• Jamilia

Svårt att förändra ett beteende!!!

Varför, varför, varför är det så svårt att förändra ett beteende? Som ni ser är jag en obotlig (?) nattuggla! Har så jäkla svårt att lägga mig i tid! Är oxå en tidsoptimist till tusen, vilket alltid resulterar i stress och förseningar! Hur i hela friden gör man när man vill bryta dåliga vanor???

• Svar på tråden Svårt att förändra ett beteende!!!
  • yoyo90
    Jamilia skrev 2013-02-01 04:32:00 följande:
    Varför, varför, varför är det så svårt att förändra ett beteende? Som ni ser är jag en obotlig (?) nattuggla! Har så jäkla svårt att lägga mig i tid! Är oxå en tidsoptimist till tusen, vilket alltid resulterar i stress och förseningar! Hur i hela friden gör man när man vill bryta dåliga vanor???
    Samma här och det ger mig ångest och går ut över mitt liv. Vad får det förkonsekvenser för dig? 
    Jag tror man måste vara supersuper konsekvent med sig själv om man ska lyckas :/  
  • Jamilia

Jag skäms för att säga det men jag är föräldraledig just nu, så jag har egentligen inga tider att passa såsom när man jobbar! Men jag vänder ju halvt på dygnet och dottern har mer el mindre oxå hamnat i samma sits (hon är 1 år snart). Hon somnar oxå jättesent och sover hela förmiddagen typ. Vi kommer inte igång förrän på eftermiddagen och hinner inte delta i aktiviteter.

• Jamilia

Tidsoptimism är inte heller kul, blir i princip alltid stress när man ska göra sig klar inför grejer. Och kommer ofta, ofta för sent! är så jädra trött på dessa sidor hos mig själv...

• Jamilia

Är väldigt dålig på att vara konsekvent tror jag.... Tar gärna små genvägar till och är alldeles för bra på att skjuta upp saker till nästa dag!

• Jamilia

Behöver rutiner att följa varje dag, bli lite mer inrutat och ordentligt! Vill verkligen få till detta men varför är det så svårt att komma dit igång???

• Jamilia

Ursäkta att det smugits in småord här och var, som inte ska vara där! Det är nytt tangentbord på min smartphone!

• Petite Chérie

Jag tror att det bästa du kan göra är att tvinga dig själv att vakna tidigt, även om du bara fått typ 3 timmars sömn. Då kommer du lättare i säng nästa kväll och sen försöker du hålla i det.

Evolution isn't an opinion, it's fact.
  • yoyo90

Oj alltså oavsett om du var ensam eller ej så är det väldigt viktigt, jag förlorar massor när jag vänder på dygnet och det är inte bara det social det är ens hälsa som står på spel. Det är jättesvårt att vända rätt det men man måste försöka, kan du inte göra för din dotters skull? 
    Man får ju ta en sak i taget, man kan inte ändra alla sina dåliga vanor på en och samma gång det är omöjligt och stressande. Fokusera dig på att få rätt dygnet först sen får du ta din tidsoptimism successivt. 

• YummyMami
    Jamilia skrev 2013-02-01 04:47:18 följande:
    Jag skäms för att säga det men jag är föräldraledig just nu, så jag har egentligen inga tider att passa såsom när man jobbar! Men jag vänder ju halvt på dygnet och dottern har mer el mindre oxå hamnat i samma sits (hon är 1 år snart). Hon somnar oxå jättesent och sover hela förmiddagen typ. Vi kommer inte igång förrän på eftermiddagen och hinner inte delta i aktiviteter.
    Men seriöööst! Föräldrarledighet, semester, distansstudier mm är bara bäddat för tonårsbeteenden Va snäll nu med dig och ta tag i det sen när du väl BÖRJAR med regelbundna tider. 
  • linjes

Ni kommer väl in i andra rutiner när jobb och förskola börjar efter föräldraledighet,inget att gruva sig över nu,är man ledig får man väl anpassa sig efter hur man vill ha det då

Svar på tråden Svårt att förändra ett beteende!!!