• Anonym

Frisk från bipoläritet?

Min historia är kroniska depressioner med korta avbrott av hypomani fram tills 26 års ålder. Vanliga antidepressiva är verkningslösa på mig så jag led otroligt mycket av depressionerna som utgjorde 95% av mitt liv. Fick sedan rätt medicin, lamictal och livet vände. Blev symptomfri. Efter ett år med medicinen så slutade jag med den tvärt, och jag fortsatte att vara symptomfri. Nu har det alltså gått 2 år utan depression eller hypomani.
    Betyder det att jag aldrig var bipolär då? Eller är det normalt att man kan vara frisk i flera år mellan skoven trots att man inte medicinerar?

• Svar på tråden Frisk från bipoläritet?
  • Anonym
    Anonym (Kunnig) skrev 2013-02-04 01:39:33 följande:
    Nu har jag ju dock gjort detta med läkare, näringsterapeut osv. Jag har gjort massor av blodprover vid flera tillfällen, har gjort psykiatriska utredningar med mera och blivit frisk med hjälp av kost och näring. Men visst, jag hittar säkert på. Jag är bara låtsasfrisk. Eller inte. ;) 

kram! 

Jag håller helt med dig men vill lägga till följande:
    Många, många som är sjuka har en läckande tarm och candida och det är därför de har näringsbrist.

http://www.perfekthalsa.se/mental-halsa/autism-adhd-add-dyslexi-och-andra-hjarnrelaterade-funktionsnedsattningar/      
  • Anonym (Kunnig)
    Anonym skrev 2013-02-05 20:01:53 följande:

Jag håller helt med dig men vill lägga till följande:
    Många, många som är sjuka har en läckande tarm och candida och det är därför de har näringsbrist.

www.perfekthalsa.se/mental-halsa/autism-adhd-.../      
    Jättebra tillägg! Det var en del av mitt problem faktiskt. Gjorde blodprov och sånt som visade på candidaöverväxt, bland annat. Just det jag menar - man måste alltid gå till botten och hitta grundorsaken till sina problem. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Kunnig) skrev 2013-02-05 20:17:18 följande:
    Jättebra tillägg! Det var en del av mitt problem faktiskt. Gjorde blodprov och sånt som visade på candidaöverväxt, bland annat. Just det jag menar - man måste alltid gå till botten och hitta grundorsaken till sina problem. 

Menar du att grundorsaken alltid har med näring att göra om man är bipolär?!
  • Anonym (Kunnig)
    Anonym (123) skrev 2013-02-05 20:21:32 följande:

Menar du att grundorsaken alltid har med näring att göra om man är bipolär?!
    Det jag menar är att det alltid finns en grundorsak till alla problem och att det är dem man måste åtgärda, i stället för att bara skrapa på ytan och medicinera bort symptomen.
  • Regnig måndag
    Anonym (Kunnig) skrev 2013-02-05 20:55:03 följande:
    Det jag menar är att det alltid finns en grundorsak till alla problem och att det är dem man måste åtgärda, i stället för att bara skrapa på ytan och medicinera bort symptomen.
    Då kan du ju inte propagera för vitaminer eftersom man idag inte vet om grundorsaken.
    Just saying...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (123)
    Anonym (Kunnig) skrev 2013-02-05 20:55:03 följande:

När man inte vet grundorsaken då? (när vetenskapen inte känner till den). Som med schizofreni, bipolaritet, Parkinson etc.

Personligen tror jag att en "bipolaritet" som visar sig vara vitaminbrist inte var en bipolaritet från början, utan en feldiagnos. Det var ju näringsbristen som orsakade problemen, inte den bipolära genen.   
  • Anonym (Kunnig)

Och frågan är hur många som egentligen har de diagnoser de fått, och hur många som inte hade fått diagnosen om man hade upptäckt att de har näringsbrister... :)

• Anonym (bipolär)

Jag tror inte att man botar bipolär med vitaminer. Jag är väl hyfsat main stream och tror på en kombination av arv (genetisk prevalens) och miljö (vilket kan vara vitaminbrist). Jag tror att vissa är mer känsliga och att brister gör det mycket värre.

• Anonym (bipolär)

Men min läkare sa att bipolär går att bota för det första. "till skillnad från parkinsons är det inte obotligt", exakt så sa han faktiskt.

• Anonym (123)
    Anonym (Kunnig) skrev 2013-02-05 21:19:03 följande:
    Och frågan är hur många som egentligen har de diagnoser de fått, och hur många som inte hade fått diagnosen om man hade upptäckt att de har näringsbrister... :)

Jag vet i alla fall siffran för scizofreni och där är det ca 10% som får fel diagnos. Lägg då till att det är yttest svårt att få diagnosen, mycket svårare än bipolär. Siffran för bipolära borde därför vara något högre.

Detta betyder så klart inte (som du själv borde kunna räkna ut) att alla med dessa diagnoser egentligen har näringsbrist. Att påstå det är så löjligt.  
  • Regnig måndag
    Anonym (123) skrev 2013-02-05 21:12:00 följande:

När man inte vet grundorsaken då? (när vetenskapen inte känner till den). Som med schizofreni, bipolaritet, Parkinson etc.

Personligen tror jag att en "bipolaritet" som visar sig vara vitaminbrist inte var en bipolaritet från början, utan en feldiagnos. Det var ju näringsbristen som orsakade problemen, inte den bipolära genen.   
    Jag tror även att det kan vara så att man har så lindrig form att vitaminerna hjälper, antingen rent biologiskt eller placebo.
  • Regnig måndag
    Anonym (bipolär) skrev 2013-02-05 21:20:30 följande:
    Men min läkare sa att bipolär går att bota för det första. "till skillnad från parkinsons är det inte obotligt", exakt så sa han faktiskt.
    Fast du har nog tolkat fel. Bipoläritet går inte att bota eftersom man inte känner till något botemedel!
    Om han verkligen menade vad han sa borde du byta läkare!

