• Anonym

Hur går jag till väga för ensam vårdnad?

Men han har rätt vad de gör på hans tid är upp till han att bestämma och som du sa socker var bara vips rekommendationer att du sen lägger till donken...ja du följer det du vill och han det han vill. Fr är frivilligt och där behöver han inte dyka upp och är inget som kan hållas mot han heller om inte tr beslutat att ni ska dit. Att du skulle få ev är ju bra men det krävs mer en vad du tar upp härför att få det

• Anonym

Jag fattar att det är superjobbigt ta men det inte på nåt sätt en unik sits du är i. Testa gärna att stämma han på vårdnaden men som det låter så är det bortkastad tid och pengar för det krävs mer

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-03 16:58:16 följande:
    Jag fattar att det är superjobbigt ta men det inte på nåt sätt en unik sits du är i. Testa gärna att stämma han på vårdnaden men som det låter så är det bortkastad tid och pengar för det krävs mer

En pappa som öppet deklarerar att han inte är intresserad av att utöva vårdnaden av sitt egna barn. Borde det inte räcka?
  • Anonym
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-03 13:59:16 följande:
    Men vad krävs för att man ska få ensam vårdnad då?

Han har ju sagt rakt ut till mig att han inte vill ta del av det men samtidigt så vill han inte bli av med vårdnaden. Jag förstår inte varför det är så viktigt för honom att stå som vårdnadshavare när han inte gör det han ska?
    Som det är nu och som det alltid har varit så har han ALDRIG gjort någonting för sina barn annat än att ha haft umgänget under helgerna. Jag och andra involverade personer anser att det är hans ansvar/plikt att vara delaktig i att hans dotter får den hjälp hon behöver och då kan man tycka att det är extra viktigt då han står som vårdnadshavare för henne och ska göra allt som står i sin makt för att hon ska få den hjälp och stöd som hon behöver. Nu så motarbetar han ju istället genom att inte dyka upp och att gå emot rekommendationerna vi fått.

Efter första mötet på Bup så frågade han inte ens hur det hade gått och har fortfarande inte gjort det. Han sa att det var min skyldighet att berätta för honom trots att han också skulle gått dit men hittade på en dålig ursäkt för att slippa. Vi kan knappt prata med varandra utan att hamna i bråk och jag är så trött på att alltid behöva förklara varför inte han vill närvara. Det var över 5 år sedan vi separerade och jag känner fortfarande att jag måste vara som en jäkla mamma för honom.;-(
    Vad "ska" han då när han bara får ha barnen var tredje helg? BUP har knappast öppet under hand helger.

Vad behöver du ensam vårdnad till?

• Anonym
    Anonym (mm) skrev 2013-02-04 09:43:11 följande:
    Men problemet med t ex sockerintaget kvarstår då vårdnad och umgänge inte är samma sak.

Även om du får EV så fortsätter hans umgänge som vanligt.
    Om det är så att kontakterna med myndigheter/sjukvård/BUP/skola hindras för att pappan inte vill skriva på papper om vård/utredning etc så ökar dina chanser till EV.  
    Så är det inte längre eftersom socialnämnden enligt lag kan gå in och godkänna utredning och vård mot en vårdnadshavares vilja.
  • Anonym
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-04 10:57:04 följande:
    Han är inte beredd att slåss för någonting egentligen. Anledningen till att han gick från varannan till var tredje helg var för att barnen dels missade mycket fritidsaktiviteter/kalas osv och dels för att ungarna tar flera dagar på sig att varava ner efter att dom varit hos honom. På dagis kunde personalen se precis när dom hade varit iväg för dom var som tokiga. Att trycka i en massa godis och inte ha några regler för ett barn med Adhd är farligt. Han blev lite småsur precis när jag sa det men har inte haft några invändningar sen. En förälder som inte är närvarande och som inte kommer till de viktiga möten på BVC och Bup och som bara tar för givet att han alltid kan komma undan vill jag inte ska vara vårdnadshavare för mina barn. Han gör ingenting för att hjälpa till eller underlätta.

Att du inte vill det är en sak men nu har du det och får göra det bästa av situationen. Tr ger in ev av de anledningar du tar upp här
  • Anonym
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-04 10:57:04 följande:
    Han är inte beredd att slåss för någonting egentligen. Anledningen till att han gick från varannan till var tredje helg var för att barnen dels missade mycket fritidsaktiviteter/kalas osv och dels för att ungarna tar flera dagar på sig att varava ner efter att dom varit hos honom. På dagis kunde personalen se precis när dom hade varit iväg för dom var som tokiga. Att trycka i en massa godis och inte ha några regler för ett barn med Adhd är farligt.
    Han blev lite småsur precis när jag sa det men har inte haft några invändningar sen.

