Står med överblivna äggulor, Tips tack :)
Har maräng på äggvitor i ugnen så nu har jag fyra äggulor jag inte vet vad jag ska göra med, nån som har nått bra tips?.
Går de att göra maräng på dom oxå? med kanske kakao?
Har maräng på äggvitor i ugnen så nu har jag fyra äggulor jag inte vet vad jag ska göra med, nån som har nått bra tips?.
Går de att göra maräng på dom oxå? med kanske kakao?
Maräng gör på äggvita. Äggulan är mjuk (innehåller fett) så det håller inte ihop.
Hm, ovanligt problem för mig. Jag har massvis med äggvitor i frysen för dem använder jag aldrig men nänns inte slänga (för tänk om jag blir sugen på maränger).
Ska kolla lite recept, återkommer!
majonnäs? glass? bearnaisesås? :)
Här finns lite fler tips:
www.familjeliv.se/Forum-22-72/m30381142.html
Lemon Curd!
MÅSTE du göra något med dem?
Herregud vad handlar det om 5kr, MAX?
Chokladmousse såklart behövs bara äggulor, vispgrädde och mörk choklad/blockchoklad!
4 äggulor
4 msk kakao
4 msk florsocker
4 dl vispgrädde
Rör i hop äggulorna. Sikta ner kakao och florsocker och rör i hop det med äggulorna, så det blir en lite seg rinnande smet. Vänd i den vispade grädden. Servera till vanilj- eller chokladglass.
Ett tips är att du tar lite mindre av kakaon och florsockret, så smeten inte blir för tjock. Äggulorna kan ju vara lite olika i storlek.
Aioli, just det! Det är ju det vi brukar göra.
Eller majonnäs.
Tänk på att för både aioli och majonnäs ska oljan och äggulorna ha samma temperatur annars skär det sig lätt.
Hemgjord glass är också gott. Det brukar man ha äggulor i.
Jag hade slängt de.
Men här har du lite tips:
www.recepten.se/info/aeggulor.html
www.alltommat.se/ingredienser/aggulor
www.svd.se/mat-och-vin/matexperten/hur-tar-man-hand-om-overblivna-gulor-och-vitor_5854911.svd
www.kokaihop.se/recept-sok/%C3%A4ggulor
www.hittarecept.se/s/%C3%A4ggulor.html
www.svenskaagg.se/
lmgtfy.com/%C3%B6verblivna+%C3%A4ggulor