• nymamma12

När ska sista vilan vara för 5 månaders?

Väcker ni era 5 månaders om de sover för sent på dan?

Min skrutt har börjat vakna på nätterna de senaste veckorna, var varannan timme är det uppvak, ett litet skrik, eller bök så han vaknar eller så börjar han pilla på saker och gnäller lite.Jag vaknar då han ligger i sängen brevid och får väl ca 4-5 tim varje natt. Går inte mer...Han sover sällan mer än 3 tim i streck.

Kan det vara så att  han sover oroligt och vaknar ofta för han sover för mkt på dan, eller för sent?

Brukar (oftast) se ut som så att han :

vaknar 6:40

Läggs ut 8:40 och over oftast 1,40- 2 tim

Vaken till 13 sover ca 1,5

Sen ut igen för sista vilan vid 17-18

Sen försöker vi natta vid 20,30.

Nu börjar han kämpa emot som bara den och ålar sig och håller på och det slutar alltid med att han somnar senare ,men går ändå upp 6,30!
    Igår blev det helt fel så han vaknade 19, jag la ut honom (sover bara ute) 18 för han var jättetrött. Men hade jag lagt honom för natten hade han ju vaknat   vid 4? Sover oftast bara 9 tim på natten och 3-4 på dan. Snittar mellan 12-13 tim per dygn vilket kanske är i minsta laget.

Blir lunchpasset långt förskjuts ju också sista vilan och det blir sent. Är de så pass stora nu vid 5 att de helst ska vara uppe efter 17 ex?

Tack!:)

• Svar på tråden När ska sista vilan vara för 5 månaders?
  • ScientiaPotentiaNostra

Alla barn är olika och behöver olika mycket sömn. Min dotter sov bara 2 gånger på dagen i den åldern.
    Vaknade vid 7, sov en halvtimme innan lunch och ca en timma efter lunch.
    Sen la vi henne mellan 18-19 och då sov hon hela natten.

Hände det att hon somnade efter 15 på eftermiddagen så fick man vara beredd att vara vaken halva natten.

Nu är hon 9 månader och sover bara en gång. Runt en timme. Men det är så olika från barn till barn. Idag vaknar hon mellan 0-10 gånger per natt beroende på hur dagen sett ut. Nya intryck etc...

Min dotter var jättekrånglig ett tag och det som gällde var fasta rutiner. Frukost, lunch, middag är på fasta tider. Sovstunden på dagen är kl 11 oavsett om hon är jättetrött eller ej och sen lägger vi henne senast kl 19.

Nu är ditt barn yngre men det skadar ju inte att testa. Du märker ju om han inte orkar hela eftermiddagen.
    Minns att det var runt den åldern som sömnen började spöka igen... det är ju den ena utvecklingsfasen som följer den andra.

Lycka till och hoppas ni får sova gott!

• Masken84

Min som sov fm och em men kvälls vilan där skulle aldrig ha fungerat för oss testa och natta honom där för gott i stället kring 7-8 tiden!

• Maariiia

Pröva att ta bort vilan vid 18-19. Du kanske kan lägga honom för natten vid 19-19:30? Jag tycker det låter väldigt sent med vila vid 18, men som sagt alla barn är ju olika. Jag minns inte hur vi gjorde när hon var så liten. Men jag har för mig att hon sov kl 16 sista gången och då bara en kortis, 25 min.

• nymamma12
    ScientiaPotentiaNostra skrev 2013-02-01 09:53:20 följande:
    Alla barn är olika och behöver olika mycket sömn. Min dotter sov bara 2 gånger på dagen i den åldern.
    Vaknade vid 7, sov en halvtimme innan lunch och ca en timma efter lunch.
    Sen la vi henne mellan 18-19 och då sov hon hela natten.

Hände det att hon somnade efter 15 på eftermiddagen så fick man vara beredd att vara vaken halva natten.

Nu är hon 9 månader och sover bara en gång. Runt en timme. Men det är så olika från barn till barn. Idag vaknar hon mellan 0-10 gånger per natt beroende på hur dagen sett ut. Nya intryck etc...

Min dotter var jättekrånglig ett tag och det som gällde var fasta rutiner. Frukost, lunch, middag är på fasta tider. Sovstunden på dagen är kl 11 oavsett om hon är jättetrött eller ej och sen lägger vi henne senast kl 19.

Nu är ditt barn yngre men det skadar ju inte att testa. Du märker ju om han inte orkar hela eftermiddagen.
    Minns att det var runt den åldern som sömnen började spöka igen... det är ju den ena utvecklingsfasen som följer den andra.

Lycka till och hoppas ni får sova gott!

ja, barn är så olika men kan va bra att få en hint om hur andra gör nu när nätterna är så himla struliga.
    jag ska inte lägga honom och vila så sent som 18 mer, då får han göra natt. Men svårt ibland när han kanske vaknat vid 14 på dan efter lunchvila, och han orkar knappt va vaken 3 tim i streck. Kan ju inte lägga honom 17 direkt, då får vi verkligen gå upp i ottan med honom  

Nu vaknade han bara efter 1,20, kl 10 så kl 12:30 kommer han sova igen och sover kanske till 14.. så idag måste han få en vila till och då är man inne i det där igen.. hmm, svårt.
    Blir enklare sen när de sover 2 ggr om dagen!
    kan det vara så att han sover mer timmar om natten ju tidigare han lägger sig..?

:)    
  • nymamma12
    Masken84 skrev 2013-02-01 09:56:12 följande:
    Min som sov fm och em men kvälls vilan där skulle aldrig ha fungerat för oss testa och natta honom där för gott i stället kring 7-8 tiden!

Ska absolut prova vid 19!
  • nymamma12
    Maariiia skrev 2013-02-01 10:01:43 följande:
    Pröva att ta bort vilan vid 18-19. Du kanske kan lägga honom för natten vid 19-19:30? Jag tycker det låter väldigt sent med vila vid 18, men som sagt alla barn är ju olika. Jag minns inte hur vi gjorde när hon var så liten. Men jag har för mig att hon sov kl 16 sista gången och då bara en kortis, 25 min.

ja, 19,30 vore perfekt så får sambon tid med honom efter jobbet också. Lite så vi har tänkt när vi lagt honom vid 21 tiden. Men kan han sova bättre ju tidigare vi lägger honom är det guld värt!
  • tundra

Är det katastrof kan de alltid power-nappa 5 min.

Det stör inte de andra vilorna samt blir så kort att barnet inte somnar in för djupt att det blir så ledsen när den vaknar.

• lövet2

Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga mig i sovtiderna för en 5-månaders. De har fått sova när de somnat och på det sättet har vi sluppit en himla massa problem ...

• nymamma12
    lövet2 skrev 2013-02-01 11:09:40 följande:
    Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga mig i sovtiderna för en 5-månaders. De har fått sova när de somnat och på det sättet har vi sluppit en himla massa problem ...
    Klart jag inte vill böka med hans sovtider, han får sova hur mkt han vill, men våra nätter är horribla just nu, därav min frågan...
  • lövet2
    nymamma12 skrev 2013-02-01 12:43:06 följande:
    Klart jag inte vill böka med hans sovtider, han får sova hur mkt han vill, men våra nätter är horribla just nu, därav min frågan...
    Nja, jag skulle väl säga att han verkar sova rätt bra nätter för åldern, men det verkar bökigt att ha honom i en annan säng. Skulle du inte få mer sömn om han sov bredvid dig, så du slapp kliva upp?
Svar på tråden När ska sista vilan vara för 5 månaders?