• WSalma

Hur länge "får" små barn ha feber?

MIn son (20 månader) injsuknade med höftsnuva i onsdags. Fick 39 graders feber i torsdags, vi var hos läkaren igen, de tog blodprov men som tur var visade ingenting på en bakteriell infektion. Han skulle få ibuprofen mot febern och smärtan (går bra nu igen), samt slemlösande under dagen och hoststillande på natten då han hostade så han kräktes natten till torsdagen. Plus näsdroppar då han är jättesnuvig och ett öra var lite irriterat.

Men febern går inte ned! Hann svarar bra på febernedsättande och blir då pigg och äter lite, men så fort de slutar verka går febern upp mot 39 grader igen.

Hur länge brukar små barn ha feber egentligen? Hittills har den alltid gått ner på 1-2 dagar. Han är alltid hos sin farmor på måndagar, men nu är frågan om min man ska vara hemma med honom imorgon och gå till läkarmottagningen igen? Lillkillen vaknade precis och var jättehet igen.

• Svar på tråden Hur länge "får" små barn ha feber?
  • Snöflinga

1177.se står det att man ska kontakta sjukvården efter 4-5 dagar (om det inte blivit bättre) tror jag? Vår 20 månaders hade feber 6-7 dagar förra veckan... Men det gick över sedan.

Varför var ni till läkaren redan i torsdags?

• Sthlm27

Min dotter hade ofta 3 dagars febern:/ så länge han äter o dricker så är det bara att härda ut och fortsätta med febernedsättande! Krya på han!

• WSalma

Eftersom han hade höftsnuva så hade han sagt redan när vi var där i onsdags (pga att han inte kunde gå) att vi absolut var tvungna att komma igen om han fick feber, så att de fick utesluta en bakteriell infektion i höften. Annars går jag inte vid första dagens feber!

• cosinus

I den åldern har de nog kunnat ha feber iaf en vecka. Efter en vecka brukar vårdcentralen vilja kolla på dem (fast nu har ni ju redan varit där).

Tror familjerekordet innehas av sonen som var 3 förra året när han hade hög feber 8-9 dagar i sträck. (någon influensa vi alla fick men vi andra klarade oss på 4-6 dagars feber.

• pigglet

De kan ha feber lääänge. Så länge det finns en orsak, tex förkylning, så är det ingen fara. Våra har ofta haft feber i alla fall 1 vecka, när de var yngre kunde det vara nästan 2.

Om barnet har 39 grader UTAN ANDRA SYMTOM i mer än 3 dygn så ska man kolla upp det. I övrigt är det bara att vänta ut det. 

• HWR

Mina barn har haft feber i över en vecka. Vi fick tipset av läkaren att varva alvedon med ipren. Alltså att ge alvedon var tredje timme och sen ipren var tredje timme. Det var för att få bort febertopparna som de fick så fort medicinen slutade värka.

• Margaux

Man ska inte ge små barn ibuprofen i mer än 3 dagar, byt till ett paracetamol preparat...

• WSalma

Han var feberfri hela dagen igår och nu idag ckså som tur är. Tack för era svar!

Margaux: Tack för infon! Konstigt att inte vår läkare sa något om det! Ska fråga om det nästa gång han är sjuk.

Nu är resten av familjen smittad...

Svar på tråden Hur länge "får" små barn ha feber?