• Pastell1983

Hur hade ni gjort? Pergotime+många ägg

Äter min andra pergo-omgång och ska på vul på tisdag. Förra gången hade jag 2 äggblåsor och fick köra på, men det fanns även endel mindre. Jag verkar rätt lättstimulerad med andra ord och är rädd att det ska vara 3 stycken nu på tisdag och få sexförbud. Samtidigt tänker jag, det tog ju sig inte med 2 ägg, då är väll inte chansen så stor att det blir 3 helt plötsligt? Hade ni kört på ändå och hoppats att en, eller två fäster?

Ni som varit i situationen, hur har ni gjort?  Nu vet jag ju inte alls hur det ligger till och förhoppningsvis slipper jag fundera över det här...men tänker ändå

• Svar på tråden Hur hade ni gjort? Pergotime+många ägg
  • Anonym
    Försöker skrev 2013-02-02 18:04:07 följande:
    Fast ev överstimulering sker väl under ÄL? Och är den så extrem som du beskriver så lär de ju tömma buken på vätska? Vår läkare framställde flerbörd som problemet och om man får vätska i buken så tömmer man ut det.

Pastell - Jo, just det, det gjorde du ju! Glad Vilken tablettdag är du på eller hade du ätit klart?
    Överstimulering tar ny fart om den som är överstimulerad blir gravid. Jag vet att man dränerar vätskan, men det är ingen lätt match vi snackar här. 

Men alla gör förstås enligt eget huvud. Vill man så är det ju bara att läsa sig till vilka riskerna är och vad det handlar om.

Ts: ja, det kan man bli.

"Den exakta orsaken till överstimulering är inte känd men tillståndet tycks bero på 

hormonstimuleringen som påverkar äggstockarna som i sin tur läcker vätska ut i magen." 

• Försöker
    Pastell1983 skrev 2013-02-02 18:07:42 följande:
    Försöker: Jag tar sista tabletten imorgon vilken dag är du på nu?
    Jag är på Bim -1 idag. Och tempen höjdes imorse (har ökad gradvis sen äl) så lär inte få mens imorgon iaf. Glad

Anonym - Ok. Men lite konstigt är det ju att inte fler läkare informerar om det. Det är första ggn jag hör det av dig. Dvs att överstimuleringen tar ny fart av en graviditet. Det låter ju inte bra. För då borde ju alla som gör IVF och stimuleras ännu hårdare verkligen vara i riskzonen? Men så kanske det är?
  • Pastell1983

Försöker: Just ja...spääännande! Håller mina tummar

• Försöker
    Pastell1983 skrev 2013-02-02 18:23:02 följande:
    Försöker: Just ja...spääännande! Håller mina tummar
    Gör du det... Flört Har inget större hopp faktiskt, litar inte på vad Pergon gör med min kropp. Är ogravid tills motsatsen är bevisad!
  • Anonym (överstimulerad)
    Försöker skrev 2013-02-02 18:21:04 följande:
    Jag är på Bim -1 idag. Och tempen höjdes imorse (har ökad gradvis sen äl) så lär inte få mens imorgon iaf. Glad

Anonym - Ok. Men lite konstigt är det ju att inte fler läkare informerar om det. Det är första ggn jag hör det av dig. Dvs att överstimuleringen tar ny fart av en graviditet. Det låter ju inte bra. För då borde ju alla som gör IVF och stimuleras ännu hårdare verkligen vara i riskzonen? Men så kanske det är?
    Det är exakt så det är!

Den farliga överstimuleringen kommer igång först när man har blivit gravid, det är därför man inte får sätta in befrukade ägg vid IVF om de misstänker att man har blivit överstimulerad. Ibland går inte överstimuleringen att upptäcka innan man sätter in ägget, och det är då det slutar på sjukhus. Man kan bli inlagd i flera månader, som gravid då.

Jag har inte heller hört om överstimulering som ett problem vid Pergo-kur, men särskilt folk med olika typer av PCO kan säkert drabbas i ovanliga fall. Det är ju när man utvecklar väldigt många äggblåsor det blir farligt, eftersom varje blåsa producerar/förmedlar vätska ut i buken.

IVF är inte riskfritt!

