• Scaniamamma

frysa ogräddade bullar?

Hej går det att frysa ogräddade semlebullar? är det någon som har ett bra recept el kan man ta vilket som?
    Skulle vilja förbereda och frysa in så man bara kan ta fram, tina, jäsa och grädda när man ska ha folk över.
    Snälla hjälp mig ni brukar vara så bra på detta.  

• Svar på tråden frysa ogräddade bullar?
  • Kjellgren

Ingen aning. Maken bakar semlebullar varje år men fryser in dem färdiggräddade. Tinade i micron blir de som nybakade, fluffiga och fina.

• Scaniamamma
    Kjellgren skrev 2013-02-03 15:21:10 följande:
    Ingen aning. Maken bakar semlebullar varje år men fryser in dem färdiggräddade. Tinade i micron blir de som nybakade, fluffiga och fina.

Jag tycker dom brukar bli torra och trista om man gör så.
  • Tonårsmamman1

Jag har gjort det med scones, jag frös hälften av bullarna innan gräddning, tog fram dom några veckor senare och gräddade. De var lika goda som nybakade. 

• Nyfikna72

Ja varför skulle det inte fungera? Bake off heter det i butik. Då får de frysta ogräddade bullar och sen gräddas dem bara.

• Scaniamamma
    Nyfikna72 skrev 2013-02-03 18:08:44 följande:
    Ja varför skulle det inte fungera? Bake off heter det i butik. Då får de frysta ogräddade bullar och sen gräddas dem bara.

ja men det jag funderar på är om det är något speciellt fryspulver i dom. har för mig att det är det.
  • Kjellgren
    Scaniamamma skrev 2013-02-03 15:27:37 följande:

Jag tycker dom brukar bli torra och trista om man gör så.
    Leta reda på ett gammalt hederligt recept med smör och utan kesella! Vi fryser både lussekatter och semlebullar och det blir som nybakat när det tinar i micron - men kalorisnålt är det inte.
  • Mrs1

Att frysa ogräddade bullar är lite riskabelt, jästen tappar sin kraft så de håller i så fall max en vecka i frysen ogräddade... 

MEN som ovanstående skriver brukar det fungera fint att frysa färdiga och tina försiktigt i micron. Jag brukar byta ut mjölk mot havremjölk för extra fluffiga bullar

• kaffeamanda

Jag har gjort det med kanelbullar och det fungerar. Har då låtit degen jäsa, gjort bullarna, fyst in dem på en gång ohc sedan tagit ut dem och låtit dem jäsa en gång till. Nu äter jga inte kolhydrater längre så nu blir det inga fler bullar i ugnen Tungan ute Lycka till

• Nånting

Det går bra, men som någon skrev så tappar de jäskraft i frysen om de står länge. Ta fram och tina innan du jäser dom. Ska du baka på kvällen kan du ta fram bullarna och låta dom tina i kylen under dagen. För att få bra jäsning kan du sätta in dom i ugnen (kall) med luckan stängd, och en bunke varmt vatten på botten.

På bageri har man ofta fryspulver i degen för att de ska tåla frysning och ändå jäsa efteråt. Men med vetebröd brukar det fungera utan pga sockerinnehållet.

Svar på tråden frysa ogräddade bullar?