• elnil

Tillsammans med en släktning?

Vet egentligen inte vart denna tråd hör hemma.. Men provat här.

Jag har en liten fundering. Är de vanligt att vara tillsammans med ens tremännings barn?
    Min bästa vän är min tremännings barn (han är dock tre år äldre än mig), men vi ser varann som tremänningar då det är lättare att förklara de så. Flera gånger tar folk förgivet att vi är ett par. Mitt ex är svartsjuk på honom t.ex., och jag nästan idiotförklarade honom när han sa de. Det är min släkting!!

Sen en dag så undrade till och med min mamma om jag hade något med (låt säga att han heter Niklas). Jag idiotförklarar henne med just för att vi är släkt, och de vet hon eftersom de är på hennes sida vi är släkt. Men tydligen så har vi folk i släkten som har denna relation. Alltså att man är tillsammans med sin tremännings barn. Jag blev helt ställd och tyckte direkt att detta va väldigt udda. Har även två olika kompis den enas föräldrar är kusiner (dock visste dom inte om detta när dom träffades, men ändå) och den andras föräldrar har relationen som jag och Niklas skulle haft om vi var tillsammans.
    Detta kanske låter väldigt krångligt. Men den som har koll på hur man är släkt (kusiner, tremänningar, fyrmänningar osv) borde hänga med.

Så, min fråga. Är det vanligt/"normalt" att vara tillsammans med sin tremännings barn.
    Själv blir jag helt 'är du galen, neeeej!' i den frågan...

• Svar på tråden Tillsammans med en släktning?
  • LinneaJosie

Det är ju inte särskilt nära släkt. Vet inte hur vanligt det är dock. Mina morföräldrars föräldrar var kusiner ;)

• Höghus

Vad är tremänning? Är det samma som syssling?

• LinneaJosie
    Höghus skrev 2013-02-03 20:38:58 följande:

Tror det. Ts ena förälder borde vara kusin med "Niklas" ena mor-eller farförälder :p
  • elnil
    Höghus skrev 2013-02-03 20:38:58 följande:
    Ja de är samma sak!
  • Höghus

LinneaJosie: Ja, kollade nu. Tydligen säger man så i Norrland...

• elnil
    LinneaJosie skrev 2013-02-03 20:41:03 följande:

Tror det. Ts ena förälder borde vara kusin med "Niklas" ena mor-eller farförälder :p
    Hans farfar och min mamma är kusiner.
  • Dixie

fast det är ju på så långt håll ni är släkt - så om ni skulle vara tillsammans hade det ju inte varit jättekonstigt........

min mormors far gifte sig med sin brorsdotter......  - fast de fick inga barn - kanske tur det

• Höghus

TS: Då har jag lärt mig något i dag också

• elnil
    LinneaJosie skrev 2013-02-03 20:38:44 följande:
    Det är ju inte särskilt nära släkt. Vet inte hur vanligt det är dock. Mina morföräldrars föräldrar var kusiner ;)
    Nä de är ju inte så jätte nära släkt kanske.. Men de känns ju fel om min son skulle få sin fyrmänning som lossas pappa liksom.. Kanske bara jag som är "konstig" som anser att de vore lite udda...
  • Nyfiken gul

enligt lag får man gifta sig med sin kusin och ja det händer ju . 

Det är nog vanligare än man tror att folk i släkten får ihop det. Allra helst i stora släkter där hinner det ju bli åtskilliga generationer så man till sist inte riktigt ens är släkt med varann.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dixie
    elnil skrev 2013-02-03 20:46:49 följande:
    Nä de är ju inte så jätte nära släkt kanske.. Men de känns ju fel om min son skulle få sin fyrmänning som lossas pappa liksom.. Kanske bara jag som är "konstig" som anser att de vore lite udda...

fast det som skulle kännas konstigt är väl mer om de har växt upp tillsammans och sen blir tillsammans som vuxna - men då är det ju lika konstigt om mitt barn blir tillsammans med våra bästa vänners barn - även om de inte är släkt....
  • Nyfiken gul
    elnil skrev 2013-02-03 20:46:49 följande:
    är man fyrmänning med varandra är man i regel knappt ens släkt med varandra så det skulle jag helt ärligt inte ens bry mig så mycket om.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • sär skriven
    LinneaJosie skrev 2013-02-03 20:38:44 följande:
    Dina morföräldrars föräldrar? Var dina morföräldrar syskon alltså?
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • ummabdilleh

enligt svensk lag far man gifta sig med halvsyskon

Svar på tråden Tillsammans med en släktning?