TS: jag har stark ÄL precis som du och min analys är att om man har stark ÄL, har försökt i över två år, och är oförklarligt barnlös, så är det bara små chanser att bli gravid med Pergo. Även om du får tre ägg så är det bara något större chans att lyckas jämfört med tre bra hemmaförsök. Pergo är ingen mirakelkur för oss med normal ÄL, men ibland funkar det! Sjukvården vill gärna att vi prövar Pergo i nått halvår eftersom det är så billigt för dem... I mitt fall, med normal ÄL och 1,5 års försök och ålder 30 vid det tillfället, gjorde de inte ens VUL för att kolla antal äggblåsor... Vilket jag tolkade som att de inte trodde vi skulle lyckas, mer än att när man "bara" har försökt i 1,5 år så finns det vissa chanser att bli gravid utan IVF, både med och utan Pergo.

En annan grej: anledningen till att man inte vill bli gravid med trillingar är inte att det är jobbigt att ta hand om tre barn, det är att det är stor risk att få missfall med ett eller flera av barnen, eller att de föds mycket tidigt och får livslånga men! Dessa saker är en risk även vid ett barn eller tvillingar, men ännu större risk med trillingar!

• Anonym
    Försöker skrev 2013-02-02 18:21:04 följande:

Alla läkare jag varit i kontakt med på olika infertilitetsmottagningar genom åren har informerat om det. 
    Här kan du läsa lite kortfattat om överstimulering vid IVF och graviditet (är överstimuleringssyndromet mycket allvarligt kan man tvingas avbryta graviditeten):

"Vid IVF-stimulering får flertalet patienter vissa obehag av stimuleringen men få 

drabbas av egentlig överstimulering. Grad II-III kan dock nås av cirka 5%. Den 

exakta patogenesen vid detta iatrogena tillstånd är okänd, många studier har 

gjorts för att kunna förutsätta vilka patienter som löper störst risk att drabbas. 

Gemensamt är att patienten under stimuleringen utvecklar multipla folliklar och 

höga, brant stigande östrogennivåer, men att man trots detta fullföljer 

behandlingen och ger hCG. Om därefter hCG ges som lutealfasstöd ökar risken 

ytterligare. De allra svåraste formerna av OHSS uppkommer dock hos de 

patienter som blir gravida i samband med behandlingen, där de endogena hCG- 

nivåerna ger ytterligare stimulering av de förstorade och luteiniserade 

ovarierna. I vissa fall kan ett två-fasigt sjukdomsförlopp ses med utveckling av 

tidiga, oftast relativt måttliga symtom en vecka efter ovulation/äggplockning 

och med relativt snabb regress av symtomen. I samband med stigande endogena 

hCG-nivåer någon veckan senare återkommer symtomen som nu är mer 

allvarliga."

• Anonym
    Anonym (överstimulerad) skrev 2013-02-02 18:40:34 följande:
    Det är exakt så det är!

Den farliga överstimuleringen kommer igång först när man har blivit gravid, det är därför man inte får sätta in befrukade ägg vid IVF om de misstänker att man har blivit överstimulerad. Ibland går inte överstimuleringen att upptäcka innan man sätter in ägget, och det är då det slutar på sjukhus. Man kan bli inlagd i flera månader, som gravid då.

Jag har inte heller hört om överstimulering som ett problem vid Pergo-kur, men särskilt folk med olika typer av PCO kan säkert drabbas i ovanliga fall. Det är ju när man utvecklar väldigt många äggblåsor det blir farligt, eftersom varje blåsa producerar/förmedlar vätska ut i buken.

IVF är inte riskfritt!

TS: jag har stark ÄL precis som du och min analys är att om man har stark ÄL, har försökt i över två år, och är oförklarligt barnlös, så är det bara små chanser att bli gravid med Pergo. Även om du får tre ägg så är det bara något större chans att lyckas jämfört med tre bra hemmaförsök. Pergo är ingen mirakelkur för oss med normal ÄL, men ibland funkar det! Sjukvården vill gärna att vi prövar Pergo i nått halvår eftersom det är så billigt för dem... I mitt fall, med normal ÄL och 1,5 års försök och ålder 30 vid det tillfället, gjorde de inte ens VUL för att kolla antal äggblåsor... Vilket jag tolkade som att de inte trodde vi skulle lyckas, mer än att när man "bara" har försökt i 1,5 år så finns det vissa chanser att bli gravid utan IVF, både med och utan Pergo.