Jag tror snarare att han menade progressiv, parkinsson är det och det leder till försämringar.

• Anonym (Kunnig)

Och förr i tiden så trodde man att jorden var rund. Och min far fick tänderna lagade med amalgam för att det ansågs säkert. Han dog nästan utav det. 

Osv...

Nu drar jag mig ur diskussionen, har som sagt inte lust att argumentera. Vill bara hjälpa. Lycka till! 

• Anonym
    Anonym (bipolär) skrev 2013-02-05 21:19:27 följande:
    Jag tror inte att man botar bipolär med vitaminer. Jag är väl hyfsat main stream och tror på en kombination av arv (genetisk prevalens) och miljö (vilket kan vara vitaminbrist). Jag tror att vissa är mer känsliga och att brister gör det mycket värre.

Orsakerna till bipolariet kan givetvis vara flera.

Jag vill bara berätta att man kan äta väldigt näringstät och bra mat samt ta kvalitetstillskott men med en läckande tarm och/eller candida tas inte näringen upp.

Jag hade själv inga direkta symtom, som jag tänkte på iallafall, men ett mineraltest fick mig att börja forska i saker och ting.  

• Anonym (bipolär)
    Regnig måndag skrev 2013-02-05 21:31:45 följande:
    Fast du har nog tolkat fel. Bipoläritet går inte att bota eftersom man inte känner till något botemedel!
    Om han verkligen menade vad han sa borde du byta läkare!

Jag tror snarare att han menade progressiv, parkinsson är det och det leder till försämringar.

Det är en privat läkare som är en av Sveriges ledande i behandling av denna sjukdom. Så nej, tack. Vill inte tillbaka till VC-svängen eller för den delen alla inkompetenta psykologer.
    Regnig måndag skrev 2013-02-05 21:23:40 följande:
    Jag tror även att det kan vara så att man har så lindrig form att vitaminerna hjälper, antingen rent biologiskt eller placebo.
    Det lät motsägelsefullt. Jag hade en kliniskt svårartad brist och det första läkaren gjorde var att behandla den bristen.

• Regnig måndag
    Anonym (bipolär) skrev 2013-02-05 21:52:09 följande:
    Det är en privat läkare som är en av Sveriges ledande i behandling av denna sjukdom. Så nej, tack. Vill inte tillbaka till VC-svängen eller för den delen alla inkompetenta psykologer.

Det lät motsägelsefullt. Jag hade en kliniskt svårartad brist och det första läkaren gjorde var att behandla den bristen.

Det var ungefär det jag menade, att du säkerligen missförstått och att han uttryckte sig klumpigt.

Nej, för tusan! Det är inte alls motsägelsefullt. Placebo ska man definitivt inte förakta! Det ena tar inte ut det andra, det kan vara det ena, det andra eller bägge delarna...
  • Anonym (bipolär)
    Regnig måndag skrev 2013-02-05 21:23:40 följande:
    Jag läste om detta inlägg och kan du förklara vad du menar. Du menar att man alltså har en mildare brist vilket gör att det är fråga om placebo?

Ta mig då. Skolexempel. D-vitaminvärdet var under 30. Det ska ej ligga under 75. Med andra ord, katastrofalt dåligt värde, som vetenskapen redan knutit till depressiva tillstånd.
    Varifrån får vi D-vitaminer? Från solljus och fet fisk. Mest solljus. LÄs på om hur D-vitaminvärdena ändras över året och du ser att de går ner över vintern, vilket leder till SAD. Detta ihop med bipolär förstärker och fördjupar depressionen så pass att det är menlöst att sätta in antidepressiva med obehandlad vitaminbrist. Inget konstigt alls.
  • Anonym (bipolär)
    Regnig måndag skrev 2013-02-05 21:54:59 följande:
    Det var ungefär det jag menade, att du säkerligen missförstått och att han uttryckte sig klumpigt.

Nej, för tusan! Det är inte alls motsägelsefullt. Placebo ska man definitivt inte förakta! Det ena tar inte ut det andra, det kan vara det ena, det andra eller bägge delarna...

Så mätbara brister som sedan behandlas och följs upp med klart förbättrade värden (kliniskt och stämningsmässigt) är placebo???? Det får du förklara...
  • Regnig måndag
    Anonym (bipolär) skrev 2013-02-05 21:57:35 följande:

Så mätbara brister som sedan behandlas och följs upp med klart förbättrade värden (kliniskt och stämningsmässigt) är placebo???? Det får du förklara...
    Jag diskuterar inte dig i detalj eftersom jag inte har din journal i knät. Därför diskuterar jag generellt, observera tex ordet "kan".
  • silhuett

Jag tycker det känns ganska självklart att bipolaritet inte handlar om vitaminbrist, såvida man inte ska börja kalla de med vitaminbrist för bipolära Obestämd

Alltså, enligt definitionen är ju bipolaritet något som sitter i generna, som bland annat innebär en ökad känslighet för att hantera jobbiga saker i livet och stress, och som är ärftligt. Man kan ha bipolaritet i generna utan att lida av det, för oftast utlöses det av olika typer av livskriser. Utsätts man inte för något jättejobbigt så är det inte säkert att man påverkas av de generna.

Har man vitaminbrist kan man må hända ha liknande symtom, men det är ju ändå vitaminbrist det handlar om.. Så om man kan bota bipolaritet med vitaminer kan det ju inte ha varit riktig bipolaritet från början.

Svar på tråden Frisk från bipoläritet?