Inlägg från: enlitenlängtan |Visa alla inlägg
  • enlitenlängtan

I väntan på att sambon blir redo

Hej!
    Är det fler än jag som längtar efter en liten men har en sambo som vill vänta? Vore skönt att ha någon att prata av sig med!
    Min längtan började på allvar för c:a 1 år sedan men jag delade inte med mig till min sambo förrän i somras av rädsla för att han inte var redo. Precis som jag befarade så blir det inga barn gjorda de närmaste åren om han får bestämma och min längtan blir bara starkare ju längre tid som går... Någon som är eller har varit i samma situation som jag?  

• Svar på tråden I väntan på att sambon blir redo
  • enlitenlängtan
    hime89 skrev 2013-02-08 19:42:06 följande:
    Hej!

Jag kan förstå hur du känner.
    jag började få min längtan efter ett litet liv när jag var 17 år och var tillsammans med en kille som jag var förlovad och precis flyttat ihop med.
    Vi försökte i 1 år men efter många missfall tog kärleken slut.

Även med kille nummer 2.
    vi var förlovad i ett 1 år. och försökte i 1 år.
    Samma visa där.

Nu har jag en kille. helt underbar.
    Vi har precis blivit sambos.
    Han är inte redo att ha barn än.
    Han har dock sagt efter som han vet att jag jätte gärna vill ha barn att någon gång i framtiden vill han.

känner att jag börjar bli "gammal" nu. efter som alla tidigare försök har let till missfall.
    och jag har problem med mina leder.

Rekommenderar dig att vara öppen med din sambo.
    och verkligen får han att förstå att du menar allvar så du får ett ordentligt svar.
    man mår bättre när man vet hur sin sambo känner.
    Hej! Tack för ditt svar :)

Jag är helt öppen med min sambo om hur jag känner och han är helt öppen med mig. Han har även gett mig ett ordentligt svar - att han inte kan tänka sig barn förrän om tidigast 2 år. Det är inte där problemet ligger utan det som är jobbigt är det faktum att vi känner så olika han och jag. Han VILL ha barn men inte än och jag måste försöka hitta sätt att hantera min barnlängtan på men det är svårt.
  • enlitenlängtan

Kan förresten  tänka mig att det känns jobbigt efter att du haft längtan så länge och försökt så länge med olika. Hoppas det går bättre med nya killen och att du får ditt efterlängtade barn till sist :)

• enlitenlängtan
    fyrabarnsmor4 skrev 2013-02-18 09:24:15 följande:
    TS
    Jag tycker du kan fortsätta längta efter barn o pratar ibland med sambon om det.

Min man ville först inte ha barn öht! jag som VILL HA barn, gärna många barn.
    Det visste han INNAN vi blev tillsammans och jag visste vad han ville oxå.

Ca halvår senare frågade jag honom vad han tyckte om barn. Samma sak då... VILL INTE HA BARN ÖHT!
    Jag bestämde mig att stanna kvar hos honom för jag älskar honom högt!
    ca 4 år senare sa han helt plötslig till mig att han vill ha ETT barn med mig.

När dottern var ca 6 månader så sa han att han vill ha ett barn till...och ett till...och ett till...
    Idag jobbar vi med femte barn...slutet av nästa vecka tänker jag ta ett grav.test så vi får se om det finns ett litet boende hos mig...

