Öpnna sparkonto till barnen?
Har bestämt mig för att öppna sparkonto till mina barn. Har Swedbank och vill lätt kunna sätta över pengar direkt från internetbanken.
Men hur öppnar man sånt? Är det något jag kan göra direkt över internetbanken?
Har bestämt mig för att öppna sparkonto till mina barn. Har Swedbank och vill lätt kunna sätta över pengar direkt från internetbanken.
Men hur öppnar man sånt? Är det något jag kan göra direkt över internetbanken?
Du kan ju öppna ett extra sparkonto på din sida, men de pengarna går det att röra. Om du vill ha ett sparkonto som dina barn ska få tillgång till när de blir äldre så tror jag du behöver kontakta banken.
Det du skulle kunna göra annars är att öppna hos ex ikanobanken så sätter du över pengarna till detta konto varje månad (går att sätta upp automatiska överföringar).
Fördelen är att du kommer få en högra ränta samt att du inte "råkar" nalla om det blir en tufft.
Du kan öppna i barnens namn antingen via kontor eller telefonbanken och om kontot disponeras av båda föräldrarna tillsammans kan du se kontot men aldrig ta ut via internetbanken utan ni måste godkänna uttaget båda två på kontoret. Går att lägga upp det så att båda disponerar var för sig och då kan man både se och ta ut via internetbanken.