• Nolan

Fiskgratäng - receptförslag sökes!

Hej,

alla vet ju att man bör försöka äta fisk minst en gång i veckan. Men jag gillar inte direkt fisk och tycker alltid det är lika svårt att komma på något att laga. Så jag skulle gärna vilja få lite tips på fiskgratänger eller andra bra recept på fisk.

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Fiskgratäng - receptförslag sökes!
  • annca

Gör väldigt ofta fiskgratäng, och kan inte säga att jag följer något speceillt recept, men man kan göra det enketl för sig genom att använda färdiga såser (och då menar jag inte torra påssåser, utan såser  som ÄR färdiga, tex Abbas, Keldas etc.) eller färdiga pastasåser coh kryddade krossade tomater

Alla sorters fisk funkar, utom kanske sill och strömming då...

Blanda med nåt du tycker är gott; svamp, sparris, skaldjur, kokt blomkål etc.

Vartanter:
    * lax, krossade tomater med basikika, lite extra oregano. parmesanost och mozarella.
    * spätta, räkor, sparris, ostsås
    * sej, skivade champinjoner, färska tomater, citronsås. riven ost
    * torsk, örtkryddor, musslor, hollandaissås, gratängost

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • juliaannaeva

Jag brukar göra detta som går hem!
    1 paket torsk
    1 paket Philadelphia ost (200g)
    1 dl riven ost
    Citronsaft efter smak
    Lägg allt i en form salta lite på fisken in i ugnen 15 min i 225 grader ! Serverar med ris o en god sallad :)

• La Lola
    Tonårsmamman1 skrev 2013-02-03 16:36:49 följande:
    Menar du receptet med räkost i? Jag har testat ett likande recept och det var gott. Enkelt att göra.
    Ja precis det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Scaniamamma

Detta recept brukar jag använda  

torsk i ugn
    1block fisk
    1-2 tomater
    1 purjolök
    1 paprika
    2,5dl milda mat extra
    2dl creme fraiche
    franska örter
    örtsalt
    citronpeppar

tina fisken och lägg den i en ugnsfastform.
    salta lite.
    hacka grönsakerna i tärningar och strö dom ovanpå.
    blanda grädde och creme fraiche och ha i kryddor. man kan ha i ganska mycket utan att det gör något.
    häll detta över fisken.
    ställ i ugnen och tillaga 35-50 min tills fisken känns klar under såsen.
    servera med ris.
    vill man inte ha så mycket sås så kan man minska ner mängden vätska.

• Nolan

Tack så mycket! :) Blir att testa receptet med räkost från La Lola först och sen blir det säkert fler av era förslag. Har ni även andra goda fiskrätter i gömmorna får ni gärna skriva med dem med. Favorit är ju stekt spätta med remoulad, men det kan man ju inte äta varje gång. :)

• Libbe7

Det absolut enklaste är en sats pulvermos. Lägg ett paket torsk i mitten av en form. Vispa i 2 äggulor i mosen och spritsa runt fisken. Köp en påse färdig sås. Citron/dill hade vi sist o häll över fisken. Man kan om man vill lägga räkor eller kräftstjärtar över fisken. Sen in i ugnen i 200 grader ca 30 min

• Trischa

Lite festligare recept på fiskgratäng som jag brukar göra på helgen ibland med ett glas vitt till.
    Koka potatis. Tina torskfile 2 paket, skär det i mindre bitar, lägg i en smord ugnsform. Salta och peppra lite. Gör en dillsås, smält smör i kastrull vispa i lite mjöl och ha i grädde, fiskfond, peppar, citron och massor av dill, (jag brukar använda fryst) låt den småputtra ett tag och häll sedan över fisken och in i ugnen på 225 grader i ca 15 min. Gör under tiden potatismos, pressa potatisen och blanda med varm mjölk, smör och 2 äggulor. Spritsa eller klicka det runt fisken och in i ugnen ca 10 min till. Servera gärna med räkor och citronklyftor som du dekorerar gratängen med. Naturligtvis också en sallad till.

• mammatillnils

Jag brukar köpa fryst vit fisk, typ sej, lägga i en form, hacka över tomater, sen klicka på creme fraiche med smak av tomat och basilika, så gott med potatismos till!

• isbad

Något som alltid funkar är följande: Smörj en ugnsform och lägg i valfri vit fisk, Krydda med salt och peppar. Blanda matlagnings-eller vispgrädde med hackad dill, Heinz chilisås och riven ost. Tillaga i ugnen tills fisken är klar och gratängen fått färg. Superenkelt recept som går snabbt att göra :)

• tro  hopp  kärlek

Fisken i formen (fryst går bra)
    smör klickar över
    salt och peppar(mix) runt om 
    Rikligt med dill, purjolök, paprika
    Häll på grädde/cremefraiche

(om du vill kan du vispa i räk/kräftost i grädden)

In i ugnen ca 20-30 min  känn på fisken 

Alt
    fisk i form salt och peppar runt om.
    Vispa ihop
    ostcreme, grädde,(Hälften av varje) lite kalles kaviar, gräslök.
    Häll på fisken och in i ugn 

* ostcreme går att byta ut mot en ostsås alt ngt annat ostigt 

• weasley

Det här är i alla fall min favorit, har inga exakta mängder tyvärr då vi sällan går efter recept utan mest improviserar..

Valfri vit fisk, typ torsk, sej, hooki etc. Lägg i en form, salta och peppra.

Blanda creme fraiche (en liten burk för ett block fisk, en stor burk för två ungefär), basilika, senap och pressad citron (här går man efter smak, går alltid att ha på mer senap och citron när det är färdigt om det blev för lite). Häll röran över fisken.

Riv ost och bröd (typ franska eller limpa), ungefär lika mycket av varje, och smula överst. In i ugnen, typ 200 grader tills fisken är klar.

• weasley

Inte basilika, nu sa jag fel. Oregano ska det vara! Dock blir det säkert gott med basilika också.

• tilj75

Jag blandade creme fraiche, grädde och röd pesto och hade som sås i gratängen, blev jättegott

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Laine

Jag brukar bland annat göra denna som jag tycker är god:

Krydda torsken med citronpeppar och lägg i ugnsform och in i ugnen 200grader.
    Under tiden fisken blir klar, blanda ihop:
    creme fraisch
    chilisås
    oregano
    salt
    peppar
    fiskfond
    (provsmaka och tillsätt eventuellt mer chilisås/fiskfond om det behövs.)

Ta ut fisken då den är klar och ta bort vätskan som är i formen och blanda ner lite av den i såsblandningen.
    Häll över såsblandningen och eventuellt lite riven ost.
    in i ugnen tills allt blir varmt och osten smält,  

Svar på tråden Fiskgratäng - receptförslag sökes!