En annan grej: anledningen till att man inte vill bli gravid med trillingar är inte att det är jobbigt att ta hand om tre barn, det är att det är stor risk att få missfall med ett eller flera av barnen, eller att de föds mycket tidigt och får livslånga men! Dessa saker är en risk även vid ett barn eller tvillingar, men ännu större risk med trillingar!

Jag råkade ut för en våldsam överstimulering under en av min behandlingar med Pergotime. Kanske inte vanligt, men det händer.
  • Försöker

"Överstimulerad" - Bra info. Glad Tyvärr bekräftar det du vidare skriver det jag påstått hela tiden; jag är en hopplös kandidat för Pergo men läkaren vill att jag provar det för det är billigt.

Hoppas det lyckas bättre för dig Pastell. Glad För visst får du inte alltid positivt på ÄL-stickor, utan undantag? Eller minns jag fel? Fast du och jag har ju båda två ganska "lindrig" form av PCO.

• Anonym (överstimulerad)
    Anonym skrev 2013-02-02 18:45:33 följande:
    Alla läkare jag varit i kontakt med på olika infertilitetsmottagningar genom åren har informerat om det. 
    Här kan du läsa lite kortfattat om överstimulering vid IVF och graviditet (är överstimuleringssyndromet mycket allvarligt kan man tvingas avbryta graviditeten):

"Vid IVF-stimulering får flertalet patienter vissa obehag av stimuleringen men få 

drabbas av egentlig överstimulering. Grad II-III kan dock nås av cirka 5%. Den 

exakta patogenesen vid detta iatrogena tillstånd är okänd, många studier har 

gjorts för att kunna förutsätta vilka patienter som löper störst risk att drabbas. 

Gemensamt är att patienten under stimuleringen utvecklar multipla folliklar och 

höga, brant stigande östrogennivåer, men att man trots detta fullföljer 

behandlingen och ger hCG. Om därefter hCG ges som lutealfasstöd ökar risken 

ytterligare. De allra svåraste formerna av OHSS uppkommer dock hos de 

patienter som blir gravida i samband med behandlingen, där de endogena hCG- 

nivåerna ger ytterligare stimulering av de förstorade och luteiniserade 

ovarierna. I vissa fall kan ett två-fasigt sjukdomsförlopp ses med utveckling av 

tidiga, oftast relativt måttliga symtom en vecka efter ovulation/äggplockning 

och med relativt snabb regress av symtomen. I samband med stigande endogena 

hCG-nivåer någon veckan senare återkommer symtomen som nu är mer 

allvarliga."

Usch, blev överstimulerad vid vårt första IVF och nu när jag läste detta så känns det inte så kul att börja spraya inför IVF nr 2 på måndag!

Tack ändå för infon, jag förstår lite mer hur det funkar nu även om jag ställde många frågor till läkaren när det hände.
  • Anonym
    Anonym (överstimulerad) skrev 2013-02-02 18:50:57 följande:
    Usch, blev överstimulerad vid vårt första IVF och nu när jag läste detta så känns det inte så kul att börja spraya inför IVF nr 2 på måndag!

Tack ändå för infon, jag förstår lite mer hur det funkar nu även om jag ställde många frågor till läkaren när det hände.
    Usch, det förstår jag verkligen! Nästa så jag vill be om ursäkt, jag vill inte skrämmas men tycker ändå att det är viktigt att det finns förståelse och kunskap för de risker man ändå utsätter sig för. I en del trådar av det här slaget brukar dialogen mest handla om att "det ju inte gör något om det blir fler än ett barn" och så ser man ganska lättvindigt på de risker som finns. Rekommendationerna finns av viktiga anledningar och jag tycker att man bör hörsamma dem.

Med det sagt så ska man också komma ihåg att fertilitetsbehandlarna i Sverige håller god kvalitet och att överstimulerade kvinnor så gott som alltid klarar sig bra. Men det är en allvarlig sak och man kan må oerhört dåligt och bli mycket sjuk. 

Lycka till med ert nya försök! *hålla tummar* 
Svar på tråden Hur hade ni gjort? Pergotime+många ägg