Inlägg från: Erfdgt |Visa alla inlägg
  • Erfdgt

Vad innebär förlovning för Dig?

Innebär en förlovning att man ska gifta sig? Vad är det för skillnad på förlovning och frieri, om det är någon skillnad? Ska/bör man gifta sig inom någon viss tidsram efter en förlovning/frieri?, tex 1år.

För mig innebär alltid en förlovning att man någon gång tänkt och vill gifta sig, inte nödvändigtvis inom 1år, men tanken på giftemål bör finnas där. Jag tycker alltså inte att man förlovar sig utan att vilja gifta sig. Att ställa frågan "Vill du gifta dig med mig?" är onödigt tycker jag om man redan är förlovade. Frågan "Vill du förlova dig med mig?" har samma innebörd för mig. Att man vill gifta sig med varandra.

Jag tycker däremot att man kan ställa frågan "Ska vi bestämma ett datum för bröllopet?" efter (inom) en förlovning, för då drar man verkligen igång planeringen av en vigsel. Hur stor eller liten den än må vara.

Nu undrar jag alltså hur Du ser på det här med förlovning :)

• Svar på tråden Vad innebär förlovning för Dig?
  • Erfdgt
    Stokke skrev 2013-01-31 20:33:12 följande:
    Förlovning; frieri med bröllop inom ett år.
    Okej, så att man är förlovad betyder inte att man vill/har tankar på/planerar att gifta sig så småningom? Och att man friar efter man förlovat sig och först då kommer giftemål in i bilden? Ja, och att man då ska gifta sig inom ett år efter frieriet?
  • Erfdgt
    Emmut skrev 2013-01-31 20:36:16 följande:
    Man ställer frågan "vill du gifta dig med mig?" Och gifter sig inom en rimlig tidsperiod (Max 2-3 år typ)
    När man ställt frågan, är man förlovad då? Kan man vara förlovad innan frågan? Kan man vara förlovad och gifta sig utan ett frieri?
  • Erfdgt
    Agapi skrev 2013-01-31 20:38:55 följande:
    Själv ville jag börja planera vårt bröllop den dagen vi förlovade oss. Nu blev de inte riktigt så eftersom vi drog ut på planerandet lite och sen blev jag oplanerat gravid. Så för vår del blir de bröllop ca 2.5 år efter förlovningen.
    Ja, jag känner igen känslan, det var samma sak för mig när vi förlovade oss :) Jag började planera, vi började planera, men livet kom emellan. Vi hade varit förlovad i ca 4,5år när vi väl kom till skott och gifte oss. Bättre sent än aldrig ;)

Ska ni gifta er snart? :)
  • Erfdgt
    XcsM skrev 2013-01-31 20:53:17 följande:
    Frågar man däremot "Vill du förlova dig med mig" betyder det väl att man bara är förlovad. Vad nu det innebär
    Precis, vad innebär det att "bara" vara förlovad för dig? :) För mig innebär alltid en förlovning, oavsett hur man blir förlovad (fråga om giftemål, fråga om förlovning eller gemensamt beslut), att man vill och har tänkt gifta sig i framtiden.
  • Erfdgt
    mycketsaft skrev 2013-01-31 20:56:29 följande:
    Jag tycker att förlovning sker när man friar, man ska gifta sej inom de närmsta åren. Men jag är väl kanske lite gammalmodig..
    Så någon måste alltid fria för att det ska vara en förlovning? Genom att ställa frågan "Vill du gifta dig med mig?" eller räcker det om man frågar "Vill du förlova dig med mig?". Går det att gemensamt diskutera sig fram till en förlovning?

• Erfdgt
    Agapi skrev 2013-01-31 20:53:40 följande:
    De går ju inte alltid att planera allt. Sörjer inte direkt att de inte blev just i sommar, men jag hade inte velat kalla mig förlovad om vi bara sagt "vi ska gifta oss någon gång i framtiden". Vill iaf ha en någorlunda plan på när och så för att de ska kännas "på riktigt".

Vi hade bokat kyrka till augusti i år, men bara någon vecka efter så plusade jag. Har BF i mitten på maj så tyckte de var lite mycket att få första barnet och planera bröllop (speciellt som de kommer bli ett STORT bröllop då min blivande är grek;)) på samma gång. Så nu har vi satt de till maj nästa år istället =)
    Jaha, men grattis till barnet! Vad roligt :) Jag förstår om det känns lite mycket med både barn och bröllop i samma veva, så det kan nog vara smart att skjuta på det lite :)
  • Erfdgt

För längesedan var det ju trolovning och det var ju juridiskt bindande, bruden var inte själv med och bestämde, utan brudens giftoman var den som ingick trolovningen med brudgummen åt henne. Det var ett löfte om giftermål. Sedan blev det förlovning för att man "för lovade" att man skulle gifta sig. Tiden för förlovningen var när det skulle förhandlas om brudköpesumma osv och var fortfarande juridiskt bindande. En förlovning kunde endast brytas via domstol. Om någon bröt förlovningen på egen hand, så kunde den andra få skadestånd.

Numera är det ju inget juridiskt med i förlovningen, vi har kommit en lång väg sedan dess, och därför har väl också innebörden av en förlovning ändrats en hel del. Intressant att höra vad andra tycker och tänker :)

• Erfdgt
    Pissenisse skrev 2013-01-31 21:24:13 följande:
    Förlovning innebär ett frieri. Den ena frågar om den andre vill gifta sig, den andre svarar ja. Fram tills bröllopet så är man förlovade.
    Så det går inte att tex gemensamt bestämma att man vill förlova sig tycker du? Utan den ena måste fria?
  • Erfdgt
    Pissenisse skrev 2013-01-31 21:52:00 följande:
    Nu är ju inte frågan i ts "Vad tycker du är acceptabelt att andra gör ang förlovning" utan frågan är "Vad innebär förlovning för dig". Och för mig innebär det tiden mellan frieriet och bröllopet, för egen del var det 7 månader och ja jag väntade mig ett frieri och hade inte velat göra det gemensamt.
    Nej, men det står ingenstans i TS att man inte får ställa följdfrågor. Jag blev nyfiken på ditt resonemang och ställde därför frågor kring det och vad du tycker och tänker om frieri och förlovning i allmänhet. Jag visste inte att du skulle ta illa upp av att jag ville föra diskussionen vidare.
Svar på tråden Vad innebär förlovning för Dig?