En förälder som inte är närvarande och som inte kommer till de viktiga möten på BVC och Bup och som bara tar för givet att han alltid kan komma undan vill jag inte ska vara vårdnadshavare för mina barn. Han gör ingenting för att hjälpa till eller underlätta.
    Så du ville minska umgänget? Barnet som ev. har ADHD hade ingen diagnos när pappan hade varannan vecka, så du ska inte klandra honom för saker som blev fel få.

Det är hans barn också. Du bokar kanske möten när han inte kan? Du valde att minska umgänget, så klart du får dra veckolassen själv efter det.
  • Anonym
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-04 14:21:31 följande:
    Ok. Jag får väl stå här som en idiot resten av barnens uppväxt då!
    Men helt ärligt, är det inte hans skyldighet lika mycket som min att infinna sig på möten/läkarbesök etc som involverar dotterns framtid i och med att hon kommer att bli tilldelad en diagnos och kommer att vara i behov av ganska mycket extra hjälp både i skolan och hemma?? Hon kräver väldigt mycket redan nu och jag vågar knappt tänka på hur det kommer att bli när hon börjar i skolan.

Jag pratade med honom senast idag och vi hamnade i luven på varandra som alltid annars. Han anser inte att det är hans skyldighet eftersom barnen bor hos mig. Jag tar hand om allt annat som har med dagis/skola och övriga vardagssaker men i det här fallet då det handlar om en diagnos och hennes framtid så tycker jag att han har ett ansvar som förälder men det anser inte han som sagt.

Suck...
    Varför behövs han med? Du ändrade boendet och ville ta allt vardagsansvar själv. Nu har du det och vill att han ska hjälpa? Men halva boendet får han alltså inte?

När han har barnen så sällan behöver han bara information om saker som är viktiga för umgänge.
  • Anonym
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-04 14:58:29 följande:
    Jag personligen är bara glad att slippa träffa den idioten efter allt han har gjort mot mig/oss. Jag vill inte att han ska ha vårdnaden eftersom han inte vill engagera sig och inte har någon koll, inte frågar hur det går för barnen osv. Han visar ett totalt ointesse för dom. När han t.o.m skippar rekommendationer så har det gått för långt. Han är ett praktarsle.
    Man kan göra så gott man kan och ställa upp för sina barn i den mån det går trots att man inte är boendeförälder.

Jag tycker inte ens att han har rätt att träffa barnen när han bara tror att han kan hoppa över viktiga saker. Är man vårdnadshavare så ska man ta sitt ansvar när man blir kallas oavsett vad. Vad hade hänt om inte jag hade möjlighet att gå på mötena, att jag låg på sjukhus eller vad som helst om han inte förmår sig att gå dig och göra det som står i hans plikt som förälder??

Ts, varför är du så arg? Du fick igenom att barnen inte ska vara mer än var tredje helg hos honom. Ändå är du arg, för det innebar att du får dra det tyngsta lasset själv (naturligtvis). Var du inte beredd på konsekvenserna av ditt handlande?
  • Anonym
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-04 18:58:46 följande:

Jag är arg för att han alltid kommer undan så lätt. Han hotar och misshandlade mig, sätter mig i skuldfälla, står med en kniv och ska skära halsen av mig när jag vill göra slut och kommer undan. Han kan inte ens ta sitt ansvar när det händer en sådan här sak och Bup skickar kallelser till honom. Tydligen så kan vissa människor komma undan med allting. DÄRFÖR är jag så arg!

Jag har ALLTID tagit allt ansvar, har haft barnen i 5 år utan hans hjälp så nog visste jag mycket väl vad jag gav mig in på när jag ville ha var tredje helg istället för varannan. Helst av allt så vill jag inte att han ska träffa barnen alls för jag litar inte på honom. Jag vill att han ska ta sitt ansvar, det är inte bara att sätta barn till världen och sen bara kunna skita i dom och lämna över allt ansvar på mamman.
    Jag förstår att du är upprörd! Du har all rätt att vara ledsen och arg. Men, du vill å ena sidan att han ska ha mindre med barnen att göra och å andra vill du att han ska börja ta ansvar. De sakerna går inte ihop.

• Anonym

Det låter precis som pappan till min dotter...
    Jag tycker att det är jätteskönt att han inte träffar henne regelbundet, för då slipper vi honom..
    Det svåra är alla dessa papper som ska skrivas.. Men hittills så har barnomsorgsansökningar gått igenom ändå..
    Vi har gemensam vårdnad..
    Planerar att stämma honom för enskild för indirekt så styr han våra liv, vi är fast här..

Svar på tråden Hur går jag till väga för ensam vårdnad?