Vill önskar dig lycka till. Stå ut, han kan kanske ändra sig så du kanske är gravid om 12 månader istället för om 24 månader eller så...
    KRAM
    Tack för svaret! Fyra år låter visserligen mycket, men då ändrade han sig å andra sidan från att inte vilja alls till att vilja jättemycket :) Min karl vet ju redan att han vill, så förhoppningsvis behöver inte jag vänta lika länge!
    Just nu är jag inne i en period när det är mycket på jobbet och jag är trött och orkar knappt med mig själv, så det håller längtan i schack. Intalar mig själv hur mycket jobbigare det skulle vara om jag var gravid eller hade ett litet barn att ta hänsyn till också. Det fungerar för tillfället, men förmodligen sköljer längtan över mig snart igen.
    Håller tummarna för att nummer 5 är på väg hos er :)  
  • enlitenlängtan
    Zazou skrev 2013-02-18 09:39:05 följande:
    Samma här ts! Har också en längtan som inte är ömsesidig. Eller, han är mer planerande och tänker praktiskt. Vill ha eget hus, att jag ska ha fast jobb medan jag tänker att man inte kan vänta på "rätt tidpunkt" för då blir det aldrig av. Vi är ändå rätt unga och jag förstår hans tankar. Men kan ändå inte låta bli att titta på allt som har med barn att göra och bara längta!

Ja visst är det jobbigt när man är ensam i sin längtan? På ett sätt hade det känts lättare att ha en plan att förhålla sig till, att "bara" skaffa sig fast jobb först eller "bara" skaffa sig ett annat boende även om jag kan förstå att det känns jobbigt när det är saker som kan ta lång tid innan de blir av. Min sambo vill ju inte ändra på något speciellt, han vill bara leva exakt som han lever nu i några år till.

Bor ni i någon mindre stad? Själv bor jag i stockholm och här är det praktiskt taget omöjligt att hitta ett hus för en rimlig kostnad så hade min sambo ställt det kravet hade det känts ganska hopplöst.

Hur gammal är din sambo? Min är 28 och verkar också ha inställningen att det kommer bli en bebis så fort vi bestämmer oss för det. Att det kan ta år om vi har otur är ingenting han ägnar en tanke åt.
    Vi får hålla tummarna för att ni har lika lätt att få barn som din syster verkar ha så du slipper vänta alltför länge i alla fall :)
  • enlitenlängtan
    Lisaa87 skrev 2013-02-18 09:43:54 följande:
    Vi är i samma situation också. Jag vill ha barn nu, men han vill vänta några år. Jag har jobbat i ett år och han har precis pluggat klart och söker jobb. Så förstår att vi tänker olika.

Men jag tänker att huvudsaken är att han vill ha barn om några år =) Vissa av mina kompisars pojkvänner kan knappt prata om barn och blir jätteäcklade, de vill inte ha barn förrän de är 40 :P Jag är 24 och min sambo 27 år.
    Vad skönt det är att höra att fler är i liknande sits, även om både min sambo och jag har fast jobb sedan många år och inga planer på att varken byta jobb, plugga vidare eller byta bostad de närmaste åren.

Jag kan förstå att han tvekar innan han har jobb och ni har en mer permanent lägenhet, men samtidigt vet jag alltför väl hur det känns att längta när sambon inte känner sig redo.

Vi är i ganska lika ålder både du och jag och våra partners. Jag är 87a och fyller snart 26, min sambo är 85a och har nyligen fyllt 28. Nästan ingen i hans bekantskapskrets verkar vara redo för barn än på ett tag, så det bidrar säkert också till att han inte är sugen än.  

Finns det förresten ingen möjlighet för dig att byta till något hormonfritt preventivmedelredan nu så inte startsträckan blir lika lång när det väl är dags för bebisverkstad? Själv slutade jag med både p-piller och p-ring för många år sedan och har kopparspiral istället :)
  • enlitenlängtan

