Anonym (Kunnig) skrev 2013-02-03 10:47:48 följande:
Ja, du kan bli frisk. och är det nu. :) Anledningen till depressioner och manier är att balansen mellan dina signalämnen och hormoner är rubbad. Det är därför man skriver ut mediciner som på konstgjord väg ser till att balansen blir mer som den ska vara. Detta är dock lite som "konstgjord andning". Kommer man inte tillrätta med grundorsaken så får man i regel tillbaka samma problem efter en tid om man slutar med medicinerna.
Jag fick diagnosen bipolär för flera år sedan. Jag är lika gammal som du, och har haft problem sedan lång tid tillbaka. För 1,5 år sedan kollade jag mina näringsvärden och insåg att jag hade stora näringsbrister. Jag fick kontakt med en näringsterapeut, lade om kosten, har ätit kosttillskott sedan dess och har idag bra värden. OCH - min bipolärdiagnos har tagits bort, jag är som en helt annan person. Stabil i humöret, glad, inga depressioner.
Och varför? Jo, för att det är näringsbrister och problem i kroppen som gör att hormoner och signalsubstanser rubbas ur sin balans. Vi behöver näring för att kunna skapa signalsubstanser i rätt mängd i kroppen. Så det är DET som är grundproblemet, som alltid borde åtgärdas i första hand, i stället för att äta mediciner.
Så min rekommendation är att du ser till att äta bra, ta D-vitaminkapslar september- maj, plus en multivitamin/mineral varje dag. Då ser du till att kroppen fortsätter behålla balansen nu även utan medicin. :)
Det är jättebra att du är frisk idag verkligen. Men jag ser en fara i att du höjer vitaminer till skyarna. Självklart är det bra om man äter näringsrik mat och får i sig allt man behöver, det är inte det jag syftar på utan snarare att vitaminer är lösningen. Om det hade varit så hade det upptäckts för länge, länge sedan.
Tänk efter, bipoläritet är närbesläktat med schizofreni och det botar man definitivt inte med vitaminer.
Man kan snarare fråga sig om det handlat om bipoläritet från början eller att du kanske har en form som ger få eller inga skov. Men självklart, oavsett vilken sjukdom man har så mår man bättre när man inte har olika näringsbrister.