• Uniqie

Vi som lider av att må illa!

Vi är många som lider av illamående -  i mindre eller högre utsträckning. Ett problem som är tufft såväl psykiskt som fysiskt. 

Ibland när jag mår illa kan jag tycka att det är skönt att prata med någon eller läsa något från en person som upplevt samma  sak. Tänkte starta denna tråd så vi som lider av illamåenden kan stötta varandra!!

Vad illamåendet beror på spelar ingen roll: graviditet, sjukdom, magproblem, stress, psykisk ohälsa - you name it! Att må illa är ingen fröjd vilket som! Kräks

*Hur hanterar du ditt  illamående?
    *Har du några strategier för att tänka positivt? Fungerar detta för att lindra illamåendet?

Ställ gärna frågor till varandra  i tråden ni också så det blir lite diskussion. Cool

• Svar på tråden Vi som lider av att må illa!
  • mjäk

Åh. Hej! jag går ständigt runt och mår illa. Det har blivit en ond spiral. När jag vid de få tillfällen jag inte mår illa så oroar jag mig för varför -> illamåendet kommer tillbaka.

Jag har inte lärt mig att hantera det, även fast jag har levt med det i fem år. Jag kan inte heller tänka bort det. Det enda som fungerar är att dricka alkohol, av någon konstig anledning.

• greeneyes

Jag är en sån person som ofta mår illa (vid mensvärk, migrän, baksmälla, PMS osv). Jag har märkt att Åksjuketabletter hjälper (förutom vid graviditet, då funkar inget).
    Så min läkare skriver ut Postafen på recept, då kostar en 100-pack runt 80 kr.

Hoppas att tipset hjälper någon!

• Uniqie
    mjäk skrev 2013-02-05 16:21:59 följande:
    Åh. Hej! jag går ständigt runt och mår illa. Det har blivit en ond spiral. När jag vid de få tillfällen jag inte mår illa så oroar jag mig för varför -> illamåendet kommer tillbaka.

Jag har inte lärt mig att hantera det, även fast jag har levt med det i fem år. Jag kan inte heller tänka bort det. Det enda som fungerar är att dricka alkohol, av någon konstig anledning.
    Ja det är extremt lätt att det blir en ond cirkel av det hela. Har du genomgått ngn utredning kring varför du mår illa? Är det något fysiskt i grunden eller annan orsak? 

Att alkoholen hjälper kanske har att göra med att den hjälper dig att stressa ner och att du "glömmer bort" att oroa dig för stunden? Dock är det ju ingen vidare medicin så jag hoppas att du kan hitta andra mycket bättre lösningar för att slippa må illa eller åtminstone kunna uthärda det. 

• Uniqie
    greeneyes skrev 2013-02-05 16:51:32 följande:
    Jag är en sån person som ofta mår illa (vid mensvärk, migrän, baksmälla, PMS osv). Jag har märkt att Åksjuketabletter hjälper (förutom vid graviditet, då funkar inget).
    Så min läkare skriver ut Postafen på recept, då kostar en 100-pack runt 80 kr.

Hoppas att tipset hjälper någon!
    Exakt samma här. Förutom att jag har en magsjukdom som gör att jag har massa problem med illamående så har jag också så lätt för att må illa av andra saker, mensvärk, oro,stress, värk osv. Tack för tipset, jag ska prova Postafen..En fråga, har sett att vissa skriver att de gör en slö, är det ngt du upplevt som ett stort problem när du ätit det?
  • Söker

Jag är också en person som ofta mår illa. Har blivit lite bättre med åren då jag lärt mig att utesluta saker som min mage inte klarar av. Men är fortfarande ett stort problem då jag tex inte kan åka bil ens i fem min utan att må illa. Jag har också märkt att alkohol är det bästa mot det lustigt nog. :/ Dock inte dan efter om jag druckit för mkt. ;) Postafen funkar jättebra men jag blir slö. Det bästa tycker jag är att ta calma som är ett tuggummi mot åksjuka. Det funkar snabbt och det gör mig inte trött. Väldigt dyrt dock när man som jag tar det ofta. Är utomlands nu och då mår jag mkt bättre. Antar att jag stressar ner på semestern. Vad har ni gjort för tester hos läkaren för att kolla vad det kan bero på?

