• Afrodita1979

Recept på en enkel och god pannacotta

Ska bjuda på middag imorgon och tänkte mig på att göra pannacotta till dessert.
    Har aldrig gjort det så behöver ett enkelt recept... och förklara ingående hur man gör.
    Ja jag vet att jag kan googla men jag vill inte, utan vill ha just era recept.

Som sagt, en enkel variant... vanlig vaniljpannacotta kanske? Ska man ha någon bärsås till? Och hur gör man det isåfall?

• Svar på tråden Recept på en enkel och god pannacotta
  • Emmut

Googla: "hallonpannacotta under skogsbärskaramell" så får du fram receptet jag använder :) blir alltid lyckat! Jag brukar smaksätta min pannacotta med en vaniljstång istället för hallon.

• Annelie 76

0,75-1dl grädde per person
    0,5 gleatinblad per dl grädde
    Vaniljsocker (riktigt vaniljsocker) till god smak (häll i en tesked, smaka av, tillsätt mer om det behövs)  

Lägg gelatinbladen i blöt, värm grädden och smaksätt. Smält ner de urkramade gelatinbladen och häll upp i portionsskålar. Ställ kallt att stelna i 3 timmar.

Bärsås: Tina bär (tex hallon och blåbär). Mosa, ev sila bort kärnor. Söta med socker tills det smakar bra (har sockret svårt att smälta så värm på spisen till sockret smälter och kyl sen). Häll på den stelnade pannacottan eller servera bredvid.    

• Afrodita1979
    Annelie 76 skrev 2013-02-01 14:44:44 följande:

0,75-1dl grädde per person
    0,5 gleatinblad per dl grädde
    Vaniljsocker (riktigt vaniljsocker) till god smak (häll i en tesked, smaka av, tillsätt mer om det behövs)  

Lägg gelatinbladen i blöt, värm grädden och smaksätt. Smält ner de urkramade gelatinbladen och häll upp i portionsskålar. Ställ kallt att stelna i 3 timmar.

Bärsås: Tina bär (tex hallon och blåbär). Mosa, ev sila bort kärnor. Söta med socker tills det smakar bra (har sockret svårt att smälta så värm på spisen till sockret smälter och kyl sen). Häll på den stelnade pannacottan eller servera bredvid.    

Åå tack, perfekt recept.

Finns det inte färdig bärsås att köpa? Verkar svårt att göra det själv...? Obestämd
  • Bong

Köp ett paket gelésocker och följ anvisningarna på förpackningen.
    Enklare än så kan det knappast bli!

• Excentriskan

5 dl grädde
    3/4 dl socker
    2 gelatinblad
    1/2 vaniljstång

Skär av vaniljstången på hälften, snitta och skrapa ur frön. Sätt i liten panna tillsammans med socker och grädde. Koka upp och tillsätt gelatinbladen (som fått ligga och mjukna i en skål med kallt vatten) Krama ur dem lite innan du lägger ned dem i pannan. Rör om tills de lösts upp. Häll sedan upp i cupglas (räcker till ca 5 portioner). Låt stå i kylskåp i ca 5 timmar.

Servera med tinade hallon som man blandat i lite socker med.

Låt även vaniljstången du skrapat ur få koka upp med grädd/sockerblandningen. Ta sen bara upp den innan du häller upp i cupglasen.         

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Afrodita1979
    Miss Behave skrev 2013-02-01 14:55:17 följande:
    5 dl grädde
    3/4 dl socker
    2 gelatinblad
    1/2 vaniljstång

Skär av vaniljstången på hälften, snitta och skrapa ur frön. Sätt i liten panna tillsammans med socker och grädde. Koka upp och tillsätt gelatinbladen (som fått ligga och mjukna i en skål med kallt vatten) Krama ur dem lite innan du lägger ned dem i pannan. Rör om tills de lösts upp. Häll sedan upp i cupglas (räcker till ca 5 portioner). Låt stå i kylskåp i ca 5 timmar.

Servera med tinade hallon som man blandat i lite socker med.

Låt även vaniljstången du skrapat ur få koka upp med grädd/sockerblandningen. Ta sen bara upp den innan du häller upp i cupglasen.         
    Tänkte köra med vanlijsocker istället.. det borde funka va?

Sen, är det ok att förbereda dagen innan? Att göra det ikväll och servera imon? Eller ska det helst göras samma dag?
  • Bong

Det går jättebra att göra ikväll men vänta med garneringen till imorrn!

• Bong

Kör du på gelésocker behöver du bara koka upp grädde, tillsätta sockret + ev, önskad smak.
    Häll upp i glas, låt stelna, klart!

• Afrodita1979
    Bong skrev 2013-02-01 15:06:37 följande:
    Det går jättebra att göra ikväll men vänta med garneringen till imorrn!
    Du menar själva hallonsåsen?

Tänkte ställa dom i ett glas såhär.. så då gör jag allt utan själva såsen som görs imon??

allasmaker.blogspot.se/2012/03/vaniljpannacotta-med-hallonsas.html

Men jag fattar inte, hur "passerar man hallonen" så det inte finns några kärnor kvar?? *förvirrad'
Svar på tråden Recept på en enkel och god pannacotta