• Anonym ("bonusmamma")

Samarbetssamal?

Har ett flertal gånger gett rådet för min sambo och hans ex som han har tre barn med att gå på ett samarbetssamtal och nu äntligen är det pågång. Samtidigt har jag legat flera nätter och grubblat, eftersom jag läser på ett flertal sidor att det är till mammans fördel och att pappan oftast körs över.

Nu är det så att det är oftast JAG som är problemet enligt henne. Allt han säger kommer i grund och botten från mig tydligen. Både hon och jag har spytt galla över varandra men jag har bett om ursäkt varje gång. Utan respons men för barnens skull så vill jag inte ha något otalt.

Varje gång bytet sker är det något nytt. Oftast handlar det om mig.. Dom gånger jag inte kunnat följa med och byta. Hon har från dag ett velat ha barnen mer än varannan vecka men det funkar så bra med byten för dom och för oss, så det har aldrig kommit på fråga ens.

Hur resonerar dom på ett samarbetsssamtal, kan hon ljuga ihop historier om mig så dom tror att barnen far illa pga våra konflikter? jag kan ju inte försvara något jag sagt eftersom jag inte får medverka. Hennes personliga aggressioner mot mig går ut över barnen. Allt vi vill är att det ska gå så smidigt som möjligt, bara höras av ang barnen och viktiga saker, inte vad dom har för kläder vilken dag, som hon nu kan ringa och undra..

Undrar också om pappan inte får fara iväg och jaga tillexempel utan att meddela henne när det är hans veckor? Hon hotar med att inte lämna barnen om han inte kan säga om han ska jaga eller göra annat.

(handlar om rätt små barn och jag och min sambo har barn ilag också) 

Nu gjorde jag en väldans lång historia kort !   

Tacksam för svar!              

• Svar på tråden Samarbetssamal?
  • Anonym

Om jag förstått det korrekt tar de inte någons parti på samarbetssamtalen utan fungerar mer som en medlande neutral tredjepart. Om mamman är genuint orolig för sina barn får hon antingen göra en orosanmälan eller stämma pappan misstänker jag.

• Anonym ("bonusmamma")
    Anonym skrev 2013-02-01 16:09:23 följande:
    Om jag förstått det korrekt tar de inte någons parti på samarbetssamtalen utan fungerar mer som en medlande neutral tredjepart. Om mamman är genuint orolig för sina barn får hon antingen göra en orosanmälan eller stämma pappan misstänker jag.

jaha, fast då är det väl mig hon får anmäla.. fast det tror jag aldrig hon gör eftersom mina sms är betydligt mer mild än hennes. hur fungerar en orosanmälan? vet ju att barnen har det bra, vi har fint städat och stort, goda inkomster och sköter om barnen och dagispersonalen skryter alltid på oss och barnen. Känns som om det är en fördel som tur är.. men hon är en person som lyckas vrida och vända på allt! någon gång skrev hon att vi varken tvättade kläder eller badade barnen. vad det nu kom ifrån, tog inte åt oss för det vet vi att vi gör men nåt sånt tar hon väl säkerligen upp. Suck!
  • fläta

Sitter du och biomamman och utväxlar sms med svavelosande innehåll? Och sedan ber du om ursäkt medan hon inte gör det? 

• Anonym ("bonusmamma")
    fläta skrev 2013-02-01 16:33:14 följande:
    Sitter du och biomamman och utväxlar sms med svavelosande innehåll? Och sedan ber du om ursäkt medan hon inte gör det? 

Nja det har mest varit att hon skrivit nåt om att jag stöter bort hennes barn och bara bryr mig om mina egna, eller att hon vill ha grejer ur huset hon bott i.. som vi bor i.. separationen ägde rum för flera år sedan. Ber mig åka till deras hemkommun 17 mil bort för att alla ska följas när nåt av barnen ska till tandläkaren. skriver jag sen att "fråga x (min sambo) för jag kan inte." så får jag till svar "nej för du bryr dig inte utan du springer runt och är otrogen och nån annan är pappan till era barn" bla bla. Hon säger samma till min sambo.

Då ibland gör jag misstaget att försvara mig och har sagt flertal gånger att hon straffar barnen genom att inte hålla sams med oss. Men "blanda inte in barnen" säger hon och så är det igång. Sms är totalt onödigt och fick jag välja så vill inte jag alls ha kontakt med henne. vi funkar bra som familj här och jag behandlar dessa barn som mina egna. men hennes kontrollbehov gör att jag orkar inte hålla igen alla gånger utan svarar på hennes sms. Har dock inte gjort det nu, inte det senaste halvåret. Men då skäller hon via min sambo istället. Över mig. Och hotar med att inte lämna barnen om inte jag gör si och så. men hämta och lämna hennes barn på dagis får jag absolut inte göra, det är föräldrarnas ansvar enligt henne. Ok sa jag, det spelar ingen roll för oss eftersom dom är på dagis när pappan är på jobbet och han kan hämta och lämna. Men eftersom jag inte sa emot är jag istället oengagerad. Ja det är helt snurrigt, jag vet.. Hon ser det säkert annorlunda men hur jag än försökt vara förstående, göra som hon säger, säga emot, ignorera så fungerar ingenting. Allt är bara dåligt och värdelöst här enligt henne.

