• MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Lämna barnet i sin egen avföring om att det finns bajs i blöjan eller utanför på barnets lakan.
    Vänta med att torka upp kräks som är ett resultat av kuren tills det att barnet har somnat.
    Se på när på är barnet skadar sig själv utan att ingripa när det har fastnat i spjälorna med ett ben eller dunkar sitt huvud hårt i väggen.
    Låt barnet skrika länge om det krävs (det är av ilska!), ibland krävs timmar, med en ramsa eller musik som överröstar barnets skrik i bakgrunden.
    Sätt i öronproppar och låtsas inte se och höra barnet när det vaknar eller vill ha uppmärksamhet utanför schemat. Du har ju viktigare saker för dig än att bry dig om en sur unge. Livskriser får man ta hand om själv, också spädbarn.
    Amma efter schema. Runt en månad ska det första nattmålet bort, vid 2 månader det andra. Förvåningen är större än hungern när barnet skriker..
    Håll fast barnet i ett "ömt" grepp om det inte vill äta lika mycket som du tycker att det bör äta. Att truga är bra.
    Gå emot alla rekommendationer gällande mat, det är inget fel att börja med mat vid 3 månader.

Det finns mycket mer så lägg gärna till..

Det var en liten sammanfattning i alla fall och jag har inga problem med att visa på att det är sanningen. Är det inte dags att lägga ner nu på allvar, Anna Wahlgren? För barnens skull och också din egen.

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-05 09:51
    Man borde väl, utan att dra in Anna Wahlgrens person och den familjekonflikt som pågår i familjen, se att flera av de råd som ges i böcker och forumet inte hör hemma i en modern värld? Att dessa råd är hjärtlösa och inte tar hänsyn till barnets känslomässiga och ibland fysiska utveckling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 22:20
    Oavsett om ni är kritiska till mycket eller helt eller delvis delar hennes syn på barn är ni välkomna att delta i tråden. Jag ser helst att tråden är fri från personangrepp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-13 00:00
    Åter igen, låt bli personangrepp. Tråden handlar om METODERNA och de RÅD som hon har gett och ger och inte om hennes person lika lite som den handlar om personerna som deltar i tråden.
  • Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..
  • skogsvitter
    Avatarlös skrev 2013-02-05 08:32:07 följande:
    Man bör ha i beaktande att när hon skrev barnboken så gällde strikt matning var 4:e timme. Det var bra för barnen att vädra lungorna mellan målen, man skulle inte bära dem för mycket för då blev de bortskämda. 

Den är skriven för många år sen, att vi idag tycker att råden för spädbarn är helt uppåt väggarna är inte konstigt.   
    Som sagt, hon skrev barnaboken på 80-talet. Förövrigt så är den ju fortfarande fullt aktuell enligt henne, med tanke på nyligen släppta nyutgåvor av samma bok. Men de värsta råden är ju inte i barnaboken, utan i SHN och den boken kom inte förrän 2008! Det är i den boken hon uttryckligen skriver att man ska fullständigt skita i spädbarn som skriker hysteriskt och låta dem svälta på nätterna osv.
  • power

Litet My:
    Aha det visste jag inte, att de andra barnen tagit avstånd.

• orolig2121
    power skrev 2013-02-05 12:29:48 följande:
    Litet My:
    Aha det visste jag inte, att de andra barnen tagit avstånd.
    Det visste inte jag heller. Kan man läsa om det någonstans?
  • Jellybeanbaby
    orolig2121 skrev 2013-02-04 23:20:43 följande:
    Tänk att vakna en dag och vara hyllad av Zytomierska. Hjälp!

(Apropå andra kändisar med misstänkt borderline...)
    Eller hur? Sista personen man skulle vilja bli hyllad av...

Har KZ sagt att hon har eller misstänkt att hon har borderline? Inte för att det skulle förvåna mig.
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Jellybeanbaby
    orolig2121 skrev 2013-02-05 14:20:08 följande:
    Det visste inte jag heller. Kan man läsa om det någonstans?
    AW sa själv i Skavlan att de tre mellanbarnen, tre flickor födda ca ett år från varandra, har hon förlorat. De kanske tog Felicias parti?

Minns inte vad de heter, var det Maja den ena hette tror jag,
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Höghus

Jellybeanbaby: Mellanbarnen är Felicia och hennes helsyskon Maja och Linus (enda överlevande sonen). AW fick först två döttrar med sin fd lärare på internatskolan Lars Danius. Sen tre med Carsten Feldt. Sen ytterligare ett med Feldts bror (sonen som dog pga Egyptenäventyret) och i sista kullen de tre döttrarna som försvarat henne. De två äldsta har inte uttalat sig alls.

• Jellybeanbaby
    Höghus skrev 2013-02-05 15:27:10 följande:
    Jellybeanbaby: Mellanbarnen är Felicia och hennes helsyskon Maja och Linus (enda överlevande sonen). AW fick först två döttrar med sin fd lärare på internatskolan Lars Danius. Sen tre med Carsten Feldt. Sen ytterligare ett med Feldts bror (sonen som dog pga Egyptenäventyret) och i sista kullen de tre döttrarna som försvarat henne. De två äldsta har inte uttalat sig alls.
    Ja just det och de tre yngsta skickades till Sigtuna internatskola eller liknande,
    Eleonora, Isadora och Aurora, urspr efternamn Söderberg
    De tre namnen låter som fe-namn från Törnrosa btw.
  • orolig2121
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-05 14:46:21 följande:
    Eller hur? Sista personen man skulle vilja bli hyllad av...

Har KZ sagt att hon har eller misstänkt att hon har borderline? Inte för att det skulle förvåna mig.
    Det var dumt att skriva det om borderline. Jag har bara sett på andra forum att folk trott att hon har borderline. Jag vet själv ingenting.
  • purple box

Eftersom en bekant till mig tycker att SHN är helt otroligt bra och det med "vargatimmen" fått henne att förstå sin bebis... Samtidigt som hon tycker att hela grejen med anknytningsteorin är helt underbar så bestämde jag mig för att läsa boken, lånade den idag och redan efter ett par sidor blir jag ledsen.

Barnen sover dåligt pga missriktad välvilja. Genom att ta upp barnen och trösta bekräftar du att det är farligt och spär på otryggheten och överlevnadsinstinkten.

Jäkla stor ångest och ängslan mina barn måste ha.....

• MalinEddie
    purple box skrev 2013-02-05 17:23:55 följande:
    Eftersom en bekant till mig tycker att SHN är helt otroligt bra och det med "vargatimmen" fått henne att förstå sin bebis... Samtidigt som hon tycker att hela grejen med anknytningsteorin är helt underbar så bestämde jag mig för att läsa boken, lånade den idag och redan efter ett par sidor blir jag ledsen.
    Oj, hur går det ihop? Anna Wahlgrens egensnickrade teorier och anknytningsteorin är så långt ifrån man kan komma.
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..