Hej tjejer! Nu var det ett bra tag sen jag skrev här. Jag har inte riktigt orkat formulera mig eller vetat vad jag ska skriva så jag har försökt fokusera på andra saker istället. På ett sätt har min längtan varit riktigt hanterbar sista tiden men nu börjar den komma tillbaka med full kraft igen.
    Ni som är nya i tråden är jättevälkomna! Det är så skönt att få prata av sig med människor som befinner sig i liknande sits som en själv :)
    Sedan jag skrev sist har jag och min sambo pratat ut ordentligt och han har faktiskt sagt att han skulle kunna tänka sig börja försöka om ett år. Han har till och med sagt att han börjat se fram emot det lite grand. Visserligen känns ett år fortfarande som oerhört lång tid när allt jag vill är att börja här och nu, men det känns ändå lättare än förut när allt var så oerhört långt fram i tiden och väldigt ovisst.
    Något annat som är bra är att min sambo är mer öppen för att prata om framtiden över huvud taget nu, vilket gör saker och ting ännu lite lättare. Jag vet inte hur det fungerar för er, men för mig känns det som om jag är närmare målet om jag får prata om drömmar och framtidsplaner tillsammans med min partner och planera tillsammans även om det i praktiken inte ändrar tidsspannet någonting. Förstår ni hur jag menar?
    Hur hanterar ni andra eran längtan förresten?
    Det här kanske låter oerhört tråkigt för dem som inte själva gillar handarbete, men jag har börjat virka och det hjälper oerhört mycket. Jag har gett mig i kast med en bebisfilt och en massa små bebisleksaker. Det mesta ger jag bort men jag har en massa små projekt som jag planerar ska gå till MIN bebis så småningom och det gör också att det känns som om jag kommer lite närmare målet för varje dag :) 

• enlitenlängtan
    Ahlmen skrev 2013-03-13 23:43:14 följande:
    Skönt att man inte är ensam!
    Min sambo har ett fast, väl betalt jobb och jag är arbetssökande för tillfället. Blir det inget jobb efter sommaren så blir det absolut skola istället. MEN! Jag har bebisar och gravida överallt i min närhet.. Längtan blir inte mindre direkt..

Vårat förhållande är otroligt stabilt och vi har gått igenom mycket tillsammans men min sambo vill inte planera. Han är så fast vid ålder, han vill ha barn när han är typ 28 säger han, iaf innan 30. Jag vill gärna ha mitt första innan jag fyller 25, om jag ens kan bli gravid vill säga. Men han vet helt säkert att han vill ha barn och då med mig. Så jobbigt att inte få min röst hörd i frågan för varje gång det kommer upp så blir det irritationer.. Jag tycker det är viktigast att det känns rätt, han tycker det är viktigast att man är tillräckligt gammal.. Jag tror dock att han bara är rädd att vara "först i gänget" på hans sida av vännerna (på min sida ligger vi i princip sist).

Jag sa, för längesen, att jag inte tänker proppa i mig hormoner så om han inte vill ha barn så får han stå för skyddet. Så när han är redo så är det bara för honom att skippa kondomen, hoppas man inte behöver längta allt för länge! ;)

Lycka till för er andra, håller tummarna för att det ska bli bebislycka för er iaf! ;D
    Min sambo gillar inte heller att planera men har precis som din sambo en mycket bestämd åsikt om hur gammal han vill vara när barn kan vara aktuellt. Från början kunde han inte ens tänka sig börja försöka förrän han fyllt 30, men nu har han iaf gått med på att han skulle kunna tänka sig att börja tidigare. Bara han hinner fylla 30 innan barnet är beräknat att komma så kan han tänka sig att kompromissa lite grand.
    Det är fortfarande jag som kompromissar mest med det jag vill, men jag antar att det måste bli så när det handlar om så stora beslut som att skaffa barn. Ibland önskar jag att det vore min sambo som väntade på att jag skulle bli redo och inte tvärtom, men men...
  • enlitenlängtan
    Fjonkisen skrev 2013-03-20 10:22:57 följande:
    Jag förstår din frustration! Jag är där själv, eller så här är det. Jag blev tillsammans med min pojkvän för snart ett och ett halvt år sedan och kände redan då att jag vill ha barn med honom, aldrig känt så tidigare för mina ex så det var riktigt speciellt.. Vi har pratat en del om det, och han var tydlig från början att vi måste nog vara tillsammans ett tag i alla fall.. och ju längre förhållandet gått ju säkrare har vi blivit på att det är med varanadra vi vill skaffa barn och bilda familj.. Men för ett par månader sen så slutade jag med mina p-piller av olika anledningar och har mått så sjukt bra, det var som att jag hittade mig själv igen och sexlusten(!) jag säger bara det, så sugen som jag är nu har jag inte varit på flera år.. haha.. Men åter till barn längtan.. jag börjar också känna mig "gammal" fyller 24 i maj och han blir 29 i juli och min lilla klocka tickar jätte högt. tankar om att jag kanske inte kan få barn har smugit sig på mig flera gånger, och vi har pratat om det också och han tror inte sina öron men man ska inte ta för givet att man kan bli med barn..
    Nu har jag börjat med mina p-piller igen och hoppas att jag inte ska behöva äta dem alltför många månader (max 3), för han har själv sagt, om ett par månader, när husköpet är klart ska vi försöka, men det kan dröja flera månader innan jag ens blivit av med alla tillskott som p-pillrena medför.. så det var med lite sorg i hjärtat jag tog det första pillret för några dagar sen.. Men det känns inte så långt borta ändå, vi pratade senast igår om hur många vi ska ha, han vill ha två och jag tre.. till och med namn har vi funderat på! Haha.. Så nära men ändå så långt borta{#emotions_dlg.flower}

