattade vi inte det så vi har haft, och har ENORMA problem med hans mage, han är 13mån nu men i alla fall bättre än han var vid 11mån. Det gör mig glad att en annan unge slipper göra samma resa som vår.
  • Miss Key

Var det neocate som gällde då? El är det värt att pröva ex althera först? Usch stackars liten :/ vart han snabbt bättre när ni tog bort pepticaten?

• Mandelskorpan
    Miss Key skrev 2013-02-12 10:33:17 följande:
    Var det neocate som gällde då? El är det värt att pröva ex althera först? Usch stackars liten :/ vart han snabbt bättre när ni tog bort pepticaten?

Nej, tyvärr blev han faktiskt sämre innan han blev bättre problemet sitter i hans mage/tarm (uppretad/inflammerad slemhinna) och blir det för uppretat tar det tid att vända trenden. Det är som att svänga med en oljetanker, det tar rätt lång tid innan den svänger runt fast man lagt om rodret.....

Vi misstänker ändå Pepticaten för det var då problem kom smygandes.

Det är inte helt ovanligt att barnen tål en annan ersättning som vid första anblicken tycks vara helt likvärdig. Men Neocate sägs vara absolut bäst men så är den ju dyrast också. Kolla lite här nedan, klippt från bloggen "utanallt"   http://utanallt.blogspot.se/

Om du surfar in så kolla till höger under "Mjölkfritt för de minsta" där finns lite mer info. Sen växer det nästan alltdi bort, det där med mjölköverkänslighet. 
    Kaseinbaserade hydrolyserade modersmjölksersättningar:
    Nutramigen 1 Lipil.Avsedd för komjölksallergi och sojaallergi. Kan användas från första veckan. Hydrolyserat kasein, sojaolja.Ska vara fri från hela sojaprroteiner. Nutramigen 2 Lipil. Är motsvarande Nutramigen 1 Lipil, men sammansättningen är annorlunda för att vara bättre anpassad till näringsbehovet hos barn från 6 månader. Nutramigen 1 LGG Lipil. Motsvarande Nutramigen 1 Lipil, men är även berikad med probiotika. Nutramigen 2 LGG Lipil. Är motsvarande Nutramigen 2 Lipil, men är även berikad med probiotika. Pregestemil Lipil. Avsedd för komjölksallergi med symtom som långvarig diarré och andra problem från mag-tarmkanalen, även vid problem med fettupptag ur kosten och dålig tillväxt - "failure to thrive". Hydrolyserat kasein och sojaolja, men ska vara fri från hela sojaprotein.
    Vasslebaserade hydrolyserade modersmjölksersättningar:
    Profylac. Kan användas från födseln. Avsett att användas vid komjölksallergi, sojaallergi och sekundär laktosintolerans. Hydrolyserat vassleprotein. Althera. Kan användas från födseln. Avsedd att användas vid komjölkallergi och sojaallergi. Hydrolyserat vassleprotein. innehåller laktos (utan mjölkprotein). Pepticate. Näringsmässigt komplett för spädbarn 0-1 år. Avsett för komjölksallergi. Berikad med probiotika. Innehåller hydrolyserat vassleprotein, kostfiber från mjölk och fiskolja. Pepti Junior. Kan användas från första veckan. Avsett för komjölks- & sojaallergi/intolerans.  Innehåller hydrolyserat vassleprotein och sojaolja.
    Ersättningar baserade på helt fria aminosyror (dvs helt fria aminosyror):
    Nutramigen AA. Modersmjölksersättning baserad på majsglukossirap.Avsedd för användning vid  svår komjölksallergi eller multipel födoämnesallergi, även vid besvär från mag-tarmkanalen som kräver eliminationsdiet. Innehåller sojaolja som ska vara fri från sojaproteiner. Kan ges från första levnadsveckan. Neocate LCP. Modersmjölksersättning baserad på majsbaserad, hydrolyserad glukossirap. Är avsedd för komjölksallergi eller multipel födoämnesallergi där hydrolyserade ersättningar inte tolereras samt som ett diagnostiskt verktyg vid strikt eliminationsdiet.
Svar på tråden Ev mjölkallergi ändrad avföring