Hur funkar det i Sverige?
1) Hemma, sjukhus med doktorer eller sjukhus med (nästan) bara barnmorskor?Sjukhus, med BM, känns som om läkare bara inkallas vid komplikationer!
Vet att några bm i sverige jobbar för hemfödslar men verkar inte har någon direkt slagkraft?
Jag: Sjukhus med BM och Undersköterska...
2) Epidural eller lustgas eller inget eller annan typ av smärtstilland
Lustgas, EDA, Varmt bad/dusch, andning, kvaddlar, akupunktur...brukar erbjudas!
Jag: Med Lustgas och bad!
3) Lysrör eller "mood lighting"?
Lysrör...beror på önskemål kanske?
Jag: Mood lighing, födde på natten...
4) Aktiv eller sängliggande eller rentav vattenförlossning?
Aktiv tror jag är vanligt, många bm pratar om att dansa ner bebisen, pilatesboll, olika ställningar i sängen i krystfasen mm Plus att dom vill att man ska stanna hemma så länge som möjligt, regelbundna verkar med 3 minuters mellan rum, och som som omföderska "ska" man komma in med regelbundna med 5-6 minuter emellan...
Jag: liggandes, i vatten, för det funakde bra och gick så fort att jag inte han röra på mig...
5) Hur länge stannar man på bb?
Förstföderska: 2 dygn, eller efter läkaren har undersökt bebis och mamman mår bra, vet att det har vart lite snack om tidig hemgång dvs, 6 timmar efter förlossning men jag undrar hur ofta det sker? Och om det i sådanna fall enbart sker omföderskor...
Har man tur får man enkelrum, annars fr man ligga i flersal på bb, förstagångsföderskorna har förtur till enkelrummen och omföderskor får nästan alltid ligga i flersalar...
Jag: 2 dygn på bb, enkelrum men min man
6) Har man alltid bebisen hos sig?
Om inget händer med bebis...så lägs bebis upp på mammans mage, lite avtorkad, sen avnavling nu för tiden, pappan klipper, sen är man ensamna en stund, och sen kommer dom in och väger, mäter mm i rummet...
Jag: yes hade min dotter med mig hela tiden..
Angående bebisar:
1) Samsovning eller egen säng i samma rum eller eget rum?
Känns vanligt med samsovning...men många ligger säkert i själsäng eller i alla fall i föräldrarnas rum första tiden av praktiska själ...
Jag: Samsoving
2) Bröstmjölksersättning eller amning?
Bm och sjukvården proppsar mycket för amning, och det är lite av en amningshysteri i sverige, många mammor känner sig attackerade om dom inte ammar sitt barn, har jag fått uppfattningen av, dock finns statistik över att amningen minskar i sverige, dels för att det hjälpen med amningen är svår att hitta, eller ja de kvinnor som vill amma men som har problem, vet inte vart dom ska vända sig riktigt har jag läst...?? Men som ovanstående säger så är det ett hett ämne i sverige!
Jag: Ammad fullt till 5-6 månader, först då kunde jag byta ut några mål mat, slutade nattamma vid 7 månader.
3) Napp eller fingrar eller ingetdera?
Napp är vanligt! Men BVC förespåkar att man ska börja med napp efter att amningen fungerar bra!
Jag: Min tjej vägrade napp och flaska...jag försökte dock!
4) Tygblöjor eller engångs?
Engångsblöjor, men som ovan sa så är det några som kör med tyg eller EC?
Jag: Engångsblöjor
5) Låta bebisen gråta ett tag eller svara vid minsta pip?
Skulle nog säga att man är för närhet och svara vid gråt. I sverige finns även rekomenationer att barnet ska ha kudde och sova på rygg för att förhindra platt huvud och plötslig spädbarnsdöd...
Jag: Svara vid pip...
6) Mata enligt schema eller närhelst bebisen vill det?
Som ovan, mata var fjärde timme hör till den gamla generationen, nu ammar man vid behov, och väcker inte bebisen för att äta, om bebisen inte behöver gå upp i vikt...fri amning som det kallas!
Jag: Fri amning, vilket var heeela tiden kändes det som!
När börjar man med fast föda?
4-6 månader, brukar bvc säga! Pureer, i form av potatis, palsternacka, morot är i regel det som rekomenderas först, eftersom barnet inte ska vänja sig vid fruktpureer och sedan inte vilja äta vanlig mat! Sen finns det en liten dold åsikt om man ska ge burkmat eller egenlagat mat! :)
Jag: 4 månader med potatis puré!
Nu bor jag i dubai och tycker det är soligt att jämföra, ska ha mitt andra barn om några dagar!
Här är det otroligt mycket mer tester och läkar ingreep, som tex igångsättningar, och KJ, ersättning och swaddleknyten till bebisar! :)
I vilket land bor du i?