Jag hoppas du får din kille att tänka om snart. Använd din kvinnliga listFlört
    Vad skönt det måste kännas att det kanske bara handlar om några månader innan ni börjar försöka på riktigt! Varför använder du inte något annat preventivmedel tills dess att ni börjar försöka? Precis som du säger så kan ju p-piller göra så det tar lång tid innan allt fungerar som det ska igen... Hur är läget nu? Det är ju över en månad sen du skrev det här inlägget så saker och ting kanske har ändrats åt det bättre hållet?
  • enlitenlängtan
    Elinannamaria skrev 2013-04-28 22:29:54 följande:
    Jag hoppar på denna tråden. Är snart 26 och sambon 29, tillsammans i 3,5 år och är båda på det klara med att vi vill ha barn ihop. Men han säger att han vill vänta till nästa höst att börja försöka och det känns så himla långt bort och tänk då om det tar 1år eller integår alls. Vart skall man göra av all sin längtan och hur skall man prata om det utan att pressa honom? En liten knodd i april nästa år, det är det enda jag tänker på...
    Jag känner verkligen igen mig i det du skriver! Jag har också oroat mig en massa för att först behöva vänta en massa år innan man ens får försöka och sen kanske riskera att det tar väldigt lång tid eller kanske inte ens går alls. Tanken på att behöva hålla sin längtan i schack så länge bara för att sen få konstaterat att man kommer få gå och längta minst lika länge till... Nej usch, jag blir ledsen bara av att tänka på det.
    I början visste jag inte alls hur jag skulle prata med min sambo utan att pressa honom men sen kom jag fram till att jag måste få säga hur jag känner utan att oroa mig för hur han ska ta det.
    Nuförtiden när jag är ledsen räcker det med att jag säger att "det är det vanliga" så kramar och pussar han mig och försöker trösta så gott han kan. Jag har förklarat för honom att det är honom och ingen annan jag vill ha barn med och att jag har för avsikt att vänta in honom, men samtidigt vet han hur oerhört jobbigt jag tycker det är att gå och längta.  
    Många av mina bekanta och några av mina närmaste vänner har fått eller ska få bebisar nu i år och det gör ju inte direkt saken lättare, men nu när han vet hur jag känner så kan jag i alla fall prata med honom om det när det blir för jobbigt att bära på själv.
  • enlitenlängtan
    hime89 skrev 2013-05-05 21:39:14 följande:
    Ska ta ut min p-stav vid nästa läkarbesök.
    Och vi ska bara använda kondom(om vi får det att funka)

längtar jätte mycket nu!

Har plockat fram min gamla spjällsäng och börjat slipa på den så jag kan måla om den.