Jag vet att barnen har det bra hos henne också, hon är en otroligt engagerad mor i sina barn och dom är supersnälla och duktiga. Men hennes kontrollerande över oss som familj har gått för långt, och därför har jag sagt att ett samarbetssamtal kan va bra! så får min sambo säga hur han känner också utan att hon skriker och gormar. Men nu är jag istället rädd att hon gör över honom och ljuger om mig eftersom hon gjort det förrut..       
  • Anonym ("bonusmamma")

*kör över honom skulle det stå!

• Anonym ("bonusmamma")

Ja och då slutar det alltid med att jag skriver "jag menar inget illa, snälla ordna ett samarbets-samtal möte! jag vet att du är en bra mamma och jag behandlar dina barn som om de vore mina egna. Det vet alla som är kring oss och tro mig i det. X är en underbar pappa och tar mycket ansvar och det funkar bra. De är glada och snälla. Se det istället för små problem!"

Ja, ungefär så ser mina "förlåt"sms ut. Då kan hon svara att "jag är väl inte långsur men jag vill att uppfostran ska ske lika och att ni är med på det som är viktigt. Du också".

ungefär så..     

• Anonym

Men lämna kommunikationen till föräldrarna och lägg av att tjafsa med exet. Radera och blockera hennes nummer om du inte kan låta bli. Lita på att din man klarar av att hantera exet och om du inte gör det är det bättre om du fokuserar din energi på att jobba på ditt och mannens förhållande istället. Angående orosanmälan, vem som helst kan göra en sådan till socialtjänsten om man misstänker att nåt barn far illa. Det är inte en anmälan mot dig utan en anmälan gällande barnens välfärd. Socialtjänsten utreder sedan fallet och förälderns/föräldrarnas förmåga att ta hand om barnen dom anmälan gäller. Om man sköter sina barn efter konstens alla regler så har man inget att oroa sig för.

• Anonym ("bonusmamma")
    Anonym skrev 2013-02-01 18:54:28 följande:
    Men lämna kommunikationen till föräldrarna och lägg av att tjafsa med exet. Radera och blockera hennes nummer om du inte kan låta bli. Lita på att din man klarar av att hantera exet och om du inte gör det är det bättre om du fokuserar din energi på att jobba på ditt och mannens förhållande istället. Angående orosanmälan, vem som helst kan göra en sådan till socialtjänsten om man misstänker att nåt barn far illa. Det är inte en anmälan mot dig utan en anmälan gällande barnens välfärd. Socialtjänsten utreder sedan fallet och förälderns/föräldrarnas förmåga att ta hand om barnen dom anmälan gäller. Om man sköter sina barn efter konstens alla regler så har man inget att oroa sig för.

Ja om du läser ordentligt så kan du se att jag inte svarat på något hon skrivit det senaste halvåret, och det är en hel del. Men jag var tvungen att säga ifrån ett par gånger och de gångerna blev det oftast mycket bättre en period för att sedan bli kaos igen. Jag och min sambo har ett fint förhållande och det är nog vad som stör henne mest. Hon hade nog planer på att han skulle vara ensam länge och att hon skulle kunna styra med hela handen en lång tid framöver. Jag vet inte ens om det handlar om barnens välfärd utan att "om inte du gör slut med henne så kommer jag kräva egen vårdnad och gå hur långt som helst för det"

nåt liknande förmodligen.     
  • Anonym

Alltså, egentligen kan du skita i helt fullständigt vad hon tycker och tänker. För dig spelar det ingen roll om hon är svartsjuk eller kontrollgalen. Slopa all kontakt med henne och lev ditt liv tillsammans med din man som ni behagar. Hon kommer aldrig att vinna boendet i en tvist utan bevis på att barnen far illa så allt hon kommer med är tomma hot. Din man (och du i nödfall) kan låtsas lyssna på henne och låta det som kommer in genom ena örat gå ut genom andra. Ni kan nicka ibland för att ge intrycket att ni lyssnar. Sluta lägg din energi på henne. Hon förtjänar inte det och du blir bara dränerad och förbannad i onödan.

• Anonym ("bonusmamma")
    Anonym skrev 2013-02-01 20:27:16 följande:
    Alltså, egentligen kan du skita i helt fullständigt vad hon tycker och tänker. För dig spelar det ingen roll om hon är svartsjuk eller kontrollgalen. Slopa all kontakt med henne och lev ditt liv tillsammans med din man som ni behagar. Hon kommer aldrig att vinna boendet i en tvist utan bevis på att barnen far illa så allt hon kommer med är tomma hot. Din man (och du i nödfall) kan låtsas lyssna på henne och låta det som kommer in genom ena örat gå ut genom andra. Ni kan nicka ibland för att ge intrycket att ni lyssnar. Sluta lägg din energi på henne. Hon förtjänar inte det och du blir bara dränerad och förbannad i onödan.

Suck, innerst inne vet jag att du har rätt. I mitt nästa liv kommer jag inte bilda familj med någon som redan har barn... Det spelar ingen roll hur mycket man älskar när man ändå får ta så mycket skit från någon annan hela tiden. Haft många sömnlösa nätter pga denna människa. Om hur man ska kunna göra allt så bra som möjligt, och svaret blir alltid att det aldrig kommer bli bra så länge hon finns med i bilden.

Tack för era svar.  
  • Anonym

Det är helt upp till den som håller i samtalen.
    I mitt fall satt exet och skrek, svor och hotade på samtalen och samtalsledaren såg bara rädd ut och lät honom härja fritt. Hon kom så småningom att försöka få mig att gå med på allt med motiveringen "så han håller sig lugn med barnen".

Svar på tråden Samarbetssamal?