Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Varför ledigt?

FruBecks skrev 2013-02-07 08:50:08 följande:
    Det finns de som ALDRIG har råd att åka, varken på lov eller utanför loven, som ständigt får se sina klasskamrater åka iväg och hela tiden bli påmind om att de aldrig få åka iväg. Åker man på loven blir det inte lika tydligt. 
    Man får väl anpassa sina resor till sin budget. Kanske åka till en närmare skidbacke på sportlovet än till Österrike t ex.  Så gjorde vår familj när vi växte upp. Vi hade inte råd att åka till Sälen alla sportlov så vissa år var vi hemma i stan och åkte till en närliggande skidbacke och bodde på ett vandrarhem istället. 
    Så man ska hela tiden tänka på att vissa inte kan resa så det kan sticka i ögonen om man reser utanför loven då det märks mest?

Hur gör man då om ens nära anhöriga inte har råd att åka eller ens nära vänner? Ska man aldrig åka då? 
  • älskarlivet81
    FruBecks skrev 2013-02-07 09:24:15 följande:
    Läs vad jag skriver. Jag menar inte att man inte ska åka alls, utan att man ska hålla sig till loven och anpassa sina resor därefter. Loven är ju till för en anledning! Som TS skriver, det finns 13 veckor ledigt/år. Detta är MIN åsikt. Punkt. 
    Ja, nu har vi ju inga skolbarn än och jag är lärare själv, så vi kommer försöka hålla oss till loven sen eftersom jag annars måste ta tjänstledigt utan lön. Men du skrev också att det finns de som ALDRIG har råd att resa och att det också är en anledning till att resa på loven..
  • älskarlivet81
    FruBecks skrev 2013-02-07 09:30:05 följande:
    Ja precis. Det finns två skäl. 
    Men om man då har vänner och nära anhöriga som inte har råd att resa, då märker de att vi reser även om det är lov och då kanske de tar illa upp. Ska vi sluta resa då?
  • älskarlivet81
    FruBecks skrev 2013-02-07 09:38:12 följande:
    Ja, ingen får resa någonstans!!  Äsch, det handlar inte om att man inte får resa. Utan att man ska resa på loven! LÄS vad jag skriver.  Du verkar medvetet misstolka mig, så jag lägger ner nu. 
    Fast det finns alltid någon som kan ta illa upp, även i ens närhet.. Jag tycker inte det håller att man hela tiden ska gå runt och tänka på att ingen ska ta illa upp för att man själv har råd att göra vissa saker.
  • älskarlivet81

Sen kanske det är så att man vill åka på semester på vintern, till ett varmt land och vara borta två veckor. Då räcker inte sportlovet till t.ex. Man kanske åker när lovet börjar men lovet är liksom inte två veckor.

• älskarlivet81
    ogidin skrev 2013-04-07 13:42:01 följande:
    Ett problem är ju att det kan bli en massa extrajobb för lärare som måste planera extra och speciella läxor till de barn som är borta.
    Egentligen tycker jag inte att läraren ska lägga en extra sekund på dessa elever pga resan. Det borde då vara föräldrar och eleverna själva som får ta reda på vad de missar (genom tex kompisar eller läsa läroplanen) och sedan sköta allt hemma. Kan bli väldigt dumt om en lärare har 20 elever som åker iväg olika veckor och ska ha extrahjälp både före och efter. DET är inte rättvist mot övriga.

Samtidigt kan jag tycka att det är vansinnigt begränsande att inte kunna resa när man vill. Kommer att bli lite klurigt den dag vi har skolbarn...
    På vår ledighetslapp till eleverna står det att skolan inte tar ansvar för missade uppgifter utan det är föräldrarnas/elevens sak att hålla sig uppdaterade.

Svar på tråden Varför ledigt?