Det känns jätte jobbigt att inte kunna prata med sin sambo om detta.
    Men min moster (28) och hennes kille(23) och min bror(22) och hans tjej(21) håller också på att planera så lite kan man ju prata med dem.
    Men där är ju båda parterna med på det.

Förstår att du längtar! När är nästa läkarbesök? Har ni använt kondom tillsammans tidigare? Vad bra att du har fler i din närhet som börjat planera för en liten. Själv har jag bara kompisar som redan aktivt försöker få barn eller som inte alls är redo att ta det steget än, ingen som är i samma stadie som jag är :(
  • enlitenlängtan
    karles skrev 2013-05-14 19:29:04 följande:
    Åh vad jag känner igen mig i eran längtan!

Och som TS skrev "det är det vanliga" har jag kört med här hemma i över ett halvår nu! Dessvärre får jag ingen tröst, utan min sambo blir ledsen han med :/

Vi har varit tillsammans i 3 år, han är 29 och jag blir 28 i höst.

Allt gick fort i våran relation och vi flytta tillsammans efter några månader. 2 av min bästa vänner fick sina första barn i början av mitt och sambons förhållande. Jag har längtat efter barn sedan länge.

När vi hade varit tillsammans i lite mer än ett år blev min närmsta väninna med barn igen, jag blev avundssjuk självklart.
     Och vi prata mycket om barn och sa att vi skulle försöka om ett år, detta kändes som en evighet! Men månaderna gick och efter 6 månader säger han att han inte alls vill att vi ska försöka! Jag kände mig lurad! Men vad ska jag göra...

Jag hade sedan väldiga problem med min kopparspiral så jag tog ut den förra våren, har sedan dess inte använt något skydd, utan vi kör bara med avbrutet.
    har tagit upp detta med min sambo, att det finns en risk och hur skulle han reagera då om vi blev med barn, då sa han "abort", men detta är inte ett alternativ för mig och har sagt åt han att då får han allt använda kondom! Men detta har fortfarande inte hänt. Sedan efter 6 månader kom den frågan upp igen, även då sa han abort, men sa åt han att det har jag gjort klart för han att det tänker jag inte göra men då påstår han "att det har jag aldrig sagt".

Gjorde även klart för han att jag vill ha barn/vara gravid när jag fyller 28, detta visste han när vi blev tillsammans.

Jag har frågat flera gånger varför han inte vill bilda en familj osv, man han säger bara att han inte vill nu (någon gång i framtiden) har de senaste halvåret fått ur han "att han inte känner sig redo".

Vi bor i en bostadsrätt, vi har båda tillsvidareanställningar så det finns inga ekonomiska problem.

Ingen av hans vänner har barn men det är bara få av dem som har förhållanden och hans närmsta kompis är tillsammans med en tjej som inte vill ha barn. Mina vänner har 2 barn var. Sedan har jag en väninna till som är singel, hon är mer av en "ensam varg".

Jag känner att jag inte har någon att prata med för det finns ingen som förstår mig och mina känslor.

Jag har på allvar funderat på att lämna honom, hur länge ska man orka leva i denna ovishet?
    Vissa dagar är allt toppen och jag tänker inte på det så mycket men jag är ledsen väldigt ofta, gråter i duschen för vill inte att min sambo ska höra...

