Inlägg från: XcsM |Visa alla inlägg
  • XcsM

Vad innebär förlovning för Dig?

När min sambo friade skedde det genom att han frågade om jag vill gifta mig med honom, så för oss betyder en förlovning att man kommer gifta sig. Inte inom ett år kanske (även om jag gärna hade gjort det om det hade varit möjligt) men inom en rimlig tidsram som det skrevs tidigare. 1-3 år kanske.

Frågar man däremot "Vill du förlova dig med mig" betyder det väl att man bara är förlovad. Vad nu det innebär

• XcsM
    mycketsaft skrev 2013-01-31 20:56:29 följande:
    Jag tycker att förlovning sker när man friar, man ska gifta sej inom de närmsta åren. Men jag är väl kanske lite gammalmodig..
  • XcsM
    Erfdgt skrev 2013-01-31 20:57:21 följande:
    Precis, vad innebär det att "bara" vara förlovad för dig? :) För mig innebär alltid en förlovning, oavsett hur man blir förlovad (fråga om giftemål, fråga om förlovning eller gemensamt beslut), att man vill och har tänkt gifta sig i framtiden.
    Ja alltså, för mig/oss innebär ju förlovningen att vi kommer gifta oss
    Däremot har jag vänner där frågan varit "vill du förlova dig med mig" och inte om de skall gifta sig. Jag frågade dem en gång hur frieriet gick till och då sa dem att det inte hade varit något frieri inblandat och att de inte hade några planer alls på bröllop. De var/är "bara förlovade". Men jag fattade aldrig riktigt vad det där "bara förlovade" innebar. Innebär inte förlovningen att man går i giftasplaner kan man lika gärna "bara" vara sambos eller pojkvän/flickvän kan ju jag tycka.
  • XcsM
    Agapi skrev 2013-01-31 20:58:57 följande:
    Men att kalla sig förlovad när man inte vill gifta sig tycker jag är konstigt, då betyder de ju inget alls? Eller de som jag sett här på FL som är förlovade och sen går och väntar på att han ska fria? Nej i denna frågan är jag ganska gammaldags.
    Håller helt med här! Förstår inte poängen alls med att vara förlovad om man inte har några som helst planer på att förlovningen skall mynna ut i ett giftemål.
Svar på tråden Vad innebär förlovning för Dig?