• greeneyes

Uinique: jag blir kanske lite segare av Postafen, men upplever det inte som störande. Enda gången är om jag tar den och sedan sover, då blir jag otroligt seg och det håller i sig.

• mrsplupp

jag har lidigt av magkatarr i över 10 år
    värst på vintrarna av någon underlig anledning, föutom smärtan i magen har jag illamående i vågor nästan varenda dag.
    hatar det.

jag bara lever med det, tar novalucol en till omparasol silicol eller om inget hjälper brukar jag tugga calma
    åksjuketugummi, det är jättebra. man blir inte trött av det.

• Uniqie
    Söker skrev 2013-02-06 06:21:32 följande:
    Jag är också en person som ofta mår illa. Har blivit lite bättre med åren då jag lärt mig att utesluta saker som min mage inte klarar av. Men är fortfarande ett stort problem då jag tex inte kan åka bil ens i fem min utan att må illa. Jag har också märkt att alkohol är det bästa mot det lustigt nog. :/ Dock inte dan efter om jag druckit för mkt. ;) Postafen funkar jättebra men jag blir slö. Det bästa tycker jag är att ta calma som är ett tuggummi mot åksjuka. Det funkar snabbt och det gör mig inte trött. Väldigt dyrt dock när man som jag tar det ofta. Är utomlands nu och då mår jag mkt bättre. Antar att jag stressar ner på semestern. Vad har ni gjort för tester hos läkaren för att kolla vad det kan bero på?
    Jag har genomgått alla möjliga tester: gastroskopi, ultraljud och en slags röntgenundersökning av magen som undersökte magsäckens tömningstid, det var den sista som ledde till att läkaren kunde ställa en diagnos. 

Skönt att du är utomlands *avis*. När jag var utomlands för X antal år sen efter en extremt dålig mag-period med massa illamående så var helt plötsligt alla problem som bortblåsta - tror värmen gör en hel del också - men nu kanske inte du är i ett varmt land? Det konstiga är att jag kan må jätteilla av värme egentligen, är ju också extremt skönt att andas iskall/frisk luft när man mår illa medan instängd/kvav/varm luft gör mig mer illamående. Aja utomlandsvärmen hjälpte iaf den gången och det var underbart:D
  • Uniqie
    mrsplupp skrev 2013-02-06 22:49:09 följande:
    jag har lidigt av magkatarr i över 10 år
    värst på vintrarna av någon underlig anledning, föutom smärtan i magen har jag illamående i vågor nästan varenda dag.
    hatar det.

jag bara lever med det, tar novalucol en till omparasol silicol eller om inget hjälper brukar jag tugga calma
    åksjuketugummi, det är jättebra. man blir inte trött av det.
    Åksjuketuggummi måste jag prova!! Låter jobbigt, och ja det är HEMSKT att må illa, skönt iaf att du hitta vissa lösningar för att lindra det.
    Hade du mkt problem med illamående under graviditeten?

Jag har inga barn men har redan fått för mig att  jag förmodligen kommer känna mig åksjuk hela graviditeten (om/när jag nu blir det) bara för jag har så lätt för att må illa annars. 
  • lövet2

Jag mådde illa dygnet runt i 3 år helt utan förklaring. Läkarna trodde antagligen det var något psykiskt, men de skrev ut medicin (Prepulsid tror jag den hette), eftersom jag gick ned alldeles för mycket i vikt. Utan medicinen klarade jag inte av att äta, men med medicinen kunde jag leva nästan som vanligt förutom att jag förstås var rätt olycklig.
    Undrens tid var i alla fall inte förbi! Efter 3 år kom några små njurstenar ut, och jag blev helt frisk inom loppet av ett dygn ...