Usch :( Jag förstår verkligen att du kände dig lurad, det hade jag också gjort. Om min sambo skulle ändra sig angående sitt uttalande om att börja försöka om ett år kommer jag känna mig enormt sviken...
    Att du hela tiden varit tydlig med att abort inte är ett alternativ för dig medan han inte är redo borde ju göra att han använder kondom nitiskt, inte att han skiter i den. Mycket konstigt och frustrerande beteende för dig som går och längtar!
    Min sambo säger också att han inte är redo och det går ju inte riktigt att argumentera emot tycker jag. Visst kan man hävda att man hinner bli redo under de 9 månader det tar innan bebisen är färdigbakad men det är ju inte alls någon garanti...
    Jag känner igen mig jättemycket i att vissa dagar är hur bra som helst medan andra är skit men de dåliga dagarna börjar faktiskt bli färre och färre. För min del har det nog varit en enda lång sorgeprocess att acceptera att jag kommer få vänta på bebis på obestämd tid men nu när jag börjar se ett ljus i tunneln i kombination med att jag har haft gott om tid att smälta det gör att det inte känns lika jobbigt längre.
  • enlitenlängtan
    Ahlmen skrev 2013-05-15 10:50:36 följande:
    Va fasen xD hade skrivit värsta inlägget och så kom bara "citatet" med.. Iaf! Jag hade, för ett par månader sen, en diskussion med min sambo om det här med ålder och kompromisser. Det tog en stund men sen till slut så kom vi fram till att vi ska skippa ålder och kompromiss och bara gå på känsla istället. Vi kom överens om att det viktigaste inte är ålder utan att man kan tänka sig in i rollen som förälder och att båda känner sig redo att ta det beslutet. Han sa då samtidigt att han tyckte jag hade tjatat på honom, vilket jag absolut inte har upplevt själv, och att han därför kände sig mer osäker. Nu eftersom diskussionen så har jag försökt hålla mitt bebisprat till ett minimum och jag märker faktiskt att det nu istället är han som tar upp ämnet mer och mer, snacka om lycklig tjej då! När vi är ute på stan tillexempel så kan han gå fram och kika på bebissaker och han kan bli lite rörd av att se minimini kläder osv. Förmodligen så har det hjälpt och pressen har släppt så jag hoppas att det inte ska dröja allt för länge men han ska få den tid han behöver iaf utan tjat från min sida :). Huvudsaken är ju iaf att han faktiskt vill bilda familj med mig, och det är han helt säker på. Skönt att åldersspärren är borta för oss iaf, det lugnade mig också. Hoppas alla som har det problemet kan lösa det. Kram på er!

Vad bra att ni har pratat igenom det hela ordentligt och verkar ha hittat ett sätt att se på det som båda känner sig bekväma med :)
    Jag upplever inte heller att jag tjatar på min sambo men jag vet ju inte riktigt hur min sambo upplever det. Jag håller dock de flesta tankarna i bebisväg för mig själv, det är oftast bara när det är för jobbigt att bära på själv som det brister för mig och han får höra hur jag tänker. Kanske inte optimalt att ta upp det när man är ledsen men det är svårt att styra över som du säkert vet.
    Vad härligt det måste kännas att han börjar prata mer om bebisar, det gör inte min sambo och kommer nog förmodligen inte göra det heller. Han är inte den som går och drömmer sig bort och planerar för framtiden utan tar mer dagen som den kommer medan jag är tvärtom :P
  • enlitenlängtan
    plopp76 skrev 2013-05-15 10:53:12 följande:
    Jag har läst lite om er längtan lite i det tysta :) Jag längtar SÅ FRUKTANSVÄRT MYCKET jag med. Jag är 37 och min partner är 32. Ingen av hans kompisar har barn, dom är lite kvar i After work- och gå på krogen-stadiet. Jag har aldrig varit dör på samma sätt och jag känner att det verkligen ligger bakom mig. Jag vill ha barn. Gärna igår.

Men han menar att man måste planera barn, att det är för tidigt i vår relation för det. "Vi ska ju resa först och leva lite!" är hans melodi. Jag vet inte om jag har tid med det. Min ålder ställer till det för mig och jag kan inte vänta så länge till på att åtminstone börja försöka lite.

