• malzac

Hur funkar det i Sverige?

Hej!

Helt färsk familjelivsmedlem här, fast jag har smygläst forumen ett tag. Jag har bott utomlands i drygt tio år nu, och jag har även fått en liten dotter utomlands. Men eftersom jag flyttade från landet som tonåring så har jag inte minsta koll på vedertagen kunskap i Sverige, och nu är jag nyfiken.

Så, jag undrar helt enkelt vilka sätt att föda och uppfostra en bebis är mest standard eller rekommenderat av samhället eller så (att individer sedan gör olika val är en annan sak). Jag är bara nyfiken på hur pass det skiljer sig från här där jag bor, och skulle uppskatta relativt objektiva svar, även om egna upplevelser också är intressanta.

Så, lite ledfrågor.

Angående förlossning:
    1) Hemma, sjukhus med doktorer eller sjukhus med (nästan) bara barnmorskor?
    2) Epidural eller lustgas eller inget eller annan typ av smärtstillande?
    3) Lysrör eller "mood lighting"?
    4) Aktiv eller sängliggande eller rentav vattenförlossning?
    5) Hur länge stannar man på BB?
    6) Har man alltid bebisen hos sig?

Angående bebisar:
    1) Samsovning eller egen säng i samma rum eller eget rum?
    2) Bröstmjölksersättning eller amning?
    3) Napp eller fingrar eller ingetdera?
    4) Tygblöjor eller engångs?
    5) Låta bebisen gråta ett tag eller svara vid minsta pip?
    6) Mata enligt schema eller närhelst bebisen vill det?
    7) När börjar man med fast föda? Och hur (mos och puréer eller typ morotsbitar)?

Som sagt, jag är inte ute efter att starta någon diskussion angående vad som är "rätt", utan vill bara få lite koll på den allmänna uppfattningen i Sverige. Förlåt för en konstig fråga.

• Svar på tråden Hur funkar det i Sverige?
  • malzac

Heh, förlåt för att jag återupplivar en död tråd, men jag insåg inte förrän nu (!) att jag hade fått svar och jag ville tacka för dem. Det var precis vad jag var ute efter, så tack tack!

Jag bor i Storbritannien och här är det nog liknande. Dock blev jag förvånad över vissa saker ni nämnde, som samsovningen (här är det lite "farligt" fast jag vet inte om jag håller med) och vanligheten med napp. Här rekommenderar de också helamning till 6 månaders ålder och därefter är det vanligt med purée fast BLW blir allt vanligare. De sa också att jag skulle väcka min dotter om hon inte ätit efter 3-4 timmar när hon var nyfödd. Och välling? Förlåt för dum fråga, men vilken funktion har vällingen? Är det kvällsflaska eller?

Mina val med första var såhär.

Förlossning:
    1) Jag ville ha enbart barnmorskor (midwife-led unit), men pga komplikationer flyttades jag till vanliga förlossningsavdelningen. Där hade jag ändå bara barnmorskor tills jag hade krystat i en timme; då kom doktorerna in...
    2) Lustgas bara. Jag ville köra varmt bad, men som sagt, komplikationer.
    3) Mood lighting all the way (de är de bra med på det här sjukhuset i alla fall)
    4) Jag ville ha vattenförlossning eller i alla fall aktiv, men det slutade med att jag var så utmattad att jag förblev sängliggande. Så kan det gå.
    5) Jag stannade i drygt tolv timmar efter förlossningen. Egentligen ville jag hem tidigare men pga komplikationerna så...
    6) Dottern sov i en plastlåda intill min säng och den enda gången hon försvann ur sikte var när de tog ett blodprov och då följde min man med henne.

Bebisar:
    1)  Korg i vårt rum tills 3 månader, sedan eget rum.
    2)  Helamning till 6 månader, delamning fortfarande (hon är nu 10 månader). Eller ja, under dagen så pumpar jag eftersom min dotter går på förskola (eller är det ett daghem? Men det är en helt annan historia).
    3) Egentligen ville jag inte köra napp, men det blev så ändå på något vänster efter att hon var 8 veckor.
    4) Tygblöjor till att börja med, men gav upp när hon skulle lära sig sitta och det var för tjockt under rumpan, och sedan läckte de för mycket av någon anledning (kanske hade vi inte tvättat dem på rätt sätt).
    5) Jag svarar inte alltid direkt om jag bedömer att det inte låter ledset på allvar (om det är mitt i natten vill jag att hon ska få självförtroende att hon kan somna om själv), men om hon börjar gråta "på riktigt" så är jag där som ett skott.
    6) Mata "on demand". Fast som sagt så innebar det till en början att väcka henne ibland i början.
    7) Vi körde BLW från 6 månaders ålder och det funkade fantastiskt bra för oss. Stökigt och kladdigt, men nu är hon typ kändis på förskolan för att hon äter allt som de äldre barnen äter istället för bebismaten.

Emmiss, hur har det gått för dig i Dubai? 

Svar på tråden Hur funkar det i Sverige?