• Uniqie
    lövet2 skrev 2013-02-06 23:30:32 följande:
    Jag mådde illa dygnet runt i 3 år helt utan förklaring. Läkarna trodde antagligen det var något psykiskt, men de skrev ut medicin (Prepulsid tror jag den hette), eftersom jag gick ned alldeles för mycket i vikt. Utan medicinen klarade jag inte av att äta, men med medicinen kunde jag leva nästan som vanligt förutom att jag förstås var rätt olycklig.
    Undrens tid var i alla fall inte förbi! Efter 3 år kom några små njurstenar ut, och jag blev helt frisk inom loppet av ett dygn ...
    Men oj vilken "historia". Även om den var tung fick den ett fantastiskt sluT! Grattis om man kan säga så!? :)
  • undine

Jag mår illa i stort sett regelbundet. Dels är jag känslig i min balans, så när jag åker buss, bil och tåg vilket jag gör minst två ggr om dagen, mår jag illa och detta sitter i flera timmar efteråt.

Jag kan också må illa om jag är hungrig, vilket gör det svårt att äta.
    Eller så känner jag allmän oro och mår då illa. Har jag ångest mår jag alltid jätteilla och kan inte äta. Har jag haft ångest men ångesten släppt kan jag må lite småilla ett par dagar, vilket gör det svårt för mig att äta. Äter jag t.ex. hamburgare kan jag bli så illamående att jag behöver kräkas.

Jag kan också bli illamående av miss mat, i synnerhet fet mat. När jag gick på LCHF var jag konstant illamående pga. allt fett.

Jag har tyvärr ingen lösning mer än att försöka stå ut och ta det lugnt: inte stressa och må dåligt över illamåendet, utan bara tänka "såhär är det, då får det vara så". Det jobbigaste är att folk inte förstår. Men jag försöker ignorera det och tänka på mig själv.  

It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • mjäk
    Uniqie skrev 2013-02-06 00:27:25 följande:
    Exakt samma här. Förutom att jag har en magsjukdom som gör att jag har massa problem med illamående så har jag också så lätt för att må illa av andra saker, mensvärk, oro,stress, värk osv. Tack för tipset, jag ska prova Postafen..En fråga, har sett att vissa skriver att de gör en slö, är det ngt du upplevt som ett stort problem när du ätit det?
    Uniqie skrev 2013-02-06 00:20:44 följande:
    Ja det är extremt lätt att det blir en ond cirkel av det hela. Har du genomgått ngn utredning kring varför du mår illa? Är det något fysiskt i grunden eller annan orsak? 

Att alkoholen hjälper kanske har att göra med att den hjälper dig att stressa ner och att du "glömmer bort" att oroa dig för stunden? Dock är det ju ingen vidare medicin så jag hoppas att du kan hitta andra mycket bättre lösningar för att slippa må illa eller åtminstone kunna uthärda det. 

När jag var yngre var jag hos läkaren för det, men de avfärdade det med att det var pga min ångest.
    Sen har jag inte gått dig, det känns lite.. Olustigt. Jag har GAD och ångest i alla dess former, så det kan säkert stämma.

Ja, alkohol på ett sätt är bra.. Men det är ingen bra medicin. Funderar på att börja med Mindfulness, kanske hjälper!

• mrsplupp
    Uniqie skrev 2013-02-06 23:28:21 följande:
    Åksjuketuggummi måste jag prova!! Låter jobbigt, och ja det är HEMSKT att må illa, skönt iaf att du hitta vissa lösningar för att lindra det.
    Hade du mkt problem med illamående under graviditeten?

Jag har inga barn men har redan fått för mig att  jag förmodligen kommer känna mig åksjuk hela graviditeten (om/när jag nu blir det) bara för jag har så lätt för att må illa annars. 
    jag mådde illa de första 3 månaderna, men det var ett helt annat sorst illamående ung som bakfylla, jag åt lergigan då och hade såna seabands det hjälpte.
    men sedan de resterande månaderna hade jag kraftig magkatarr varje dag, tills han ko ut då var det bättre ett par månader tlls nov nu då började det om igen =/
Svar på tråden Vi som lider av att må illa!