Jag jobbar på att få honom att förstå... men det är inte så lätt :(

Vad jobbigt att känna stressen över åldern förutom allt vad bebislängtan innebär i övrigt. Hur länge har ni varit tillsammans? När båda är överens om att man vill ha barn i framtiden och inte har åldern på sin sida har man tyvärr inte riktigt lyxen att tänka att man ska hinna allt det där innan man skaffar barn, då kan det ju vara för sent :( Är han någon som tar till sig och lyssnar på fakta eller är han mer känslostyrd?
  • enlitenlängtan
    Fjonkisen skrev 2013-05-25 20:37:10 följande:
    Gud vad det hunnit hända mycket sen jag sist skrev! och min längtan är helt obeskrivligt stor, mina två bästa vänner väntar barn till hösten och det känns som att det kommer bli ett riktigt babyboom år i år, för jag tycker jag ser bebis magar vart jag än vänder mig..
    Har slutat med p-pillrena efter rent utsagt 9 hemska veckor med mens och mellan blödningar så det finns inte ett slut.. Så äntligen är jag fri från dem.. Alltså, vi har försökt använda kondom men, det förstör lite kan jag tycka och sen så är det inte lika skönt.. tycker vi i alla fall..
    Vi pratar rätt ofta om barn.. men samtidigt försöker jag att inte tänka på det, för då blir jag stressad och när jag blir stressad då blir det bara pannkaka av alltihop. 1:a juli flyttar vi in i huset och jag hoppas lill verkstan ska börja, helst nyss.. men det är inte så enkelt med en kille som jobbar borta rätt mycket och jag jobbar heltid just nu..
    Skönt att han äntligen kanske bestämt sig.. fast ett år känns som en evighet ska du se att tiden går fort.. Hantverk är väl ingen dålig sysselsättning om det får dig att tänka på något annat för stunden? jag försöker tänka på allt annat mitt mellan, alla bebis magar och vänner, inredning, ska ge mig i kast att bygga matbordet vi ska ha i köket i vårt hus så det upptar lite av min tid och energi, plus att jag har ju hunden våran som jag ägnar all ledig tid åt i princip.. :)

Kraaam
    Jag är inte heller något fan av p-piller, jag mådde rent ut sagt skit när jag åt det. Visserligen hade jag inte mellanblödningar såsom du beskriver, men mina symtom räckte och blev över.
    Att byta till kopparspiral var något av det bästa jag gjort. Jag är inte heller förtjust i kondomer. Under alla år jag haft sex har jag egentligen bara gillat en kondomsort (featherlite elite från durex har jag för mig det var, grymt bra kondomer faktiskt) men den modellen fungerar inte alls på min nuvarande sambo.
    Att hålla sig sysselsatt är absolut bästa sättet att hantera sin bebislängtan på så du gör helt rätt i att försöka lägga energin på allt det där :) Har ni någon semester i sommar? Förstår att det kan vara svårt att kombinera bebisverkstad med heltidsjobb och jobb på annan ort. 
  • enlitenlängtan
    Rebban skrev 2013-05-25 21:31:55 följande:
    Vill dela med mig av ett annorlunda sätt att diskutera detta med att skaffa barn med sin partner. Jag gjorde nämligen klart för min man (dåvarande pojkvän sedan 2veckor tillbaka) när vi träffades att jag ansåg att om man efter 5 års förhållande var osäker på giftermål eller barn så var det nog inte rätt person man var tillsammans med. Att leva i förnekelse i 10 år och sen börja leta efter den "rätta" skulle aldrig vara min melodi. Vi är nu gifta och väntar barn. Han har sagt i efterhand att det jag sa i början av förhållandet fick honom att tänka till och fundera över hur han såg sin framtid. Han tyckte det var skönt att jag delade med mig av mina åsikter i ett tidigt skede men att jag sen inte nämnde det igen utan lät honom tänka/ känna efter själv. Efter ca 3 år kom hans längtan efter barn men min dröjde 6 år. Har uppfattningen att de flesta gör tvärt om och håller tyst om barnlängtan och sedan efter X antal år börjar tjata, köpa hem bebiskläder mm. Tror rent allmänt att det är svårt att inte verka tjatig när man börjar längta efter barn. Tänk på detta då många män reagerar med att "fly" när de känner sig pressade. En killkompis lämnade sin tjej sedan 4 år tillbaka när hon började tjata och köpa bebissaker. Han angav inte detta som anledning utan sa att han upplevde att hon blivit helt psyco av barnlängtan. En sån ville han inte skaffa barn med även om han fortfarande var/är kär i henne. Tror det hade kunnat sluta annorlunda om hon inte tjatat hål i huvudet på honom...

Många kanske gör så men jag för egen del har aldrig sagt annat än att jag vill ha barn i framtiden. Min barnlängtan vad dock obefintlig tills jag träffade min nuvarande sambo. Det var faktiskt han som tidigt i vårat förhållande började prata om att han absolut ville ha barn i framtiden och därmed väckte min bebislängtan.
    Det är nog jättebra att redan tidigt i ett förhållande vara tydlig med vad man har för framtidsdrömmar, men när man inte själv är i det stadiet att man tänker i de banorna förrän man redan är tillsammans är det svårt. 
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg upplever inte jag att jag tjatar, men det är ju hur min sambo upplever det hela som är väsentligt avseende om det pressar honom eller inte. Jag tror du har helt rätt i att män reagerar med att fly när de känner sig pressade, det gör nog de allra flesta kvinnor också.
    Grattis förresten till giftermål och att ni har ett litet barn på väg! Tack för att du bidrog med ett lite annat sätt att se på saken :) 
  • enlitenlängtan

Jag är absolut kvar, har bara lite svårt att hitta orden ibland så jag väntar ofta med att skriva tills det känns som om jag har något vettigt att säga :)

• enlitenlängtan

Hej tjejer!
    Jag vet att det är ett tag sen jag skrev i den här tråden och att ni är många som skrivit som inte fått svar, men idag är en dålig dag och jag orkar nog mest fokusera på det här inlägget. Igår kväll fick en av mina bästa kompisar sin efterlängtade son och jag känner mig helt ur fas.
    Jag är överlycklig för hennes skull och ser verkligen fram emot att få träffa honom, men samtidigt har jag känt mig gråtfärdig hela dagen idag och gick hem och grät efter jobbet. Jag är så ledsen och avundsjuk, skulle ljuga om jag sa något annat...
    Min sambo la sig bredvid mig och gjorde sitt bästa för att trösta, men ingen av oss sa ett ljud på säkert över en timme. Vi har redan pratat om det så många gånger, han vet varför jag är ledsen och var jag står i frågan och han är fortfarande inte redo, så vi bara klappade på varandra och tittade på varandra lite då och då. Så skönt och samtidigt så frustrerande. Till slut frågade han om han kunde göra något som kunde få mig att må bättre, men så länge han känner likadant gällande barnfrågan så kan han ju inte göra så mycket alls :(
    Jag har så mycket i mitt liv att vara glad och tacksam över, ändå känns mitt liv som skit idag. Känner mig inte motiverad till något, vill bara lägga mig i sängen och gråta ögonen ur mig. Såna här dagar känns det som om det aldrig kommer bli min tur. Jag kan inte se hur min sambo någonsin kommer känna sig redo, det känns som om han alltid kommer svara samma sak när jag frågar och det gör mig så sjukt ledsen :(
    För två månader sedan sa han att han kan tänka sig försöka om ett år, men det är bara tio månader kvar och de senaste tio månaderna har han inte ändrat sig alls. Varför skulle han helt plötsligt göra det nu?
    Jag förväntar mig väl egentligen inget svar, känner bara att jag måste få skriva av mig.     

• enlitenlängtan

Välkommen till tråden! Det var länge sen jag var aktiv i den :P ett tag orkade jag inte alls och var bara ledsen, sen kände jag inte att jag behövde den. Bebisverkstaden har äntligen börjat för min del och på torsdag är mensen beräknad. Jag hoppas innerligt att den INTE kommer ^^

Svar på tråden I väntan på att sambon blir redo